În această zi
a douăzeci şi opta, facem pomenirea Cuviosului Simeon[1]
"al pietrei", Izvorâtorul de mir, ctitorul Mănăstirii Simonopetra[2]
din Muntele Athos, care cu pace s-a săvârşit.
Sfântul Simon a
înflorit în grădina Maicii Domnului, în cursul secolului al XIII-lea, într-o
perioadă în care imperiul bizantin era divizat şi slăbit în urma cruciadelor,
iar capitala fusese mutată la Niceea. Dispreţuind vanităţile acestei lumi s-a
retras în Muntele Sfânt, pe lângă un bătrân, pentru a lucra la mântuirea
sufletului său. El şi-a ales un Bătrân nu numai experimentat în asceză, dar şi
sever şi exigent, şi i s-a supus cu totul ca lui Dumnezeu Însuşi. Ascultarea sa
exemplară, umilinţa şi iubirea pentru părintele său duhovnicesc care însă nu îl
scutea nici de mustrări, nici de lovituri au dovedit o înaltă virtute şi au
atras admiraţia călugărilor de la Athos. Purtarea sa a atras şi respectul
Bătrânului său care a încetat să îl mai considere un ucenic, ci mai curând un
tovarăş în luptele duhovniceşti. Totuşi aceste onoruri nu i-au fost pe plac
celui ce alesese singurătatea şi să urmeze lui Iisus. Astfel, prin forţa
împrejurărilor, a obţinut să plece să trăiască singur. După multe căutări, a
ales să trăiască într-o peşteră îngustă şi umedă, pe versantul vestic al
Muntelui Athos, la 300 de metri deasupra mării. A luptat zi şi noapte contra
asalturilor demonilor, având drept arme doar credinţa, speranţa şi invocarea
Numelui atotputernic al Domnului nostru.
Într-o noapte,
cu câteva zile înainte de sărbătoarea Crăciunului, a văzut o stea că se
desprinde dintr-o dată din cer şi coboară, oprindu-se deasupra unei stânci
abrupte în faţa grotei. Presupunând că este o cursă a vrăjmaşului care se
transformă adesea în înger de lumină, ascetul n-a crezut. Vedenia s-a repetat
în nopţile următoare până în seara de Crăciun când steaua luminoasă a coborât
pe stâncă ca şi steaua din Bethleem, iar o voce s-a auzit din cer: "Nu te
îndoi, Simoane, slugă credincioasă a Fiului Meu! Priveşte acest semn şi nu
părăsi acest loc pentru a merge în singurătate aşa cum îţi doreşti, pentru că
aici doresc să întemeiezi o chinovie pentru mântuirea multor suflete."
Liniştit fiind de vocea Maicii Domnului, Simon a fost dus în extaz la Bethleem
înaintea copilului Christos, cu Îngerii şi Păstorii ; apoi, venindu-şi în
fire, s-a apucat fără întârziere să construiască Noul Bethleem.
Puţin după
această viziune, trei tineri fraţi dintr-o bogată familie din Thesalia[3],
auzind de virtuţile Sfântului Simon, au venit la el punându-i la picioare toată
averea lor ca şi cei trei Magi şi rugându-l să-i primească ucenici. Venind apoi
muncitorii, au vrut să înceapă să construiască dar, văzând că locul pe care îl
arăta lor Sfântul Simon este atât de abrupt şi periculos, au refuzat şi l-au
acuzat că şi-a pierdut minţile. Chiar în acel moment, fratele care le aducea de
băut a alunecat şi a căzut în prăpastie. Erau siguri că fratele a murit şi
aceasta le-a confirmat reproşurile pe care le făcuseră Sfântului. Dar care nu
le-a fost mirarea când, datorită rugăciunilor Sfântului Simon, l-au văzut pe
fratele urcând pe celălalt versant cu burduful de vin şi cu paharul plin în
mână pregătit să îi servească. Crezând, muncitorii au devenit călugări şi au
putut vedea de nenumărate ori în timpul construirii chinoviei că Domnul i-a dat
o mare putere slugii sale.
Construcţia
fiind terminată, la Noul Bethleem au început să vină destul de mulţi călugări.
Dar într-o zi au debarcat pe insulă piraţii sarazini. Sfântul Simon i-a
întâmpinat cu daruri, sperând să îi abată de la a devasta mănăstirea. Cum însă
aceştia, nemulţumiţi, s-au aruncat cu sălbăticie asupra lui, au fost pe loc
orbiţi, iar unuia dintre ei , care ridicase iataganul asupra Sfântului, i-a
fost paralizat braţul. Cuceriţi de rugăciunea Sfântului, ei se pocăiră, primiră
Sfântul Botez şi deveniră toţi călugări.
După mulţi ani
în care harul pe care i l-a dat Dumnezeu s-a vădit în multe minuni, profeţii şi
mai ales prin învăţătura sa, Sfântul Simon a adormit în pace, înconjurat de
ucenicii săi cărora le-a cerut pentru ultima dată să respecte învăţătura
primită cu frică de Dumnezeu, credinţă, grijă şi ascultare totală faţă de
egumen şi duhovnic.
Din mormântul Sfântului a început să curgă mir care făcea
multe minuni[4]. Dar
distrugerile repetate ale mănăstirii au făcut să nu mai rămână nici o urmă a
mormântului sau a moaştelor sale. Cu toate acestea, Sfântul nu a încetat să fie
o prezenţă nevăzută protejând în multe rânduri pe cei ascultători, mustrându-i
greu pe cei neglijenţi sau pe profanatori. În ziua când este sărbătorit, unii
au putut vedea o lumină divină ieşind din peşteră sau acoperindu-i icoana din
biserică ca un voal.
Un secol după
adormirea sa, fiica despotului Macedoniei, Jean Ugles, a fost eliberată de un
duh necurat cu ajutorul Sfântului Simon. Drept mulţumire, tatăl său a
transformat mica mănăstire a Sfântului Simon într-un aşezământ bogat cu multe
proprietăţi.
Sursa : proloagele din 28 decembrie.
Tot în
această zi, facem pomenirea sfinţilor
douăzeci de mii de mucenici ce au ars în Nicomidia.
După ce
împăratul Maximian s-a întors biruitor din lupta împotriva etiopienilor, a vrut
să aducă jertfe de biruinţă idolilor. De aceea a trimis scrisori pretutindeni,
ca să vină toţi în Nicomidia să se închine zeilor acolo. Sfântul Antim,
episcopul Nicomidiei, a adunat în biserica lui tot poporul lui Hristos, că era
atunci sărbătoarea Naşterii lui Hristos, a prăznuit împreună cu ei şi i-a
învăţat adevărata credinţă. Maximian aflând că episcopul este cu creştinii în
biserică, a poruncit să pună în jurul bisericii lemne uscate, să le aprindă si
să ardă pe creştini. Când episcopul a aflat aceasta s-a grăbit de a botezat pe catehumeni,
a săvârşit Sfânta Liturghie şi a împărtăşit pe toţi creştinii cu dumnezeieştile
şi preacuratele Taine. Şi aşa, aprinzându-se lemnele, s-au săvârşit toţi. Prin
harul lui Dumnezeu Sfântul Antim a scăpat nevătămat, ca să fie de folos şi
altora. A adus prin botez pe mulţi la Hristos şi după ce a fost mult chinuit,
s-a mutat la Hristos, şi a dobândit împărăţia cerurilor.
Sursa : proloagele din 28 decembrie.
Tot în
această zi, facem pomenirea Sfântului Glicherie preotul, care de foc s-a
săvârşit.
După ce
spurcatul Maximian a hotărât ca să fie arşi în biserică cei douăzeci de mii de
sfinţi, a poruncit să fie ucişi şi creştinii care nu s-au întâmplat în biserică
şi n-au fost arşi. Sfântul Ind şi Sfinţii Gorgonie şi Petru au fost legaţi cu
pietre şi aruncaţi în mare. Sfântul Zinon, care era general, şi Sfântul
Dorotei, căpetenie de oştire, li s-au zdrobit faţa şi dinţii cu pietre şi li
s-au tăiat capetele. Sfântul Mardonie a fost ars în foc. Sfântul Migdonie a
fost băgat de viu într-o groapă şi s-a săvârşit. Sfântul Glicherie preotul, de
foc s-a săvârşit. Sfântului Teofil, diaconul, i s-a tăiat limba şi a fost lovit
cu pietre. Şi alţii mulţi au primit cununa muceniciei, în ziua aceea. Sfânta
Domna a adunat sfintele moaşte ale tuturor acestora şi le-a îngropat. Apoi s-a urcat
într-o corabie şi s-a dus de s-a ascuns într-un loc potrivit. A fost însă
pârâta lui Maximian şi din porunca aceluia i s-a tăiat capul, apoi a fost arsă
în foc.
Sursa : proloagele din 28 decembrie.
Tot în
această zi, facem pomenirea Sfintei Mucenită Domna, căreia i s-a tăiat capul cu
sabia şi a fost apoi aruncată în foc.
Sfânta Muceniţă
Domna a trăit pe vremea împăratului Maximian în oraşul Nicomidia. Era fecioară
și preoteasă într-un templu idolesc numit Dodecateu, pentru că avea în el
doisprezece idoli. Citind Faptele Sfinţilor Apostoli şi Epistolele Sfântului
Apostol Pavel, i s-a luminat sufletul, a cunoscut adevărata credinţă, a crezut
în Hristos şi a fost botezată de Chiril episcopul Nicomidiei, împreună cu
eunucul Ind şi cu mulţi alţii. Era de doisprezece ani când a primit Sfântul
Botez. După mutarea din viaţă a episcopului Chiril, a venit în locul lui, prin
hotărârea lui Dumnezeu, Antim. După ce s-a botezat Sfânta Domna dădea la săraci
tot ce primea de la templu. Şeful eunucilor a descoperit-o şi avea de gând să o
pedepsească. Ea însă s-a făcut nebună. De aceea a fost trimisă la episcop să o
vindece. Şi aşa a ajuns să fie între creştini. Maximian, după ce s-a întors din
războiul împotriva etiopienilor, a căutat pe Domna. Negăsind-o s-a amărât şi
avea fie ucişi mulţi creştini, lucru ce s-a şi întâmplat. Sfânta Domna a luat
moaştele sfinţilor şi le-a îngropat. Aflându-se fapta ei, i s-a tăiat capul.
Sursa : proloagele din 28 decembrie.
Tot în
această zi, cuvânt despre pilda cea numita a trupului omenesc si
a sufletului si despre Învierea mortilor.
Un oarecare om de bun neam a sadit vie si a ingradit-o pe ea cu gard. Si,
ducandu-se la casa tatalui sau, a zis: "Pe cine voi face strajer la
mostenirea mea? Ca, de voi lasa inaintestatatori dintre ai mei, apoi, imi vor
pierde osteneala. Insa asa voi face: voi pune langa poarta un orb si un olog
si, de va voi cineva din vrajmasii mei sa-mi fure via mea, orbul va auzi, iar
ologul va vedea. Sau daca dintre acestia doi, ar voi vreunul sa o fure, ologul,
adica, nu are picioare ca sa mearga acolo, iar orbul, de va si merge, apoi in
prapastie va cadea". Si i-a pus pe ei langa poarta si s-a dus.
Iar dupa ce au stat ei multa vreme, a zis orbul ologului: "Oare ce este
aceasta buna mirosire, ce se invaluieste pe dinafara de poarte?" A raspuns
ologul: "Multe bunatati ale stapanului nostru sunt inlauntru, al caror
gust este negrait. Ci, de vreme ce stapanul este mai intelept decat noi, pentru
aceea te-a pus pe tine orb, iar pe mine olog si nu putem nicidecum sa mergem la
acele bunatati si sa ne saturam". A raspuns orbul ologului, zicand:
"Pentru ce nu mi-ai spus mie de aceasta mai inainte, ca n-am fi ramas
numai cu dorinta si cu lipsa? Ca macar ca eu sunt orb, insa picioare am si
puternic sunt ca sa te port pe tine; ia cosnita si te aseaza in spatele meu si
eu te voi duce pe tine, iar tu sa-mi spui mie calea si toate bunatatile
stapanului nostru le vom culege. Iar cand va veni stapanul nostru, vom ascunde
de dansul lucrul nostru. Ca de ma va intreba pe mine, eu voi zice: Tu stii ca
eu sunt orb. Sau de te va intreba pe tine si tu sa zici: Eu sunt olog. Si asa, mult
mai intelepti vom fi decat stapanul nostru".
Deci, sezand ologul deasupra orbului si mergand, au furat poamele domnului lor. Iar, dupa o vreme, a venit stapanul viei aceleia si, vazand-o pe ea furata, a poruncit sa aduca pe orb si i-a zis: "Au nu te-am facut pe tine bun strajer la via mea, apoi, pentru ce ai furat-o pe ea?" A raspuns orbul: "Stapane, tu stii ca eu sunt orb, ca chiar de as fi voit, insa nu vad pe unde sa merg, ci a furat-o ologul, nu eu". Atunci a poruncit domnul sa pazeasca pe orb, pana ce va veni ologul si, venind, au si inceput singuri a se sfadi ei. Ologul, adica, zicea orbului: "De nu m-ai fi purtat tu pe mine, n-as fi putut merge nicidecum, de vreme ce eu sunt olog". Iar orbul zicea: "De nu mi-ai fi aratat tu calea, cum as fi mers eu acolo?" Atunci domnul, sezand la judecata, a inceput a-i judeca pe ei. Si le-a zis lor: "Precum ati furat, asa sa stea ologul pe orb". Deci, sezand ologul pe orb, a poruncit sa-i bata pe ei fara de nici o mila. Sa intelegeti puterea pildei acesteia: Omul cel de bun neam este Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Iar via este pamantul si lumea aceasta. Iar gardul, Legea si poruncile. Slugile, care sunt cu dansul, sunt Ingerii. Ologul este trupul omenesc, iar orbul este sufletul. Ca au fost pusi langa poarte, arata ca adica i-a dat omului in stapanire toate cele pamantesti. Iar, calcand ei poruncile lui Dumnezeu, pentru aceea cu moarte s-au osandit. Iar cand va veni sa innoiasca pamantul si sa invieze mortii, precum graieste Pavel, atunci toti cei din morminte vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu si vor invia, si vor iesi cei ce au facut bine, intru invierea vietii, iar cei ce au facut cele rele, intru invierea osandirii. Ca atunci sufletele, iarasi, vor intra in trupuri si vor lua rasplatire dupa fapte. Si se vor trimite pacatosii intru intunericul cel mai dinafara, unde va fi plans si scrasnirea dintilor, iar dreptii intru viata vesnica. Dumnezeului nostru, slava, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Deci, sezand ologul deasupra orbului si mergand, au furat poamele domnului lor. Iar, dupa o vreme, a venit stapanul viei aceleia si, vazand-o pe ea furata, a poruncit sa aduca pe orb si i-a zis: "Au nu te-am facut pe tine bun strajer la via mea, apoi, pentru ce ai furat-o pe ea?" A raspuns orbul: "Stapane, tu stii ca eu sunt orb, ca chiar de as fi voit, insa nu vad pe unde sa merg, ci a furat-o ologul, nu eu". Atunci a poruncit domnul sa pazeasca pe orb, pana ce va veni ologul si, venind, au si inceput singuri a se sfadi ei. Ologul, adica, zicea orbului: "De nu m-ai fi purtat tu pe mine, n-as fi putut merge nicidecum, de vreme ce eu sunt olog". Iar orbul zicea: "De nu mi-ai fi aratat tu calea, cum as fi mers eu acolo?" Atunci domnul, sezand la judecata, a inceput a-i judeca pe ei. Si le-a zis lor: "Precum ati furat, asa sa stea ologul pe orb". Deci, sezand ologul pe orb, a poruncit sa-i bata pe ei fara de nici o mila. Sa intelegeti puterea pildei acesteia: Omul cel de bun neam este Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Iar via este pamantul si lumea aceasta. Iar gardul, Legea si poruncile. Slugile, care sunt cu dansul, sunt Ingerii. Ologul este trupul omenesc, iar orbul este sufletul. Ca au fost pusi langa poarte, arata ca adica i-a dat omului in stapanire toate cele pamantesti. Iar, calcand ei poruncile lui Dumnezeu, pentru aceea cu moarte s-au osandit. Iar cand va veni sa innoiasca pamantul si sa invieze mortii, precum graieste Pavel, atunci toti cei din morminte vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu si vor invia, si vor iesi cei ce au facut bine, intru invierea vietii, iar cei ce au facut cele rele, intru invierea osandirii. Ca atunci sufletele, iarasi, vor intra in trupuri si vor lua rasplatire dupa fapte. Si se vor trimite pacatosii intru intunericul cel mai dinafara, unde va fi plans si scrasnirea dintilor, iar dreptii intru viata vesnica. Dumnezeului nostru, slava, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Sursa : proloagele din 28 decembrie.
Tot în această zi, cuvant din Pateric, despre Ioan Colovul.
Se spune despre ava Ioan Colovul ca, dupa ce a mers la un parinte teban,
care petrecea in pustiul Schitului, a luat parintele lui un lemn uscat si l-a
rasadit si i-a zis lui: "In toate zilele sa-l uzi pe acesta cu un ulcior
de apa, pana ce va face rod." Insa, era apa departe de dansii, atata cat
se ducea de cu seara si venea dimineata. Deci, pana la trei ani udandu-l, s-a
prins lemnul acela si a facut rod. Si parintele lui, culegand rodul, l-a dus pe
el la biserica, graind: "Fratilor, veniti de vedeti si mancati din rodul
acesta al ascultarii.
Sursa : proloagele din 28 decembrie.
Tot în această zi, cuvânt al Sfântului Ioan Gurã de Aur,
despre flãmânzire si post.
Sunt
multi care zic: "De ce trebuinta este postul la cei care vietuiesc in
curatie?" Dar aceasta este o intrebare a celor lenesi si slabi. Ca, cine a
fost mai curat decat Adam? Si inca si pe acesta nu l-a lipsit Dumnezeu de post.
Pentru ca ceea ce i-a zis lui: "Din toti pomii ce sunt in Rai sa mancati,
iar din pomul cunostintei binelui si raului sa nu mancati dintr-insul" -
acesta este chip al postului. Si de vreme ce de acest post al fost trebuinta in
Rai, apoi cu cat mai mult, afara din Rai este el trebuitor. Daca, mai inainte
de rani, era trebuinta de ierburi vindecatoare, apoi, cu cat mai vartos, in
vreme de rani? Deci, pana nu veni inca razboiul asupra noastra, a fost
trebuinta de arme, cu cat mai mult acum, cand stam in mijlocul razboiului
poftelor?
Inca sa cunoasteti cat se manie Dumnezeu, cand se huleste postul si cat il
iubeste pe cel ce il tine cu cinste. Adam n-a cinstit postul; drept aceea a
auzit glasul Domnului, zicandu-i: "Pamant esti si in pamant vei
merge." Iata cat se manie Dumnezeu cand defaima cineva postul, ca moarte
aduce asupra celui ce nu poarta de grija de el. Dar, iata acum puterea
postului. Ca postul intoarce jumatate din calea ce duce la moarte. Pilda si
dovada despre aceasta avem nu de la doi oameni sau trei, ci de la un popor
intreg, al cetatii celei mari a ninivitenilor, care era aproape de pieire, de
nu s-ar fi intors cu pocainta si cu post. Si acestia, adica, neavand lege, nici
stiinta de ceva, si singuri si-au pus lor lege: postul. Deci, noi cum sa ne
lepadam de acela pentru care avem o multime de dovezi? Ca Moise si Ilie, cand
voiau sa se apropie si sa vorbeasca cu Dumnezeu, la post alergau mai
intai si maini patrunse de post aveau ei ridicate spre cer. Inca si Insusi Domnul
Dumnezeul nostru Iisus Hristos a flamanzit, vreme de patruzeci de zile,
netrebuindu-I lui post, ci dandu-ne noua arma de biruinta asupra a toata
puterea diavolului. Dumnezeului nostru slava acum si pururea si in vecii
vecilor! Amin.
Sursa : proloagele din 28 decembrie.
[1] Simon.
[2] Simonos-Petras.
[3] sau din Macedonia.
[4] de unde şi numele de Mirovlitul.
Tot în această zi, facem pomenirea sfinţilor mucenici cei din
senatul roman, care n-au fost în biserică şi n-au fost arşi, ci de felurite
chinuri s-au săvârşit.
Tot în această zi, facem pomenirea Sfântului
Dorotei, care a fost căpetenie în oştire şi de sabie s-a săvârşit.
Tot în această zi, facem pomenirea Sfântului
Teofil diaconul, care fiind lovit cu pietre, s-a săvârşit.
Tot în această zi, facem pomenirea Sfântului
Migdonie, care fiind băgat de viu în groapă, s-a săvârşit.
Tot în această zi, facem pomenirea Sfântului Nicanor,
apostolul, care în pace s-a săvârşit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu