În aceasta, zi a douazeci si patra, facem pomenirea Sfintei Marii
Mucenite si întocmai cu Apostolii Tecla.
Viaţa şi pătimirea Sfintei Întîia Muceniţă Tecla,
cea întocmai cu apostolii.
cea întocmai cu apostolii.
Cînd Sfinţii Apostoli Pavel şi
Varnava propoveduiau bunăvestirea lumii, au mers şi în Iconia, şi petreceau la Onisifor,
pe care Pavel îl pomeneşte în scrisoarea cea către Timotei, zicînd: "Să
dea Domnul milă casei lui Onisifor, că de multe ori m-a odihnit şi de lanţurile
mele nu s-a ruşinat"[1].
Atunci mulţi, ascultînd învăţătura lor şi văzînd semnele şi minunile care se
făceau de dînşii, au crezut în Domnul nostru Iisus Hristos. În casa lui
Onisifor găzduind, adeseori intrau în sinagogă, şi, precum în casă aşa şi în
sinagogă, grăiau cu îndrăzneală cuvîntul lui Dumnezeu, aducînd pe popoare la
calea cea mîntuitoare şi la credinţa în Iisus Hristos. De acest lucru se scrie
în Faptele Apostolilor: "Şi în Iconia au intrat ei[2],
ca de obicei, în sinagoga iudeilor, şi astfel au vorbit, încît o mare mulţime
de iudei şi de elini au crezut... Deci multă vreme au stat acolo, grăind cu
îndrăz-neală în Domnul, Care da mărturie pentru cuvîntul harului Său, făcînd
semne şi minuni prin mîinile lor"[3].
În acea vreme, era acolo o fecioară
frumoasă, avînd optsprezece ani, anume Tecla, fiică a maicii anume Teoclia, de
neam mare şi slăvit, fiind logodită cu un tînăr din cei mai dintîi ai cetăţii,
anu-me Famir, bogat şi frumos. Acesta, văzînd minunile ce se făceau de
Apostoli, şedea cu alţii la vorba lor în casa lui Onisifor, la fereas-tră, şi,
ascultînd, lua aminte cele grăite de dînşii. Şi a căzut sămînţa cuvîntului lui
Dumnezeu pe pămînt bun şi, cu lucrarea Sfîntului Duh, s-a înrădăcinat adînc în
inima ei şi a răsărit. Pentru că a crezut în Fiul lui Dumnezeu şi l-a iubit pe
El şi s-a lipit de Dînsul cu tot sufletul. Iar Pavel, povăţuindu-se de
Dumnezeu, a întins cu-vînt pentru feciorie şi curăţenie, spunînd că fecioara
care îşi păzeşte fecioria pentru dragostea lui Hristos, are parte cu îngerii şi
este mireasă a lui Hristos, iar Hristos îi este Mire, ducînd-o pe ea în cămara
cea cerească. Grăind Pavel mult de aceasta, a deşteptat pe Tecla spre păzirea
fecioriei ei. Pentru că a spus Tecla în inima sa, ca din acel ceas să-şi lase
logodnicul ei şi toate dulceţile lumii acesteia, şi să slujească lui Hristos în
curăţie feciorească pînă la sfîrşitul vieţii ei. Aşa, înţeleapta fecioară, prin
curăţia sa, s-a făcut mireasa cerescului Mire cel curat şi s-a însoţit cu El
prin osîrdnica dragoste, cu care s-a aprins înăuntru cu foc de la Serafimi şi
prin dorirea nestricăciosului său Mire se topea ca ceara, încît s-au împlinit
întru dînsa cuvintele proorocului împărat David: "Făcutu-s-a inima mea ca
ceara ce se topeşte în mijlocul pîntecelui meu"[4].
Şi a şezut lîngă Pavel, ascultînd cuvîntul lui trei zile şi trei nopţi, ca şi
cum se uitase pe sine, pentru că nu s-a dus nici la mîncare, nici la băutură,
nici la odihnă, ci a stăruit ca şi oarecînd Maria, ceea ce şedea lîngă
picioarele lui Iisus, întemeindu-şi toată mintea în Dumnezeu.
Cu singur cuvîntul Lui se hrănea,
cum spune Mîntuitorul : " Nu numai cu pîine va trăi omul, ci cu tot
cuvîntul care iese din gura lui Dumnezeu "[5].
Iar Teoclia, înştiinţîndu-se de fiica sa Tecla că a crezut în Hristos şi se
îndeletniceşte la auzirea cuvîn-tului lui Dumnezeu, mergînd, cu mînie a luat-o
cu sila de la acea adunare folositoare de suflet, iar pe Sfinţii Apostoli
propoveduitori i-a ocărît şi defăimîndu-i pe ei, trăgea cu de-a sila pe fiica
sa, iar mai ales pe mieluşeaua lui Hristos de la turma Lui cea aleasă. Apoi,
chemînd pe Famir, logodnicul ei, i-a zis lui : " De ce nu te în-grijeşti
de mireasa ta căci s-a sălbăticit, că iată s-a amăgit de străi-nii aceia
fermecători, care cu felurite cuvinte înşală pe oamenii cei nebuni, că şezînd
lîngă dînşii de trei zile şi-a uitat de casa ei ? ".
Atunci Famir a început a o momi pe
ea cu cuvinte bune, vorbind către dînsa cu dragoste; iar ea îşi întorcea faţa
despre dîn-sul şi nu voia nu numai să vorbească ceva cu el, dar nici să se uite
la dînsul, pentru că purta în inima sa pe alt Mire mai frumos cu podoaba decît
fiii omeneşti, şi spre acesta privind cu ochii cei sufleteşti, în minte vorbea
cu dînsul. Iar acel logodnic stricăcios şi vremelnic al ei s-a urît desăvîrşit
de ea, care, văzîndu-se pe sine lepădat şi neiubit de Tecla, plîngea. Atunci
mama ei, mîniindu-se, a apucat-o şi a început a o bate, trăgînd-o de
împletiturile părului şi cu picioarele călcînd-o. Apoi a încuiat-o în cămară şi
o chinuia cu foame; însă plecîndu-se spre dragoste, de căldura cea de maică biruindu-se,
plîngea pentru dînsa. Apoi îmbrăţişînd-o şi sărutînd-o, o ruga pe ea cu
lacrimi, să nu se depărteze de logodnicul ei cel frumos, bogat, de bun neam şi
de toţi cinstit. Apoi a pus-o pe ea la masă împreună cu logodnicul; iar ea,
întorcîndu-se despre dînsul, şedea, şi, căutînd în jos, tăcea, negustînd nimic,
ci numai suspina adeseori din adîncul inimii spre Mirele Ceresc.
Cînd Famir, momind-o, voi cu sila să
o cuprindă şi să o sărute, ea îl scuipă în ochi şi se smuci din mîinile lui şi
zbură ca o pasăre din cursă. Iar maica, iarăşi schimbîndu-se în mînioasă, a
început a o bate. Iar Famir, mîhnindu-se, s-a dus la mai marele, jeluindu-se
asupra lui Pavel şi i-a zis: "Un străin a intrat în cetate, vrăjind şi
ameţind pe oameni şi abătîndu-i de la cinstirea zeilor, urmînd oarecăruia
Hristos, pe care evreii L-au răstignit. Acela a ameţit şi pe o fecioară, Tecla,
fiind logodită cu mine, care mai întîi foarte mă iubea, iar acum nici nu vrea
să se mai uite la mine, ci se îngreţoşează de mine ca de un lepros şi fuge de
mine ca de o fiară; aşa a întors-o vrăjitorul acela de la dragostea mea, nu
ştiu ce făcîndu-i ei". Mai marele, chemînd pe Pavel, l-a întrebat pe el,
de unde este şi ce face aici în cetate. El, după obicei, deschizînd
apos-tolească gura sa, a grăit cuvîntul lui Dumnezeu, propoveduind numele lui
Iisus Hristos.
Deci, mutînd mai marele în altă
vreme judecata, a poruncit ca, legînd pe Pavel, să-l bage în temniţă, pînă ce
va avea vreme ca să-l cerceteze pe el mai cu de-adinsul. Iar Tecla, auzind că a
pus în temniţă pe Pavel pentru dînsa, s-a sculat noaptea şi ieşind în taină din
casă, a alergat la temniţă, unde, aflînd pe străjeri păzind uşa temniţei, a
scos de la sine gherdanul şi un ban de aur, şi le-a dat temnicerului ca să-i
deschidă uşa şi să-i dea voie să meargă la Pavel. De acest lucru pomeneşte
Sfîntul Ioan Gură de Aur, zicînd : " Ascultă pentru Sfînta Tecla : Aceea,
ca să vadă pe Pavel, aurul său l-a dat străjerului temniţei; iar tu nici un ban
nu vrei să dai, ca să vezi pe Hristos ". Şi a făcut temnicerul după
cererea ei, pentru că s-a bucurat de cel scump gherdan şi de moneda cea de aur
şi a dus-o la Sfîntul Pavel.
Iar ea, căzînd înaintea lui cu
lacrimi de bucurie, a sărutat le-găturile legatului lui Hristos. Iar Pavel,
văzînd-o, s-a spăimîntat şi înştiinţîndu-se de la dînsa de toate cele ce a
pătimit pentru cură-ţenie de la mama şi de la logodnicul ei, s-a bucurat foarte
tare de bărbăţia tinerei fecioare şi i-a sărutat capul, binecuvîntînd-o şi
lăudîndu-i credinţa ei şi fecioreasca curăţie, numind-o pe dînsa mireasa lui
Hristos şi întîia fiică a sa, pe care prin bunăvestire a născut-o. Deci, şezînd
Tecla cu Pavel ca fiica cu tatăl în temniţă, asculta părinteasca lui învăţătură
şi pecetluia cuvintele lui în inima ei, ca pe o comoară de mult preţ. Iar el o
învăţa pe ea din destul credinţa cea în Hristos Domnul, dragostea cea
dumnezeiască şi paza curatei feciorii. Acolo mai desăvîrşit a învăţat-o, a
întărit-o şi a făcut-o mireasă Fiului lui Dumnezeu, precum de aceasta scrie
Sfîntul Grigorie de Nissa, zicînd: "Acest fel de mir[6]
împreună cu crinul cel alb al curăţiei, Pavel a turnat din gura sa oarecînd în
urechile sfintei fecioare. Adică Tecla era aceasta care, cu picăturile ce ies
din crinii inimii, pe omul cel din afară l-a omorît şi toate gîndurile cele
deşarte şi poftele le-a stins". Ase-menea şi Sfîntul Epifanie scrie:
"Tecla a aflat pe Sfîntul Pavel, care avea un logodnic frumos, mai de
frunte în cetate, prea bogat, prea cinstit şi luminos, de la a căruia logodire
Pavel a întors-o şi s-a lepădat acea sfîntă fecioară de toate bunătăţile
pămînteşti, ca să cîştige pe cele cereşti".
Căutîndu-se în casa Teocliei, nu s-a
aflat Tecla şi se făcu ţipăt, plîngere şi strigare şi căutînd mult, mama se
tînguia pentru fiică, Famir pentru logodnică, iar slugile pentru stăpîna lor.
Şi au alergat slugile în toate părţile, căutînd-o, şi întrebînd pe uliţe şi
prin case şi nu o aflară nicăieri. Iar mai pe urmă s-a înştiinţat că este în
temniţă şi, alergînd, o aflară pe ea şezînd lîngă Pavel, fiind legată de
dumnezeiasca dragoste a cuvintelor lui, şi, luînd-o pe ea, au scos-o afară.
Apoi înştiinţară de acestea pe mai marele cetăţii. Acesta şezînd la judecată, a
chemat pe Pavel din temniţă, pe care văzîndu-l poporul adus, strigară către mai
marele: "Omul acesta este fermecător, judecătorule, pierde-l pe el!".
Mai ales Famir stă-ruia ca Pavel să fie pierdut, jeluindu-se asupra lui că a
întors de la dînsul pe logodnica lui.
Deci, chemară şi pe Tecla, către
care a zis mai marele : " De ce te îngreţoşezi de logodnicul tău cel atît
de frumos şi de bun neam. Pentru ce nu te însoţeşti cu dînsul ? ". Iar ea
privea către Pa-vel, şi nimic nu răspundea, " ca o mieluşea fără de glas
lîngă cela ce o tuned ". Atunci mama, schimbîndu-şi obişnuinţa sa cea de
maică şi uitîndu-şi fireasca sa dragoste către fiica sa, ca o leoaică
cum-plită, sau ca o ursoaică mînioasă, a răcnit către judecătorul, zicînd:
"Arde pe această rea roabă, vrednică este de o aşa moarte, aceasta nu este
fiica mea, că nu mă ascultă pe mine, maica ei. Arde-o pe aceasta ca să fie
pildă altora, ca văzînd toate fecioarele cele ce sînt în cetatea aceasta, să se
teamă şi să nu îndrăznească a nu asculta pe mamele lor şi a li se împotrivi
precum aceasta a mea prea înră-utăţită şi într-adevăr nesupusă. Nu este aceasta
fiica mea, nici năs-cută de mine, ci ramură uscată şi blestemată odraslă; deci,
arde-o pe aceasta". Şi stăruia mama ca să se ardă fiica ei; iar Famir
silea ca pierdut să fie Pavel.
Deci, judecătorul, cercetînd mult pe
Pavel, s-a încredinţat că nu avea vreo vină mai mare, decît că propoveduia pe
Hristos, şi nu l-a osîndit pe el la moarte, ci, bătîndu-l, a poruncit să-l
alunge afară din cetate, ca să nu sfătuiască şi pe alte fecioare la păzirea
fecio-riei. Şi izgoniră pe Pavel cu Varnava, precum şi pe Onisifor şi cu fiii
lui. Dar şi însuşi Pavel se sîrguia să iasă din cetate, nu numai pentru că era
izgonit de boier, de Famir şi de Teoclia pentru Tecla, ci pentru că poporul
îmbulzindu-se, voia să-l ucidă pentru cuvîntul lui Dumnezeu şi pentru
mărturisirea lui Iisus Hristos. De acest lucru Sfîntul Luca aminteşte în
Faptele Apostolilor, zicînd: "Necre-dincioşii iudei au ridicat şi au
umplut de răutate sufletele neamu-rilor asupra fraţilor". Şi se împărţi
mulţimea cetăţii, unii adică erau cu iudeii, iar alţii cu Apostolii. Şi cum s-a
făcut pornirea neamu-rilor şi a iudeilor cu mai marii lor, ca să-i ocărască şi
să-i ucidă cu pietre, apostolii, înştiinţîndu-se, au fugit în cetăţile
Licaoniei, în Listra şi în Derbez, iar de acolo în Antiohia. Însă, deocamdată,
s-au ascuns cîteva zile nu prea departe de cetatea Iconiei, într-un mormînt
lîngă calea care merge la Dafne, vrînd să ştie despre Tecla ce se va întîmpla
cu dînsa.
Postind ei, se rugau pentru dînsa cu
tot dinadinsul să o întă-rească pe ea Domnul şi să facă minunată spre dînsa
mila Sa, precum s-a şi făcut. De aceea, mult a silit-o pe ea mai marele
cetă-ţii ca să se întoarcă cu dragostea ei cea mai dinainte către logodnicul
ei. Dar neajungînd la nici un sfîrşit mulţumitor, în cele din urmă a osîndit-o
pe Tecla la ardere după pofta mamei ei. Şi dacă aduseră mulţime multă de lemne
uscate, fîn şi vreascuri, punîndu-le într-o grămadă mare, au luat slujitorii pe
sfînta ca s-o ridice deasu-pra stogului aceluia. Iar ea, nemaiaşteptînd să o
ducă ei, singură degrab a mers la acea grămadă de fîn, de lemn şi de vreascuri
şi făcînd semnul Crucii peste acea mare grămadă, s-a suit şi sta deasupra, gata
fiind să ardă nu atît de focul cel materialnic, pe cît de văpaia dumnezeieştii
iubiri, ca un Fenix. Stînd ea acolo, deasupra, privea spre mulţimea de lume
adunată aici, şi a văzut pe Domnul, în chipul lui Pavel, stînd şi poruncindu-i
ei să îndrăz-nească. De aici Sfîntul Ciprian alcătuieşte o rugăciune ca aceasta
către Dumnezeu, zicînd: "Să stai înaintea noastră precum ai stat de faţă
în legături lui Pavel, şi în foc, Teclei".
Dacă au pus focul de jos şi au
aprins stogul împrejur, împre-surînd-o pe ea văpaia, se înălţa foarte sus.
Atunci, îndată a venit un nor plin de apă şi s-a vărsat ploaie cu grindină mare
şi a stins tot focul. Iar mai marele şi tot poporul au fugit la casele lor de
vărsa-rea ploii şi de grosimea grindinei celei mari. Tecla a ieşit nevătă-mată,
că nu s-a atins de dînsa focul. După aceea, nu s-a mai dus la casa mamei sale,
nici a zăbovit în Iconia, ci s-a dus din cetate ca să caute pe duhovnicescul
său părinte Pavel. În cale a întîmpinat pe un tînăr dintre ucenicii lui Pavel,
din casa lui Onisifor, mergînd la cetate să cumpere pîine, pe care, văzîndu-l,
l-a cunoscut şi l-a întrebat: "Unde se află acum Pavel, Apostolul lui Iisus
Hristos?" Iar el a dus-o pe ea la mormîntul în care Pavel cu ceilalţi se
ascun-seseră şi, în post răbdînd, se ruga lui Dumnezeu pentru dînsa.
Pe Tecla toţi văzînd-o vie şi
sănătoasă, s-au bucurat cu bucu-rie foarte mare şi ridicîndu-şi ochii şi
mîinile lor spre cer, au mul-ţumit lui Dumnezeu, Celui ce a păzit întreagă pe
roaba Sa, şi, punînd înainte pîine, se întăriră. De acolo, sculîndu-se Pavel cu
Varnava, au mers prin Listra şi prin Derbe, binevestind Evanghelia şi tămăduind
pe cei neputincioşi. Şi le-a urmat lor şi Tecla pînă la Antiohia, unde, intrînd
ei în cetate, s-a întîmplat că un oarecare Alexandru, mai mare în cetatea
aceea, văzînd pe sfînta fecioară Tecla şi de frumuseţile ei cele mari
minunîndu-se, s-a rănit asupra ei cu poftă neiertată. Că fiind tînăr şi cu
îndestulare în desfătări petrecînd, se tăvălea în necurăţii, precum era
obiceiul păgînilor. La început, părîndu-i-se că ar fi femeia lui Pavel, mai
întîi pe Pavel cu mult aur îl silea, ca să nu-l oprească pe el de la dorinţa
lui. Apoi, înştiinţîndu-se că nu-i femeie ci fecioară nemăritată, mai mult s-a
aprins de ea, şi voia ca să şi-o ia lui de femeie pentru cele prea mari
frumuseţi ale ei.
Deci, a început a momi pe Sfînta
Tecla cu cuvinte spre dra-gostea sa, dar ea fugea de dînsul ca de un leu ce
răcneşte, care căuta să înghită podoaba ei cea sufletească. Iar el, cu toate
chipu-rile se îngrijea de dînsa, vrînd să o vîneze. Tot acesta, odinioară,
în-tîmpinînd pe sfînta în cale, mergînd între oameni mulţi şi neputînd să mai
rabde focul cel de desfrînare care ardea înăuntrul inimii lui, a lepădat
ruşinea şi cu sila prinzînd-o, s-a apucat de grumajii ei. Iar ea striga cît
putea, plîngînd şi zicînd: "Nu mă sili pe mine roaba lui Dumnezeu; de
logodnic m-am lepădat şi oare cu tine m-aş învoi?" Acestea zicîndu-le, se
zmucea tare din mîinile lui şi a rupt hainele de pe dînsul şi de ruşine mare
l-a umplut pe el. Mîniindu-se Alexandru, încă şi creştină ştiind-o că este, a
dus-o la judecată la mai marele. Apoi, întrebînd-o de ce se îngreţoşează de
nuntă, ea a răspuns: "Eu am pe Mirele meu Hristos, Fiul lui Dumnezeu, cu
care m-am însoţit prin nunta cea duhovnicească".
Astfel, o silea pe ea mai marele ca
să se lepede de Hristos şi să fie femeia unui bărbat. Iar după ce nu s-a supus,
a osîndit-o să fie dată pradă fiarelor pentru aceste două pricini: Pentru
buna-credinţă şi pentru curăţie. "De ce crede în Hristos şi pentru ce se
leapădă de nuntă ?" o întrebă acela, fiind ea tînără şi frumoasă. Însă mai
înainte de a fi dată pradă la fiare, că era amînată pentru a doua zi
priveliştea aceea, a luat-o pe ea spre pază, în acea noapte în casa sa,
oarecare femeie, anume Trifena, a cărei fiică Falconilla murise nu de mult, mai
înainte de acea vreme.
Acea Trifena era de neam împărătesc,
foarte cinstită, şi a cre-zut în Hristos după aceea, pe care o pomeneşte
apostolul, scriind către Romani: "închinaţi-vă, zice, Trifenei şi
Trifosei". Pe aceste două femei le pomeneşte martirologiul latin, în zece
zile ale lui Noiembrie, astfel: "În Iconia Licaoniei sînt sfintele femei
Trifena si Trifosia, care au sporit mult în creştineasca învăţătură, prin
propo-veduirea Sfîntului Pavel şi pilda sfintei Tecla". Deci Trifena,
luînd la sine pe Tecla, a petrecut cu dînsa toată noaptea aceea în
duhov-nicească vorbă. Iar a doua zi s-a adunat mulţimea poporului care voia să
vadă priveliştea, şi a venit mai marele cu toţi fruntaşii cetă-ţii şi au scos
pe sfînta Tecla ca pe o mieluşa la junghiere şi a stat la locul ei unde era să
fie mîncată de fiare.
Iar cînd au dat drumul fiarelor spre
dînsa, toate umblau îm-prejurul ei şi nici una nu s-a atins de dînsa. Pentru că
a încuiat Dumnezeu gurile fiarelor, precum oarecînd celor din groapa lui
Daniil. Şi toţi cei ce se adunaseră la priveliştea aceea se mirau de această
străină vedere, că fiarele îşi schimbaseră iuţimea lor în blîn-deţe de oi.
Atunci unii din mulţime proslăveau pe Dumnezeu cel propoveduit de Tecla, iar
alţii huleau, zicînd: "Are farmece în hai-nele ei şi pentru aceea nu se
ating de dînsa fiarele". Aceeaşi ziceau şi mai marele cu fruntaşii cetăţii,
că este fermecătoare şi a fermecat pe fiare ca să nu o vatăme pe ea. Apoi
crezură de cuviinţă ca a doua zi s-o dea pe ea la mai multe şi la mai flămînde
fiare. Şi o trimise iar la cinstita Trifena, care, primind pe Tecla de la
prive-lişte sănătoasă, se bucura foarte, căci fiica ei ce murise i se arătase
ei în vedenie, zicîndu-i: "Să ai pe Tecla în locul meu şi s-o rogi pe ea
să se roage pentru mine la adevăratul Dumnezeu, ca să fiu mu-tată de aici la
locul drepţilor". Pentru aceea Trifena a iubit foarte mult pe sfînta Tecla
ca pe o fiică a sa şi cu toată inima s-a lipit de dînsa, văzînd-o pe ea că este
roabă a lui Dumnezeu, cerîndu-i să se roage pentru fiica ei cea moartă,
Falconilla.
Sfînta Tecla a început cu dinadinsul
a se ruga cu lacrimi către înduratul Dumnezeu. Şi atît de mult au putut
sfintele ei rugăciuni, încît Falconilla s-a mîntuit după moarte. Despre acest
lucru mărtu-riseşte Sfîntul Ioan Damaschin, zicînd aşa: "Deci, au doar pe
Falconilla nu a mîntuit-o întîia muceniţă după moarte? Dar, vei zice poate, că
aceasta s-a petrecut după vrednicie, ca fiind întîia muce-niţă, şi se cădea să
i se asculte rugăciunea. Însă eu la aceasta îţi zic: Bine, era întîia muceniţă.
Dar gîndeşte-te pentru cine era rugăciu-nea! Nu pentru o păgînă şi slujitoare de
idoli şi cu totul nesfinţită şi străină de Domnul?" Acelaşi Damaschin ne
dă aceeaşi mărturie şi a doua oară, cînd istoriceşte pentru Traian împăratul,
cel mîntuit după moarte prin rugăciunile Sfîntului Grigore Dialogul, adăugînd
la povestirea aceea şi ceva de Falconilla, zicînd aşa: "Aceasta zic şi de
Falconilla ce s-a zis mai sus, că ea nici de o răutate alta n-a fost vinovată.
Iar acesta, adică Traian, a rînduit la mulţi mucenici amară moarte. Minunat
eşti, Stăpîne şi minunate sînt lucrurile Tale, şi pe a Ta negrăită milostivire
o slăvim!". După această vrednică de cre-dinţă mărturie a Sfîntului
Damaschin ni se încredinţează că Falco-nilla s-a mîntuit după moarte prin
rugăciunile sfintei celei dintîi muceniţe Tecla.
Petrecînd Tecla în casa Trifenei
pînă a doua zi, a poruncit tiranul să nu dea mîncare fiarelor, ca, fiind
flămînde, mai de grabă să se pornească a sfîşia pe Tecla. Şi fiind ziua a
treia, aduseră pe Sfînta Tecla la privelişte, ca să fie dată spre mîncare
fiarelor. În urma ei mergea şi Trifena, plîngînd că fecioara cea frumoasă şi
sfîntă, fiind nevinovată, se dă la moarte. Deci, punînd-o pe ea la locul cel de
privelişte, a poruncit acel fără de ruşine boier să dez-brace pe sfînta,
zicînd: "Poate în hainele ei vor fi farmece, pentru care nu o mănîncă pe
ea fiarele. Dezbrăcaţi dar pe fermecătoarea aceasta şi vom vedea de va rămînea
întreagă". Şi aşa stătea sfînta fecioară în priveliştea a tot poporul
goală, avîndu-şi acoperămînt numai singură ruşinea, şi grăind ca David:
"Ruşinea feţii mele m-a acoperit". Dînd drumul asupra ei fiarelor
celor flămînde şi întărîtate, lei şi urşi, care, ieşind din închisorile lor şi
văzînd pe fecioară stînd goală, îşi plecau capetele la pămînt şi cu ochii
căutau în jos, ca şi cum le era ruşine de goliciunea cea feciorească, şi se
întorceau cu feţele lor de la dînsa. Şi era o minunată privelişte: fiarele
cunoşteau ruşinea şi îşi întorceau ochii lor despre goliciunea feciorească, iar
oamenii cu ochi neruşinaţi priveau la dînsa. Astfel, fiara necuvîntătoare era
mustrătoare şi judecătoare oamenilor în priveliştea aceea. Că acelea, din fire
fiind fiare, obiceiul omului curat l-au primit în sine, iar oamenii,
înţelegători fiind, în orbiciunile cele de fiare s-au schimbat. Însă ce au
sporit? Nimic, pentru că, vrînd ca prin golirea cea din privelişte să
necinstească pe înţeleapta fecioară, cinste i-au adăugat.
Sfîntul Ioan Gură de Aur, pomenind
de bine, despre golirea celor două feţe: a femeii lui Pentefri în cămară şi a
Teclei în adu-narea a tot poporul, zice: "Ce a folosit pe femeia
egipteancă cea pătimaşă că s-a dezgolit în cămară? Şi ce a vătămat-o pe întîia
muceniţă Tecla, că în privelişte a fost golită? Pentru că Tecla n-a greşit
fiind golită, precum a greşit acea egipteancă. Nici de necinste nu s-a umplut,
ci s-a încununat sfînta. Şi goliciunea acesteia în pri-velişte s-a încununat,
iar aceea în cămara cea încuiată s-a ruşinat".
Deci, stînd Sfînta Tecla aşa în
privelişte, una din leoaice venind, s-a sculat înaintea ei şi îi lingea
picioarele, ca şi cum ar da cinste curăţiei celei fecioreşti. De acest lucru
pomeneşte Sfîntul Ambrozie, zicînd: "Puteai să vezi fiara zăcînd jos şi
picioarele sfintei lingînd şi cu mare glas mărturisind, că pe sfîntul trup
fecioresc nu poate să-l vatăme. Se închina fiara aceleia ce i se dăduse ei spre
mîncare, şi firescul său nărav uitîndu-şi, se îmbrăca în obiceiul pe care
oamenii l-au pierdut!".
Văzînd poporul că fiarele nimic nu
vatămă pe sfînta, au stri-gat cu mare glas: "Mare este Dumnezeul pe care
îl propoveduieşte Tecla!". Iar chinuitorul n-a cunoscut puterea lui
Dumnezeu şi a gîndit alt lucru spre pierderea Sfintei Tecla: a săpat o groapă,
şi cu felurite jivini umplînd-o, a aruncat în ea pe sfînta. Dar Cel ce a
încuiat oarecînd gurile leilor, Acela limbile cele otrăvite ale şer-pilor le-a
tîmpit, furia lor a îmblînzit-o şi otrava lor a pierdut-o. Şi a ieşit sfînta de
acolo nevătămată, toţi minunîndu-se şi spăimîn-tîndu-se de această străină
vedere.
Nepricepîndu-se chinuitorul ce să
facă mai mult, a gîndit una ca aceasta, cea mai de pe urmă muncă: aducînd doi
junci puternici, a poruncit să o lege pe Tecla cu un picior de unul şi cu un
picior de altul şi cu bolduri înfierbîntate să împungă pe junci, ca fugind, să
o rupă în două. Dar şi aceasta făcînd-o, sfînta s-a aflat întreagă, căci cînd o
legară pe ea cu frînghii tari de juncii aceia şi cu înfo-cate fiare începură
a-i îmboldi, îndată funiile ca nişte fire de păian-jeni s-au rupt, iar juncii
au fugit şi sfînta a rămas pe loc, neavînd nici-o vătămare. Atunci mai marele,
mirîndu-se de cele ce se fă-ceau, a început a cunoaşte dumnezeiasca putere care
era cu fecioa-ra aceasta. Şi chemînd pe Tecla, i-a zis ei: "Cine eşti tu,
şi ce fel de putere este cu tine, că nimeni nu poate să te vatăme pe
tine?" Iar ea nimic nu răspundea, decît numai aceasta: "Sînt roabă a
Dumnezeului celui viu".
Temîndu-se nelegiuitul de Dumnezeul
Cel ce păzea de toată vătămarea pe Tecla, a poruncit să o îmbrace în haine de
cinste, şi i-a dat drumul, dîndu-i o hotărîre ca aceasta: "Pe Tecla, roaba
lui Dumnezeu, o las slobodă!". Şi a mers Tecla în casa Trifenei şi s-a
făcut bucurie mare în casa aceea pentru eliberarea Teclei care, pe-trecînd
cîtăva vreme la Trifena, propovăduia cuvîntul lui Dumnezeu şi pe mulţi i-a
învăţat acolo să creadă în Hristos. Apoi a dorit să vadă pe Pavel, părintele şi
învăţătorul ei, pe care aflîndu-l, voia să-i urmeze lui. Iar el a oprit-o pe
ea, zicînd: "Nimeni nu merge la răz-boi cu mireasa!" Luînd
binecuvîntare de la Apostolul, s-a dus în Seleucia şi s-a sălăşluit la un loc
pustiu, în oarecare munte aproape de Seleucia, şi acolo vieţuia în post, în
rugăciune şi în dumnezeiasca gîndire, şi făcea minuni multe, tămăduind toate
boalele, pentru că înştiinţîndu-se despre dînsa mulţimea credincioşilor, veneau
aco-lo, aducîndu-şi neputincioşii lor, pe care îi tămăduia.
Apoi s-a întîmplat oarecînd, în acel
loc unde petrecea sfînta, că mergea alături un jertfitor păgînesc din Seleucia
călare pe cal, care, văzînd pe Sfînta Tecla adunîndu-şi verdeţuri de hrană şi
vă-zînd-o pe ea foarte frumoasă la faţă, a poftit-o pe ea cu gînd necu-rat şi,
lovindu-şi calul, s-a repezit spre dînsa, vrînd să-şi săvîrşească pofta lui;
iar sfînta, cu puterea lui Dumnezeu întărindu-se, l-a apu-cat pe el şi l-a
trîntit la pămînt, şi atît de tare l-a izbit de pămînt, încît trei zile a zăcut
mut şi nemişcat. Iar oamenii cei ce treceau pe calea aceea, văzînd pe
jertfitorul că zăcea ca un mort, nu se price-peau ce i s-a întîmplat. Apoi, a
treia zi s-a făcut ştire de aceasta şi în cetate, de unde mulţime de oameni au
mers la dînsul, vrînd să vadă întîmplarea şi să-l ia la casa lui. Dar el abia
venindu-şi în sine şi ca din somn deşteptîndu-se, a stat pe picioarele sale şi
a zis : " Pe o zeiţă oarecare am văzut şi de la aceea am pătimit primejdia
aceasta ".
Abia a putut să meargă la casa sa,
fiind bolnav de lovirea ace-ea. Apoi chemînd un zugrav, i-a poruncit lui să
închipuiască pe o scîndurică pe fecioara aceea ce era ca de optsprezece ani.
Iar cînd zugravul a început a o închipui după rînduiala lui Dumnezeu, a nimerit
foarte bine asemănarea Sfintei Tecla şi, ca pe o vie închi-puire, a dus-o la
jertfitorul care, văzînd icoana cea cu totul aseme-nea Sfintei Tecla, a zis:
"Cu adevărat, o fecioară ca aceasta am văzut eu".
Luînd icoana, a sărutat-o şi îndată
desăvîrşit s-a însănătoşit. Şi sculîndu-se din pat, păzea cu cinste în casa sa
acel chip al Sfintei Tecla. După aceasta a crezut în Hristos cu toată casa sa,
prin pro-povăduirea Sfintei Tecla cea întocmai cu apostolii, care, în acel loc
petrecînd ani îndestulaţi, pe mulţi i-a povăţuit la calea mîntuirii şi multora
le-a ajutat în nevoi şi toate neputinţele a tămăduit. Apoi doctorii şi
vrăjitorii cei ce erau în Seleucia, văzînd că toţi cei ce de orice boală erau
cuprinşi, lăsîndu-i pe ei, se duceau la Tecla, cărora acum meşteşugul fiindu-le
întru nimic şi lipsindu-se de cîştigul de mai înainte sărăciseră, s-au mîhnit
foarte mult şi s-au mîniat asupra tămăduitoarei celei bune Tecla, care fără de
plată tămăduia pe cei ce veneau la dînsa; şi de mare zavistie şi de mînie fiind
porniţi, au rînduit să îndemne asupra ei pe nişte tineri fără de ruşine, ca să
o spurce pe ea cu sila. Aceştia grăiau între ei zavistnicii zicînd : " Fecioara
Tecla este curată şi pentru aceea este plăcută marii zeiţe Artemida, care îi
ascultă cererile ei şi îi dă putere de tămăduiri neputincioşilor. Iar de va fi
spurcată, se va întoarce de la dînsa Artemida şi se va lua de la dînsa puterea
cea tămăduitoare şi se va mări iar meşteşugul nostru cel doftoricesc ".
Aşa între ei sfătuindu-se, s-au
sîrguit să găsească pe acei fără de ruşine, la un lucru ca acela, pe care
îmbătîndu-i cu vin, i-au rugat să meargă şi să spurce pe Tecla. Şi le-a dat lor
aur mult şi le-a făgăduit să le dea mai mult de ar face Teclei silă, pentru că
fiind nebuni şi necredincioşi, nu ştiau aceasta, că Tecla, nu cu pu-terea Artemidei,
ci cu darul lui Hristos tămăduieşte toată neputinţa şi toată boala. Iar tinerii
cei fără de ruşine, îmbătîndu-se de vin, şi sfătuindu-se cu doctorii şi cu
vrăjitorii, au mers la dînsa degrab, aprinşi fiind de poftă, plini de spurcate
gînduri şi de scopul cel rău, pe care văzîndu-i Tecla, i-a întrebat : " Ce
vreţi fiilor ?" Iar ei au în-ceput a grăi cuvinte spurcate.
Deci, auzind acestea Sfînta Tecla şi
cunoscînd gîndul lor cel rău, a fugit din mîinile lor; aceea care oarecînd de fiare
nu se înfri-coşase, fugea acum de acei oameni neruşinaţi. Iar ei, ca vînătorii
pe oaie, o izgoneau pe dînsa prin pustie. Cînd era aproape să o ajun-gă, s-a
rugat lui Dumnezeu ca să o izbăvească pe ea din mîinile acelor neruşinaţi. Şi
îndată, un munte de piatră, care se afla acolo, s-a desfăcut din porunca lui
Dumnezeu, primind pe sfînta înlăuntrul său.
Astfel i s-a apărat fecioria ei şi
mormînt cinstitului ei trup s-a arătat pentru acea piatră, că acolo şi-a dat
sufletul în mîinile Domnului. Ea era de nouăzeci de ani, iar acum petrece în
viaţa cea nesfîrşită, mărind pe dătătorul de viaţă Hristos Dumnezeu, Cel
îm-preună cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh mărit, acum şi pururea şi în vecii
vecilor. Amin.
De vreme ce în viaţa sfintei
acesteia, după întîmplare s-a pomenit Traian Împăratul Romanilor, care după
moartea sa s-a mîntuit prin rugăciunile Sfîntului Grigorie, papă al Romei (†
604), socotesc că este de trebuinţă ca şi povestirea cea despre dînsul a
Sfîntului Ioan Damaschin aici să o pomenim. În cuvîntul său de la Sîmbăta
lăsatului de carne scrie aşa : " Grigorie Dialogul, episcopul vechii Rome,
bărbatul, precum îl ştiu toţi, vestit în sfinţenie şi în înţelegere, de care se
spune că la Sfînta Liturghie slujea cu dînsul şi dumnezeiescul înger; acesta
oarecînd, pe o cale pietroasă mer-gînd, a stat cu osîrdie la rugăciune tare
către iubitorul de suflete Dumnezeu, pentru iertarea păcatelor lui Traian
împăratul. Îndată a auzit un glas de la Dumnezeu zicînd : " Rugăciunea ta
am auzit-o şi îi dau iertare lui Traian, dar tu să nu mai adaugi încă să-mi mai
aduci Mie rugăciuni pentru cei necuraţi ! ".
Sursa : Proloagele / Vietile Sfintilor din 24 Septembrie.
Acatistul
Sfintei Mari Mucenite Tecla, cea intocmai cu apostolii.
24 Septembrie.
Rugaciunile incepatoare :
In numele
Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, Amin.
Slava Tie,
Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Slava Tie,
Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Slava Tie,
Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Imparate ceresc, Mangaietorule,
Duhul adevarului, Care pretutindenea esti si toate le implinesti, Vistierul
bunatatilor si datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi, si ne
curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele
noastre.
Sfinte
Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi!
Sfinte
Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi!
Sfinte
Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi!
Slava
Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor.
Amin.
Preasfanta Treime, miluieste-ne pe
noi. Doamne, curateste pacatele noastre. Stapane, iarta faradelegile noastre.
Sfinte, cerceteaza si vindeca neputintele noastre, pentru numele Tau.
Doamne
miluieste, Doamne miluieste, Doamne miluieste.
Slava
Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor.
Amin.
Tatal nostru, Care esti in ceruri,
sfinteasca-Se numele Tau, vie imparatia Ta, fie voia Ta, precum in cer si pe
pamant. Painea noastra cea spre fiinta, da ne-o noua astazi, si ne iarta noua
gresalele noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri. Si nu ne duce pe noi
in ispita, ci ne izbaveste de cel rau.
Pentru rugaciunile Preasfintei
Nascatoare de Dumnezeu, ale Sfintilor Parintilor nostri si ale tuturor
Sfintilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi.
Amin.
Condacele si Icoasele :
Condacul 1 :
Vredniciei
de fericire,prelaudatei si intocmai cu Apostolii,intai-patimitoarei Marii
Mucenite Tecla,cantari veselitoare sa-i aducem,ca uneia ce a deschis calea
imparatiei,aratand ca Hristos-iubitorul-de-oameni pr toti ii primeste si
tuturor le daruieste cereasca Sa camara;toti cu un glas sa strigam catre dansa :
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Icosul 1 :
Cand
slavitii Apostoli, buna propovaduire a lui Hristos in lume purtand, au mers in
Iconia si te-au aflat pe tine, frumoasa fecioara, avand oprisprezece ani, fiind
de neam mare si slavit, logodita fiind cu un tanar asemenea bogat, anume Famir,
vazand tu minunile ce se faceau de catre Apostoli, sedeai ascultand cuvintele
lor in casa lui Onisifor si luand aminte la cele ce graiau dansii. Pentru
acestea te laudam zicand :
Bucura-te, fecioara curata si
preanteleapta;
Bucura-te, ca lucrarea Sfantului Duh s-a inradacinat in inima ta;
Bucura-te, ca lumina cea de Sus inima ta o a luminat;
Bucura-te, ca primind lumina, de intelepciune te-ai umplut;
Bucura-te, ca samanta cuvantului lui Dumnezeu a cazut pe pamant bun in sufletul tau;
Bucura-te, ca ai crezut in Fiul lui Dumnezeu si L-ai iubit pe El;
Bucura-te, ca de Dumnezeu cu tot sufletul te-ai lipit;
Bucura-te, ca a sluji lui Hristos cu dragoste te-ai fagaduit;
Bucura-te, ca acum in ceruri impreuna cu El te proslavesti;
Bucura-te, ceea ce ai deschis calea tuturor mucenitelor;
Bucura-te, ca esti ca un sfesnic luminos inaintea lor mergand;
Bucura-te, ca inaintea lui Hristos acum stai;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Bucura-te, ca lucrarea Sfantului Duh s-a inradacinat in inima ta;
Bucura-te, ca lumina cea de Sus inima ta o a luminat;
Bucura-te, ca primind lumina, de intelepciune te-ai umplut;
Bucura-te, ca samanta cuvantului lui Dumnezeu a cazut pe pamant bun in sufletul tau;
Bucura-te, ca ai crezut in Fiul lui Dumnezeu si L-ai iubit pe El;
Bucura-te, ca de Dumnezeu cu tot sufletul te-ai lipit;
Bucura-te, ca a sluji lui Hristos cu dragoste te-ai fagaduit;
Bucura-te, ca acum in ceruri impreuna cu El te proslavesti;
Bucura-te, ceea ce ai deschis calea tuturor mucenitelor;
Bucura-te, ca esti ca un sfesnic luminos inaintea lor mergand;
Bucura-te, ca inaintea lui Hristos acum stai;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Condacul 2 :
Auzind
pe dumnezeiescul Pavel spunand ca fecioara ce-si pazeste curatia sa pentru
dragostea lui Hristos are parte cu ingerii si este a lui Hristos mireasa, te-ai
aprins inlauntru cu focul serafimilor si, intru dorire mare fiind, ca ceara te
topeai cantand : Aliluia !
Icosul 2 :
Sezand
si ascultand cuvintele lui Pavel, trei zile si trei nopti, ai uitat cu totul de
tine, iar Teoclia, maica ta, instiintandu-se cum ca ai crescut in Hristos, a
alergat cu manie la logodnicul tau strigand : “ Au tu nu te grijesti de mireasa
ta, ca s-a salbaticit ? ” nepricepandu-se ea ca tu intru Hristos petreci.
Pentru aceasta, noi te laudam zicand catre tine :
Bucura-te, ca te-ai facut mireasa
curata cerescului Mire;
Bucura-te, ca nici o odihna trupeasca nu ti-a fost poticnire;
Bucura-te, ca sezand la picioarele Domnului pe Maria, sora Martei, ai urmat;
Bucura-te, ca la amagirile logodnicului tau nu te-ai uitat;
Bucura-te, ca in inima ta pe Mirele Hristos Il purtai;
Bucura-te, ca pe Aceasta cu ochii sufletului curat il priveai;
Bucura-te, ca pe mirele cel stricacios l-ai urat;
Bucura-te, ca lui Hristos mireasa curata te-ai logodit;
Bucura-te, porumbita cu aripi poleite preastralucitor;
Bucura-te, privighetoarea pustiei, cu viers dulce rasunator;
Bucura-te, piatra neclintita a credintei in Hristos;
Bucura-te, incepatura a preastralucitei cete a Mucenitelor;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Bucura-te, ca nici o odihna trupeasca nu ti-a fost poticnire;
Bucura-te, ca sezand la picioarele Domnului pe Maria, sora Martei, ai urmat;
Bucura-te, ca la amagirile logodnicului tau nu te-ai uitat;
Bucura-te, ca in inima ta pe Mirele Hristos Il purtai;
Bucura-te, ca pe Aceasta cu ochii sufletului curat il priveai;
Bucura-te, ca pe mirele cel stricacios l-ai urat;
Bucura-te, ca lui Hristos mireasa curata te-ai logodit;
Bucura-te, porumbita cu aripi poleite preastralucitor;
Bucura-te, privighetoarea pustiei, cu viers dulce rasunator;
Bucura-te, piatra neclintita a credintei in Hristos;
Bucura-te, incepatura a preastralucitei cete a Mucenitelor;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Condacul 3 :
Vazandu-se
pe sine mirele tau defaimat si cu totul lepadat, plangea cu amar, iar maica ta,
maniindu-se, te-a apucat de impletiturile parului si cu picioarele te-a calcat,
apoi intr-o camara inchizandu-te, cu foamea te-a chinuit. Iar tu pe toate cu
dragoste le-ai suferit, cantand lui Hristos : Aliluia !
Icosul 3:
Plecandu-se
spre dragoste, maica ta plangea si cu lacrimi te ruga sa te intorci spre logodnicul
tau cel bogat, de bun neam si cinstit. Iar tu,preanteleapta fiind, fata dinspre
dansul intorcandu-ti, in jos cautand si nimic graind, ci numai spre Cerescul
Mire adeseori suspinand, in taina te rugai. Pentru aceasta te laudam zicand :
Bucura-te, ca ai fost luminata si
inteleptita de Dumnezeu;
Bucura-te, ca din mainile lui Famir ca o pasare din cursa te-ai slobozit;
Bucura-te, ca si mainile maicii tale te-au chinuit;
Bucura-te, ca in aceste necazuri lui Hristos ai multumit;
Bucura-te, ca in Domnul ai iubit pe Apostolul lui Hristos, care te-a povatuit pe calea mantuirii;
Bucura-te, ca ai primit a umbla in urma lui Pavel, luminatorul tau;
Bucura-te, a apostoliei vrednica propovaduitoare;
Bucura-te, osardnica slujitoare;
Bucura-te, ca de darul lui Dumnezeu cu totul te-ai umplut;
Bucura-te, ca ar fi urmatoare Sfintilor Apostoli te-ai invrednicit;
Bucura-te, ca pecetea apostoliei de la vasul alegerii ai primit;
Bucura-te, ca apostolul Pavel ti-a deschis calea mantuitoare;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Bucura-te, ca din mainile lui Famir ca o pasare din cursa te-ai slobozit;
Bucura-te, ca si mainile maicii tale te-au chinuit;
Bucura-te, ca in aceste necazuri lui Hristos ai multumit;
Bucura-te, ca in Domnul ai iubit pe Apostolul lui Hristos, care te-a povatuit pe calea mantuirii;
Bucura-te, ca ai primit a umbla in urma lui Pavel, luminatorul tau;
Bucura-te, a apostoliei vrednica propovaduitoare;
Bucura-te, osardnica slujitoare;
Bucura-te, ca de darul lui Dumnezeu cu totul te-ai umplut;
Bucura-te, ca ar fi urmatoare Sfintilor Apostoli te-ai invrednicit;
Bucura-te, ca pecetea apostoliei de la vasul alegerii ai primit;
Bucura-te, ca apostolul Pavel ti-a deschis calea mantuitoare;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Condacul 4 :
Cand
ai auzit ca au inchis pe Pavel in temnita, noaptea ai alergat si dand
temnicierului colierul si podoabele de aur de pe tine, ai intrat si ai sarutat
legaturile lui si impreuna cu dansul cantai lui Dumnezeu : Aliluia !
Icosul 4 :
Instiintandu-se
Apostolul despre cele pe care de la mama si de la logodnic ai patimit pentru
curatie, s-a bucurat cu bucurie mare, si capul sarutandu-ti si
binecuvantandu-te, te-a numit fiica sa, laudandu-se si zicand :
Bucura-te, mireasa a lui Hristos;
Bucura-te, tanara fecioara;
Bucura-te, curata porumbita;
Bucura-te, cri alb al curatiei;
Bucura-te, pamant bun pentru primirea cuvantului lui Dumnezeu ;
Bucura-te, strigatoarea poftelor desarte;
Bucura-te, fecioara blanda si curata;
Bucura-te, surpatoarea incepatorului rautatii;
Bucura-te, stalpul credintei;
Bucura-te, diamantul credintei cel nezdrobit;
Bucura-te, a mireselor lui Hristos inainte-mergatoare;
Bucura-te, ca dintre fecioare, cea intai vrednica esti de imparatia lui Dumnezeu;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Bucura-te, tanara fecioara;
Bucura-te, curata porumbita;
Bucura-te, cri alb al curatiei;
Bucura-te, pamant bun pentru primirea cuvantului lui Dumnezeu ;
Bucura-te, strigatoarea poftelor desarte;
Bucura-te, fecioara blanda si curata;
Bucura-te, surpatoarea incepatorului rautatii;
Bucura-te, stalpul credintei;
Bucura-te, diamantul credintei cel nezdrobit;
Bucura-te, a mireselor lui Hristos inainte-mergatoare;
Bucura-te, ca dintre fecioare, cea intai vrednica esti de imparatia lui Dumnezeu;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Condacul 5 :
Sezand
tiranul la judecata, a fost acolo si maica ta de fata, care, uitand dragostea
cea fireasca, cu manie a strigat catre judecatorul; “cu foc sa se arda una ca
aceasta, spre pilda altora”, iar tu, privind spre Pavel, te intareai cu duhul,
cantand : Aliluia !
Icosul 5 :
Dupa
ce nimica nu a sporit judecatorul, a poruncit ca sa te arda cu foc dupa dorinta
maicii tale, si, adunand multe lemne si aprinzandu-le, de buna voie,
nesilindu-te nimeni, te-ai suit deasupra lor, dorind sa arzi ca un finic pentru
dragostea Domnului tau; pentru aceasta si noi cu dragoste te laudam, zicand :
Bucura-te, ca insemnandu-te cu
semnul Sfintei Cruci, ai intrat in foc, bucurandu-te;
Bucura-te, ca ai stins focul cel materlialnic cu focul dumnezeiestii iubiri;
Bucura-te, ca insusi Domnul in fata ta in chipul lui Pavel a stat;
Bucura-te, ca insusi indreptarul de nevointa te-a intarit cu venirea Sa de fata;
Bucura-te, ca vazand pe Domnul, tainic te-ai umplut de darul Sfantului Duh;
Bucura-te, caci cu rugaciunea ta ai stins focul;
Bucura-te, ca nevatamata ai iesit din foc;
Bucura-te, ca degraba in urma lui Pavel ai alergat;
Bucura-te, ca de piatra ta cu totul te-ai instrainat;
Bucura-te, ca la propovaduire cu Apostolii ai umblat;
Bucura-te, caci acum in ceruri cu dansii te proslavesti;
Bucura-te, ca intocmai cu Apostolii,Biserica te numeste;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Bucura-te, ca ai stins focul cel materlialnic cu focul dumnezeiestii iubiri;
Bucura-te, ca insusi Domnul in fata ta in chipul lui Pavel a stat;
Bucura-te, ca insusi indreptarul de nevointa te-a intarit cu venirea Sa de fata;
Bucura-te, ca vazand pe Domnul, tainic te-ai umplut de darul Sfantului Duh;
Bucura-te, caci cu rugaciunea ta ai stins focul;
Bucura-te, ca nevatamata ai iesit din foc;
Bucura-te, ca degraba in urma lui Pavel ai alergat;
Bucura-te, ca de piatra ta cu totul te-ai instrainat;
Bucura-te, ca la propovaduire cu Apostolii ai umblat;
Bucura-te, caci acum in ceruri cu dansii te proslavesti;
Bucura-te, ca intocmai cu Apostolii,Biserica te numeste;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Condacul 6 :
Amar de
la rudenii, durere de la neamuri, asa a urmat viata ta cea plina de chinuri: ca
lasand piatra ta si in alta cetate mergand, acolo ighemonul afland cele despre
tine si ranindu-si inima de frumusetea ta, a vrut sa strice podoaba ta cea
sufleteasca, dar tu, curata porumbita, scapand din cursele lui, ai cantat cu
bucurie lui Dumnezeu : Aliluia !
Icosul 6 :
ravnitoare
fiind si curata, nu te-ai plecat stapanitorului, pentru care lucru,
maniindu-se, te-a osandit spre mancarea fiarelor. Deci nevatamata ramanand ai
mers in casa trifenei, care vazand ca sanatoasa de la priveliste te-ai intors,
te-a primit cu bucurie zicand :
Bucura-te, priveleistea ingerilor;
Bucura-te, bucuria celor ceresti;
Bucura-te, groaza puterilor diavolesti;
Bucura-te, veselia oamenilor pamantesti;
Bucura-te, ca fiarele cunoscand puterea ce era intru tine, cinstindu-te, capetele lor si-au plecat si te-au cinstit;
Bucura-te, ca oamenii cei cu cuvantare n-au cunoscut darul ce era varsat intru tine;
Bucura-te, ca fermecatoare pe tine te-au numit;
Bucura-te, ca iarasi, a doua oara la fiare spre mancare te-au dat;
Bucura-te, ca leii, vazand curatia ta, s-au rusinat;
Bucura-te, caci cu mare dar de la Dumnezeu ai fost daruita;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Bucura-te, bucuria celor ceresti;
Bucura-te, groaza puterilor diavolesti;
Bucura-te, veselia oamenilor pamantesti;
Bucura-te, ca fiarele cunoscand puterea ce era intru tine, cinstindu-te, capetele lor si-au plecat si te-au cinstit;
Bucura-te, ca oamenii cei cu cuvantare n-au cunoscut darul ce era varsat intru tine;
Bucura-te, ca fermecatoare pe tine te-au numit;
Bucura-te, ca iarasi, a doua oara la fiare spre mancare te-au dat;
Bucura-te, ca leii, vazand curatia ta, s-au rusinat;
Bucura-te, caci cu mare dar de la Dumnezeu ai fost daruita;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Condacul 7 :
asa
cinstindu-te, Trifena te-a rugat sa faci rugaciune pentru fiica ei Falconila
care murise, si indata dupa rugaciunea ta s-a slobozit din legaturile iadului;
iar maica ei, crezand in Domnul Hristos, s-a botezat, laudandu-te pe tine,
izbavitoarea fiicei sale, zicand : Aliluia !
Icosul 7 :
Necunoscand
chinuitorul puterea lui Dumnezeu a gandit alt lucru spre a ta pierzare: o
groapa sapand si cu feluri de jivine si serpi si naparci umpland-o, te-a
aruncat acolo, iar noi cu niste laude ca acestea te intampinam, zicand :
Bucura-te, ca in groapa ai fost
aruncata;
Bucura-te, ca boldurile serpilor le-ai tocit;
Bucura-te, ca mania lui Dumnezeu ai imblanzit;
Bucura-te, ca otrava lor o ai pierdut;
Bucura-te, ca proorocului Daniil te-ai asemanat;
Bucura-te, ca inteleptului si preafrumosului Iosif ai urmat;
Bucura-te, ca de rabdarea ta ingerii s-au minunat si oamenii s-au spaimantat;
Bucura-te, ca din multe curse ai scapat;
Bucura-te, ajutatoarea noastra in necazuri;
Bucura-te, rugatoarea cea prefierbinte catre Dumnezeu;
Bucura-te, izbavitoarea noastra din muncile iadului;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Bucura-te, ca boldurile serpilor le-ai tocit;
Bucura-te, ca mania lui Dumnezeu ai imblanzit;
Bucura-te, ca otrava lor o ai pierdut;
Bucura-te, ca proorocului Daniil te-ai asemanat;
Bucura-te, ca inteleptului si preafrumosului Iosif ai urmat;
Bucura-te, ca de rabdarea ta ingerii s-au minunat si oamenii s-au spaimantat;
Bucura-te, ca din multe curse ai scapat;
Bucura-te, ajutatoarea noastra in necazuri;
Bucura-te, rugatoarea cea prefierbinte catre Dumnezeu;
Bucura-te, izbavitoarea noastra din muncile iadului;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Condacul 8 :
Iesind
nevatamata din groapa cea pierzatoare, s-au spaimantat toti de aceasta straina
vedere, srigand: Mare este Dumnezeul cel propovaduit de Tecla, si multi,
crezand in Domnul nostru Iisus Hristos, s-au botezat, bucurandu-se si cantand :
Aliluia !
Icosul 8 :
Straina
cu adevarat si infricosata munca ti-a hotarat cumplitul pagan, de doi junici
puternici sa te lege a poruncit si cu fiare infocate a-i imboldi a inceput, de
care patimire numai auzind ne infricosam si cantari de umilinta iti aducem :
Bucura-te, rabdatoare de chinuri
nebiruita;
Bucura-te, biruitoarea vrasmasilor celor nevazuti;
Bucura-te, stalp pe piatra credintei intemeiat;
Bucura-te, temelie nesurpata si neclintita;
Bucura-te, zidul cel preaputernic al credinciosilor;
Bucura-te, ca ai zdrobit capul balaurului celui rau;
Bucura-te, ca pe pagani spre minunare i-ai adus;
Bucura-te, ca slobozindu-ne din munci,in post si in rugaciune ai petrecut;
Bucura-te, gradina lui Hristos cea incuiata;
Bucura-te, floare din vaile lumii aleasa;
Bucura-te, faclie pusa in sfesnicul ceresc;
Bucura-te, smirna cea cu dulce miros a Bisericii lui Hristos;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Bucura-te, biruitoarea vrasmasilor celor nevazuti;
Bucura-te, stalp pe piatra credintei intemeiat;
Bucura-te, temelie nesurpata si neclintita;
Bucura-te, zidul cel preaputernic al credinciosilor;
Bucura-te, ca ai zdrobit capul balaurului celui rau;
Bucura-te, ca pe pagani spre minunare i-ai adus;
Bucura-te, ca slobozindu-ne din munci,in post si in rugaciune ai petrecut;
Bucura-te, gradina lui Hristos cea incuiata;
Bucura-te, floare din vaile lumii aleasa;
Bucura-te, faclie pusa in sfesnicul ceresc;
Bucura-te, smirna cea cu dulce miros a Bisericii lui Hristos;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Condacul 9 :
Putere
din inaltime primind asupra jertfitorului paganesc din Seleucia, l-ai aruncat
la pamant, iara el, venindu-si in sine, a poruncit sa fie zugravit chipul tau;
dupa aceea si in Hristos a crezut, botezandu-se cu toatac casa lui, laudandu-te
si cantand lui Dumnezeu : Aliluia !
Icosul 9 :
Instiintandu-se
noroadele ca in pustiu petreci, au alergat toti bolnavii ca la un doctor
iscusit si sanatatea laudau pe Dumnezeu,Cel ce un dar ca acesta ti-a daruit.
Pentru aceasta, te rugam, da-ne si noua sanatate cu sfintele tale rugaciuni, ca
sa te laudam asa :
Bucura-te, tamaduirea tuturor
durerilor trupesti;
Bucura-te, vindecatoarea bolilor trupesti;
Bucura-te, folositoarea grabnica celor din necazuri si din nevoi;
Bucura-te, aparatoarea de orice primejdii;
Bucura-te, rugatoare fierbinte catre Dumnezeu;
Bucura-te, sprijinitoare vaduvelor si ocrotirea orfanilor;
Bucura-te, mijlocitoarea pacatosilor catre Dumnezeu;
Bucura-te, a neamului crestinesc mare ajutatoare;
Bucura-te, a Bisericii podoaba prealuminoasa;
Bucura-te, a fecioarelor de curatie indemnatoare;
Bucura-te, albina a Raiului de multa miere aducatoare;
Bucura-te, ca esti intaia mucenita purtatoare de cununa;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Bucura-te, vindecatoarea bolilor trupesti;
Bucura-te, folositoarea grabnica celor din necazuri si din nevoi;
Bucura-te, aparatoarea de orice primejdii;
Bucura-te, rugatoare fierbinte catre Dumnezeu;
Bucura-te, sprijinitoare vaduvelor si ocrotirea orfanilor;
Bucura-te, mijlocitoarea pacatosilor catre Dumnezeu;
Bucura-te, a neamului crestinesc mare ajutatoare;
Bucura-te, a Bisericii podoaba prealuminoasa;
Bucura-te, a fecioarelor de curatie indemnatoare;
Bucura-te, albina a Raiului de multa miere aducatoare;
Bucura-te, ca esti intaia mucenita purtatoare de cununa;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Condacul 10 :
Cine
ma va desparti de dragostea lui Hristos- a srigat fecioara cea preainteleapta-
necazurile, primejdiile sau durerile ? Ci acest pahar dulce mi se face mie
pentru dragostea imparatului Ceresc, pe care avandu-L, impreuna cu El ma voi
proslavi si voi dandui impreuna cu ingerii, cantand : Aliluia !
Icosul 10 :
Zid
mare te-a castigat lumea si in necazuri mare aparatoare; da-ne si noua cu
sfintele tale rugaciuni a trece fara primejdie portile mortii, ca sa te laudam
zicand :
Bucura-te, trambita adevarului;
Bucura-te, chitara cuvantarii de Dumnezeu;
Bucura-te, alauta care ai cantat Evanghelia lui Hristos;
Bucura-te, organ insuflat de dumnezeiescul Pavel;
Bucura-te, limba de foc care strlucesti mintea celor pecetluiti cu darul Duhului;
Bucura-te, vioara si muzica a darului celui duhovnicesc;
Bucura-te, randunica lui Hristos cea dulce rasunatoare;
Bucura-te, ceea ce Evanghelia de la Pavel ai invatat;
Bucura-te, ca pe aceasta luminat la neamuri o ai predicat;
Bucura-te, ca ai iubit impreuna cu Pavel a muri si cu Hristos a vietui;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Bucura-te, chitara cuvantarii de Dumnezeu;
Bucura-te, alauta care ai cantat Evanghelia lui Hristos;
Bucura-te, organ insuflat de dumnezeiescul Pavel;
Bucura-te, limba de foc care strlucesti mintea celor pecetluiti cu darul Duhului;
Bucura-te, vioara si muzica a darului celui duhovnicesc;
Bucura-te, randunica lui Hristos cea dulce rasunatoare;
Bucura-te, ceea ce Evanghelia de la Pavel ai invatat;
Bucura-te, ca pe aceasta luminat la neamuri o ai predicat;
Bucura-te, ca ai iubit impreuna cu Pavel a muri si cu Hristos a vietui;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Condacul 11 :
Vazand
Stapanul a toate caderea neamului omenesc prin calcarea poruncii
stramosesti,te-a daruit pe tine lumii ca pe o faclie luminoasa, ca sa luminezi
mintile cele intunecate si sa tragi la Hristos cete de mucenici. Pentru aceasta
si noi inchinandu-ne multumim Facatorului-de-bine cantand : Aliluia !
Icosul 11 :
Minune
mare s-a facut la sfarsitul vietii tale, fericita Mucenita, ca muntele cel de
piatra desfacandu-se cu porunca lui Dumnezeu, te-ai ascuns de la ochii cei fara
de rusine, iar noi te intampinam cu laude de cantari asa :
Bucura-te, ca tineretile tale prin
chinuri au inflorit;
Bucura-te, ca dupa aceea viata ta in post si in lacrimi ai petrecut;
Bucura-te, ca in munti ca o pasare ai petrecut;
Bucura-te, ca piatra s-a desfacut la porunca lui Dumnezeu si te-a primit si de ochii celor fara de rusine te-a acoperit;
Bucura-te, ca la batraneti cinstite ai ajuns;
Bucura-te, ca muntele cel de piatra mormant ti s-a facut;
Bucura-te, ca de acolo ai fost chemata la odihna cereasca;
Bucura-te, caci cu mare cinste ti s-au deschis portile raiului;
Bucura-te, ca ingereste acum te inchini Facatorului tau;
Bucura-te, ca acum in gradina Raiului te veselesti;
Bucura-te, ca neancetat il slavesti acum pe Domnul;
Bucura-te, ca de frumusetea Lui negrait te indulcesti;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Bucura-te, ca dupa aceea viata ta in post si in lacrimi ai petrecut;
Bucura-te, ca in munti ca o pasare ai petrecut;
Bucura-te, ca piatra s-a desfacut la porunca lui Dumnezeu si te-a primit si de ochii celor fara de rusine te-a acoperit;
Bucura-te, ca la batraneti cinstite ai ajuns;
Bucura-te, ca muntele cel de piatra mormant ti s-a facut;
Bucura-te, ca de acolo ai fost chemata la odihna cereasca;
Bucura-te, caci cu mare cinste ti s-au deschis portile raiului;
Bucura-te, ca ingereste acum te inchini Facatorului tau;
Bucura-te, ca acum in gradina Raiului te veselesti;
Bucura-te, ca neancetat il slavesti acum pe Domnul;
Bucura-te, ca de frumusetea Lui negrait te indulcesti;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Condacul 12 :
Precum
in viata aceasta toate neputintele si bolile tamaduiau, asa si acum petrecand
in lumina Sfintei Treimi, nu ne uita pe noi, neamul tau cel de jos, ci sanatosi
ne pazeste cu rugaciunile tale si ne invredniceste ca in pamantul celor blanzi
sa cantam lui Dumnezeu impreuna cu tine cantare : Aliluia !
Icosul 12 :
Laudam,
cinsim si cantam nevointele, luptele si rabdare ta pana la sfarsit, pentru care
Hristos te-a proslavit in cer si pe pamant. Pentru aceasta te rugam:
izbavestene de vrajmasii cei vazuti si nevazuti, de boli si din toate relele
intamplari, pe noi, cei ce-ti cantam :
Bucura-te, dulce privighetoare;
Bucura-te, porumbita incantatoare;
Bucura-te, trandafirul cel cu buna mirosire;
Bucura-te, strugure plin de darul Sfantului Duh;
Bucura-te, cu Pavel intocmai glasuitoare;
Bucura-te, cu Petru impreuna-luptatoare;
Bucura-te, ca impreuna cu ei te rogi pentru lume catre Domnul;
Bucura-te, sprijinul celor nedreptatii;
Bucura-te, maica celor lipsiti;
Bucura-te, a batranetilor cinstita ipodobitoare;
Bucura-te, diamantul Bisericii cel preastralucit;
Bucura-te, neadormita rugatoare catre Dumnezeu pentru suferintele noastre;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Bucura-te, porumbita incantatoare;
Bucura-te, trandafirul cel cu buna mirosire;
Bucura-te, strugure plin de darul Sfantului Duh;
Bucura-te, cu Pavel intocmai glasuitoare;
Bucura-te, cu Petru impreuna-luptatoare;
Bucura-te, ca impreuna cu ei te rogi pentru lume catre Domnul;
Bucura-te, sprijinul celor nedreptatii;
Bucura-te, maica celor lipsiti;
Bucura-te, a batranetilor cinstita ipodobitoare;
Bucura-te, diamantul Bisericii cel preastralucit;
Bucura-te, neadormita rugatoare catre Dumnezeu pentru suferintele noastre;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Condacul 13 :
O,
prelaudata Mare Mucenita Tecla, primeste aceasta scumpa lauda din dragoste
alcatuita, precum Mantuitorul banii vaduvei si, in ziua infricosatei Judecati,
cere de la Hristos iertare pacatelor noastre, ca intrand in viata cea fara de
sfarsit sa cantam impreuna cu tine lui Dumnezeu : Aliluia !
Apoi se zice iarasi
Icosul 1 :
Cand
slavitii Apostoli, buna propovaduire a lui Hristos in lume purtand, au mers in
Iconia si te-au aflat pe tine, frumoasa fecioara, avand oprisprezece ani, fiind
de neam mare si slavit, logodita fiind cu un tanar asemenea bogat, anume Famir,
vazand tu minunile ce se faceau de catre Apostoli, sedeai ascultand cuvintele
lor in casa lui Onisifor si luand aminte la cele ce graiau dansii. Pentru
acestea te laudam zicand :
Bucura-te, fecioara curata si
preanteleapta;
Bucura-te, ca lucrarea Sfantului Duh s-a inradacinat in inima ta;
Bucura-te, ca lumina cea de Sus inima ta o a luminat;
Bucura-te, ca primind lumina, de intelepciune te-ai umplut;
Bucura-te, ca samanta cuvantului lui Dumnezeu a cazut pe pamant bun in sufletul tau;
Bucura-te, ca ai crezut in Fiul lui Dumnezeu si L-ai iubit pe El;
Bucura-te, ca de Dumnezeu cu tot sufletul te-ai lipit;
Bucura-te, ca a sluji lui Hristos cu dragoste te-ai fagaduit;
Bucura-te, ca acum in ceruri impreuna cu El te proslavesti;
Bucura-te, ceea ce ai deschis calea tuturor mucenitelor;
Bucura-te, ca esti ca un sfesnic luminos inaintea lor mergand;
Bucura-te, ca inaintea lui Hristos acum stai;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Bucura-te, ca lucrarea Sfantului Duh s-a inradacinat in inima ta;
Bucura-te, ca lumina cea de Sus inima ta o a luminat;
Bucura-te, ca primind lumina, de intelepciune te-ai umplut;
Bucura-te, ca samanta cuvantului lui Dumnezeu a cazut pe pamant bun in sufletul tau;
Bucura-te, ca ai crezut in Fiul lui Dumnezeu si L-ai iubit pe El;
Bucura-te, ca de Dumnezeu cu tot sufletul te-ai lipit;
Bucura-te, ca a sluji lui Hristos cu dragoste te-ai fagaduit;
Bucura-te, ca acum in ceruri impreuna cu El te proslavesti;
Bucura-te, ceea ce ai deschis calea tuturor mucenitelor;
Bucura-te, ca esti ca un sfesnic luminos inaintea lor mergand;
Bucura-te, ca inaintea lui Hristos acum stai;
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Si Condacul 1 :
Vredniciei
de fericire,prelaudatei si intocmai cu Apostolii,intai-patimitoarei Marii
Mucenite Tecla,cantari veselitoare sa-i aducem,ca uneia ce a deschis calea
imparatiei,aratand ca Hristos-iubitorul-de-oameni pr toti ii primeste si
tuturor le daruieste cereasca Sa camara;toti cu un glas sa strigam catre dansa:
Bucura-te, Mare Mucenita Tecla, cea intai-patimitoare !
Sinaxarul zilei. – Audio, vezi aici.
Tot în aceastã zi, facem Preacuviosul
Pãrintele nostru Coprie.
În această zi mai facem pomenirea
cuviosului părintelui nostru Coprie, cel ce s-a postit în locaşul marelui
Theodosie din Palestina. Încă se află şi alţi cuvioşi Coprii, pe care îi găsim
la 9 iulie.
Aceasta s-a nascut pe gunoaie, langa manastirea Sfantului si Marelui
Teodosie, incepatorul vietii de obste, dintr-o femeie pe care o goneau
agarenii, si fugea catre Sfantul, dimpreuna cu multi alti vecini, ca sa scape.
Deci, dupa ce se dusera paganii, potoliti de dumnezeiescul dar ce locuia in
Sfantul, calugarii manastirii aflara copilul ce se nascuse in gunoi si, din
porunca marelui Teodosie, l-au luat si l-au numit Coprie[1].
Si se hranea copilul cu lapte de capra, iar capra care era oranduita sa suga
copilul de la dansa pastea la camp impreuna cu celelalte, dar cand sosea vremea
ca sa suga copilul, se pogora singura din munte de-l alapta si, iar, se intorcea
din turma. Aceasta a fost pana ce a inceput copilul a manca bucatele. Deci,
daca s-a facut mare, il iubea Teodosie si copilul se invrednici de Duhul Sfant.
Si, pazind curatia sufletului, a facut de i se supuneau fiarele salbatice. Ca,
intr-una din zile, afland in gradina un urs mancand laptucile, l-a luat de
urechi si l-a scos afara si, poruncindu-i in numele marelui Teodosie, ursul n-a
cutezat sa mai intre alta data in gradina. Inca si in munte, suindu-se la lemne
cu un magar si ducand lemnele, iarasi a venit un urs si, apuncand magarul, l-a
vatamat la un picior. Iar Sfantul prinse pe urs si puse lemnele pe dansul,
zicandu-i: "Nu te voi lasa, ca vreau sa faci tu slujba magarului, pana ce
se va tamadui". Si, cu rugaciunile marelui Teodosie, i se supuse ursul si
cara lemne. Alta data, acest Sfant, slujind la bucatarie cand cladarea dadea in
unde, de se varsau bucatele, negasind lingura cea mare, si-a bagat mana goala
in caldare, de a potolit undele, si nu s-a vatamat.
Deci, ajungand el la nouazeci de ani, stralucea intre parintii aceia ca
soarele, impodobit fiind cu preotia si cu tot felul de bunatati, si stand
intr-un loc ascuns, isi indrepta rugaciunile catre Dumnezeu, incat si marele
Teodosie, dupa mutarea sa catre Domnul, i se arata, ca venea si impreuna cu
dansul canta. Iar, mai pe urma, a zis catre dansul: :Iata, frate Coprie, ti-a
venit vremea petrecerii tale, ci vino la noi, la locul care-ti este
gatit". Deci, daca a auzit aceasta, minunatul parinte, peste putine zile,
s-a imbolnavit si, sarutand pe sfintii parinti, s-a dus cu pace catre Domnul.
Sursa : Proloagele din 24 Septembrie.
Tot în
aceastã zi, cuvânt din Pateric, despre rugãciune si faptã.
A fost intrebat un batran : " Se folosesc, oare, cei ce cer
rugaciunile parintilor, iar ei se lenevesc?" Si a raspuns: "Multe
poate rugaciunea dreptului, precum este scris, insa, cu deosebire, rugaciunea
care se face, care, adica, se ajutoreaza de cel ce cere rugaciunea, pazindu-se
el, cu toata osardia si cu durere de inima, de ganduri si de fapte rele. Ca de
va petrece cu nebagare de seama, nici un folos nu va avea, macar si Sfintii de
s-ar ruga pentru el. Ca unul zidind, iar altul spurpand, ce folos va fi, fara
numai osteneala". A mai spus inca si acest fel de povestire, zicand:
Era un sfant parinte al unei chinovii, impodobit cu toata fapta buna, iar, mai
vartos, cu smerita cugetare, cu blandete, cu milostivirea catre saraci si cu
dragoste. Acesta se ruga mult lui Dumnezeu, zicand : " Doamne, ma stiu pe
mine ca sunt pacatos, dar nadajduiesc la indurarile Tale, Stapane, sa nu ma desparti
de sinodia[2]
mea, ci, impreuna cu mine, si pe acestia ii invredniceste Imparatiei Tale,
pentru nespusa Ta bunatate ". Deci, aceasta rugaciune facand-o neincetat,
iubitorul de oameni Dumnezeu i-a dat incredintare. Avea sa se faca pomenire de
sfinti la o alta manastire, care nu era departe de dansii, si il chemau
parintii manastirii aceleia pe el, impreuna cu ucenicii lui, iar el se lepada.
Dar a auzit in vis, zicandu-i lui: "Mergi, insa trimite inainte pe
ucenicii tai si, dupa dansii sa mergi si tu". Deci, ducandu-se ucenicii
lui, au intalnit un inger in chip de sarac bolnav, care zacea in mijlocul
drumului, si, venind ucenicii la locul acela si vazandu-l pe el vaitandu-se,
l-au intrebat pricina. Iar el a zis: "Sunt bolnav si eram calare pe un
dobitoc care, tarandu-ma, a fugit si, iata, nu am pe nimeni care sa-mi
ajute". Iar ei au zis lui: "Ce putem sa-ti facem, ava? Noi suntem pe
jos". Si, lasandu-l, s-au dus. A venit, apoi, dupa putin timp parintele
lor si il afla pe el zacand pe jos si suspinand. Si, afland pricina, i-a zis
lui : " N-au venit, oare, pe aici, ceva mai inainte de mine niste
calugari? Nu te-au vazut ei aicea ? " Iar el a zis: "Da, au venit, si
instiintandu-se de boala mea, au trecut, zicand: Noi pe jos mergem, ce putem
sa-ti facem tie ? " Grait-a lui egumenul : " Vino, dar, sa te iau eu
in spate si Dumnezeu va ajuta si vom merge ". Iar el zise: "Cum poti
atata departare sa ma duci pe spate ? Ci mergi si te roaga pentru mine ".
Si egumenul a zis : " Nu te voi lasa, ci, iata, piatra aceea si te voi
aseza pe ea si ma voi pleca si te voi lua pe spate ". Si au facut asa. Si
intai il simtea pe el, ca este greu cat un om, apoi se facu mai usor si din ce
in ce mai usor, incat se mira cel ce il purta pe spate. Si deodata s-a facut
nevazut.
Si a venit glas catre el : " Fiindca pururea te rogi pentru ucenicii tai,
sa se invredniceasca impreuna cu tine de Imparatia Cerului, iata, vezi, altele
sunt masurile tale si altele ale lor. Deci, indupleca-i pe ei sa vie intru
lucrarea ta si vei dobandi cererea, ca Eu sunt drept judecator, rasplatind
fiecaruia dupa faptele lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu