joi, 2 septembrie 2010

Cugetari : „ E mult mai târziu decât îti închipui, frate ! Grãbeste-te sã sãvârsesti lucrarea Domnului ! ". Pãrintele Seraphim Rose.


În această zi a doua facem pomenirea Sfântului Mucenic Mamant sau Mamas.


+275.

Pe vremea lui Auirelian imparatul ( 270 - 275 ) crestinii erau siliti sa jertfeasca idolilor. Si era in cetatea Gangra un barbat, om ales din sfatul cetatii, anume Teodot si avea sotie pe Rufina. Si de vreme ce nu au jertfit idolilor, au fost trimisi in Cezareea Capadochiei, la dregatorul Faustus. Si au fost aruncati de acesta in temnita. Si Rufina era insarcinata. Deci, stiindu-si neputinta trupului sau si cruzimea chinurilor, Teodot se ruga cu osardie Domnului ca mai bine sa moara inainte de chinuri, decat sa se lepede cumva de credinta din pricina lor. Si a fost auzit de Dumnezeu si a murit, iar Rufina, urmand pe sotul ei, dupa ce a nascut pruncul, a murit si ea. Si instiintandu-se de aceasta o femeie, de bun neam, Amia, din cetate, mergand la temnita, a ingropat trupurile Sfintilor, iar pe prunc l-a luat ca fiu al ei ca ii era si drag, macar ca cinci ani n-a vorbit. Iar  dupa aceea, multa vreme zicea numai mama in limba siriana; de aceea s-a si numit Mamant. 


    Deci, ajungand el in varsta, dupa moartea mamei sale Amia, a fost silit si el sa jerfeasca idolilor, dar nesupunandu-se, a fost dat la chinuri. Si a fost rapit de ingeri in munte, unde, cu porunca lui Dumnezeu, mulgea ciutele salbatice si, facand branza o impartea saracilor. L-au prins insa si l-au chinuit si la fiare l-au dat, dar a ramas neatins. Iar la sfarsit, cu sulita l-au strapuns. Si curgand sangele din el ca apa, s-a asezat intr-o pestera, afara din cetate, ca sa se odihneasca. Si acolo si-a dat duhul, cu bucurie, in mainile Domnului.
Sursa : proloagele din 2 septembrie.

Icoane : 

Sfântului Mucenic Mamant sau Mamas.












Tot în aceasta zi, facem pomenirea celui intre Sfinti, Parintele nostru Ioan Pustnicul, patriarhul Constantinopolului.



+595.

    Acest intre Sfinti, Parintele nostru Ioan a trait pe vremea imparatilor Justin ( 565 - 578 ), Tiberiu ( 578 - 582 ) si Mauriciu ( 582 - 602 ) si s-a nascut in Constantinopol. Si a fost mai intai lucrator in aur, om evlavios, iubitor de saraci si temator de Dumnezeu. Deci, pentru multele lui fapte bune si pentru milosteniile ce facea, dupa sfatul patriarhului de atunci, Eutihie cel Invatat, a intrat in tagma calugareasca si, dupa putin timp, a fost sfintit diacon. Iar dupa treisprezece ani de pastorie, patriarhul Eutihie mutandu-se din lumea aceasta, Cuviosul Ioan a fost silit, nevrand el, de a primi scaunul patriarhiei Constantinopolului. Si, pe tron de patriarh fiind, nu se lepada de pustnicestile nevointe, postea, mancand o data pe saptamana, priveghea la rugaciune, dormind somn foarte putin si era foarte milostiv, tata sarmanilor, izbavitor napastuitilor si ravnitor catre urmarea Evangheliei Domnului, de la Care si darul facerii de minuni a primit.
    Sfantul Ioan Pustnicul este si cel dintai patriarh de Constantinopol, care a luat numele de patriarh ecumenic, adica primul patriarh din imparatia Bizantului. Si asa, petrecand in nevointe si in viata cinstita si facand multe minuni in viata sa, Cuviosul patriarh s-a numarat cu Sfintii, mutandu-se la Domnul.
Sursa : proloagele din 2 septembrie.

Tot în aceasta zi, cuvant despre un tanar ce dezbraca pe morti, care s-a pocait.


    Sfantul Parintele nostru Ioan monahul, cel din Tebaida, ne-a spus aceasta : " A fost un tanar in cetate, care foarte mult rau facea si cumplit gresea, pradand mormintele. Iar dupa ce si-a adus aminte de judecata lui Dumnezeu, si primind frica in inima sa, s-a smerit pe sine foarte si s-a pocait de pacatele sale cele multe. Si venind la un mormant, cazand plangea cu fata la pamant pentru viata sa cea dinainte, neindraznind sa scoata glas; nici nu chema pe Dumnezeu, ca se vedea nevrednic, pentru viata lui trecuta. Si s-a inchis intr-un mormant mai inainte de moarte, deznadajduit de viata sa. Iar trecand o saptamana, deodata au navalit dracii asupra lui, chiuind si zicand asa : Unde este nebunul si spurcatul acela necurat care, de desfranari saturandu-se, acum intreg la minte se face si lui Dumnezeu se arata prieten si evlavios, el care nici crestin macar nu este, ca ce bunatati poti nadajdui umplandu-te de atatea rautati ? Si de ce nu te scoli degraba de aici si la cele obisnuite cu noi sa mergi ? Iata, te asteapta pe tine desfranatii si precupetii. De ce nu te duci degraba, ca sa te saturi de poftele tale ? Iar de nu, apoi indata va veni asupra ta judecata. Ce te omori singur ? Si ce te grabesti singur spre chinuri, ticalosule ? Oare nu esti al nostru si au nu noua te-ai fagaduit ? Si toata faradelegea ai facut-o si noua tuturor esti indatorat? Oare, indraznesti sa ne raspunzi noua ?.
    Si aceasta rautate si pacoste pricinuindu-i, petreceau dracii langa dansul. Iar tanarul se intarea cu ajutorul si cu puterea lui Dumnezeu si biruia neputincioasa lor putere, neraspunzandu-le lor. Iar dupa multa vreme, neplecand dracii de langa dansul, si nimic sporind, multe rele graindu-i, prinzandu-l cu sila si batandu-l cumplit, au iesit de la dansul, lasandu-l abia viu. Iar el, putin putand sa se miste, suspina ca si cand isi tragea sufletul intru sine. Iar cei de aproape ai sai, care-l cautatu pe el, aflandu-l, il intrebau din care pricina a ajuns la locul acesta, nestiind cele din inima lui. Si-l sileau ca sa-l duca la casa lui si foarte il indemnau sa mearga cu dansii, iar el nu i-a ascultat pe ei. Apoi zicea: Mai de folos imi este mie sa mor in mormintele acestea, decat intru niste pacate ca acestea sa vietuiesc in lume. Si s-au dus de la dansul ai sai, neinduplecandu-l.
    Si s-au dus de la dansul si dracii, strigand zi zicand asa: Ne-a biruit pe noi, cu darul lui Dumnezeu si cu a sa rabdare. Si n-a mai vazut rele de la draci si fara primejdie a vietuit in morminte, pana la sfarsitul vietii sale ".
Sursa : proloagele din 2 septembrie.

Povestire din Everghnostii, despre fratele ce singur isi cerea judecata.

    Doi frati trupesti s-au lepadat de lume. Dintre ei, unul ce sedea in muntele Eleonului, infocandu-se la inima, intr-o zi de mare umilinta, s-a pogorat in Sfanta Cetate. Si mergand la dregator i-a marturisit lui pacatele sale, zicandu-I : " Pedepseste-ma dupa lege ". Iar dregatorul, minunandu-se, a zis fratelui : " Cu adevarat, omule, pentru ca tu singur ai marturisit, eu nu indraznesc a te judeca pe tine mai inainte de judecata lui Dumnezeu, ca poate te-a si iertat ". Deci, ducandu-se fratele, si-a pus fiare la picioare si la grumaji si s-a incuiat pe sine in chilie. Iar cand venea vreodata cineva, si-l intreba, zicand : " Cine ti-a pus tie, parinte, acest fel de fiare grele ? ", el raspundea : " Dregatorul ".
    Deci, mai inainte de sfarsitul sau cu o zi, un inger, stand inainte lui, i-au cazut indata fiarele de la dansul. Si a doua zi, venind cel ce slujea lui si intrebandu-l cine a dezlegat fiarele de pe dansul, a raspuns : " Fratele, cel ce a dezlegat pacatele mele ". Ca s-a aratat mie ieri, zicand : Iata, pentru rabdarea ta, s-au dezlegat toate pacatele tale. Si s-a atins cu degetul lui de fiare si indata au cazut de la mine ". Si aceasta zicand, fratele a adormit numaidecat. Dumnezeului nostru slava !.
Sursa : proloagele din 2 septembrie.


Tot în aceasta zi, facem pomenirea Sfantului Serafim Rose din Platina.



Ieromonah Damaschin,
Fragmente din „Viaţa şi lucrările Pr. Serafim Rose”,
Editura Sophia, Bucureşti, 2005.

1.      Este mai târziu decât credeţi ! Grăbiţi-vă deci ca să faceţi lucrarea lui Dumnezeu ”. 


„ Această ultimă afirmaţie avea, desigur, o semnificaţie apocaliptică, pentru că Părintele Serafim Rose simţea cu tărie că tulburările din vremurile din urmă vor  veni cât de curând şi peste America, aşa cum se abătuseră asupra Rusiei. Însă afirmaţia poate să fi avut şi un înţeles mai personal pentru Părintele Serafim. Privind în urmă, Părintele Gherman a spus: ‘Se purta ca un obsedat de moarte. <>- aceste cuvinte reveneau pe buzele lui tot timpul, ca la un disc stricat.‘ “.

2.      „ Fiecare din noi este potenţial un Iuda ”.


„ În 1982, cam cu jumătate de an înainte de moartea sa, Părintele Serafim a vorbit din nou despre primejdia de a lăsa părerea noastră să-L umbrească pe Dumnezeu şi voia Sa pentru vieţile noastre. Era Miercurea Mare, ziua în care Biserica pomeneşte trădarea lui Hristos de către Iuda; şi Părintele Serafim a ţinut o predică despre felul în care „inima săracă” a lui Iuda, ascunzându-se în spatele unei măşti a cinstei, i-a prilejuit să-L predea pe Dumnezeu pentru răstignire pe cruce. După ce a citit pasajul indicat în cap. 26 al Sf. Matei, Părintele Serafim a început:
În acest pasaj al Scripturii, citim cum, pe când Domnul nostru se pregătea pentru patima Sa, s-a apropiat de El o femeie şi L-a uns cu mir de mare preţ; şi este foarte mişcător cum Domnul nostru a primit asemenea iubire de la oameni simpli. Dar în acelaşi timp Iuda – unul dintre cei doisprezece care erau cu El – a privit această faptă şi ceva în inima lui s-a schimbat. Acesta a fost în mod evident ‘ultimul fir de pai’, pentru că Iuda era cel ce a primit plata banilor şi s-a gândit că era preţ de sânge. Vedem judecata logică care se desfăşoară în mintea sa. Îl auzim gândind despre Hristos: ‘Am crezut că omul acesta este cineva important. El risipeşte banii, nu face lucrurile bine, el crede că este foarte important …’ şi tot felul de idei mărunte asemănătoare, pe care i le pune diavolul în minte. Şi cu patima lui (principala lui patimă era iubirea de bani), a fost prins de diavol şi determinat să-L trădeze pe Hristos. El nu a vrut să-L trădeze pe El; el voia bani. El nu s-a păzit şi nu şi-a răstignit patimile.
Oricare dintre noi poate fi exact în acea situaţie. Trebuie să ne uităm la inima noastră şi să vedem prin care dintre patimile noastre ne va prinde diavolul pentru a ne determina să-L trădăm pe Hristos. Dacă considerăm că suntem superiori lui Iuda – că el a fost un fel de „ţăcănit” şi noi nu suntem – greşim. Ca şi Iuda, fiecare dintre noi are patimi în inimă. De aceea, să ne uităm la ele. Putem fi prinşi cu iubirea pentru curăţie, cu iubirea pentru corectitudine, cu iubirea pentru un simţ al frumosului: oricare dintre micile noastre greşeli de care ne ţinem poate fi un lucru cu care diavolul ne poate prinde. Fiind prinşi, putem începe să ne justificăm această stare ‘în mod logic’ – pe baza patimii noastre. Şi de la acel proces ‘logic’ de gândire Îl putem trăda pe Hristos., dacă nu ne păzim şi începem să ne dăm seama că suntem plini de patimi, că fiecare dintre noi este potenţial un Iuda. De aceea, când apare prilejul – când începe patima să lucreze în noi şi în mod logic, începe să se dezvolte din patimă în trădare – ar trebui să ne oprim acolo şi să spunem ‘Doamne, miluieşte-mă pe mine, păcătosul!’ “
3.„Pai e limpede că-i ortodox, dar oare este creştin?”


„Propovăduind ortodoxia lăuntrică a inimii, Părintele Serafim atrăgea atenţia asupra calculului şi atitudinii critice. El socotea că această ispită ţine de urmarea înţelepciunii de afară. „Uneori”, spunea el, „zelul nostru pentru Ortodoxie poate fi atât de exagerat, încât ne duce la situaţii similare cu cea care a făcut-o pe o bătrână rusoaică să remarce referitor la un entuziasm convertit american: „Pai e limpede că-i ortodox, dar oare este creştin?” A fi ortodox dar nu creştin, este o stare care în limbajul creştin are un nume aparte: înseamnă a fi un fariseu, a fi atât de prins de litera legiuirilor bisericeşti, încât să pierzi duhul care le dă viaţa, duhul adevăratului creştinism.”  “.

4.   „ Durerea inimii, graniţa care-i desparte pe convertiţii nebuni şi pe ortodocşii nepăsători, de adevăraţii nevoitori ”.


„Părintele Serafim credea că fără străpungerea inimii şi zdrobirea lăuntrică născută din durerea inimii, convertiţii rămân la nivel orizontal, examinând tot ce ţine de Ortodoxie după părerile lor personale şi încrezându-se în greşitele concluzii ale minţilor lor logice.”
 
5.     „Antihrist trebuie înţeles ca fenomen duhovnicesc”


„De ce vor dori toţi cei din lumea întreaga să se închine lui? Evident, fiindcă este ceva în el ce corespunde cu ceva din noi. Iar acest ceva este lipsa lui Hristos din noi înşine. Dacă ne vom închina lui (ferească Dumnezeu!), va fi pentru că vom simţi o atracţie către un lucru exterior, care s-ar putea să semene a creştinism, de vreme ce antihrist înseamnă  cel ce este în loc de Hristos, sau seamănă cu Hristos.”.

6. „Evoluţionismul este filozofia lui antihrist”.


Chilia Sf. Seraphim Rose.

„Evoluţia este unul din cele mai primejdioase concepte cu care se confruntă creştinul ortodox  de astăzi, fiind poate adevărata cheie a asaltului asupra Bisericii, a însăşi filozofiei (căci există aşa ceva!) viitorului antihrist.”.

7.     „Să fim pregătiţi să dăm socoteală de credinţa noastră înaintea celor fără credinţă”.


„Dintr-un cuvânt rostit în faţa seminariştilor şi fraţilor de la Jordanville: „Văd aici  viitori păstori, călugări, creştini ortodocşi râvnitori şi închinători. Cine sunteţi voi? Care este identitatea voastră? Voi ar trebui să fiţi cei care îsi dau seama ce este creştinismul ortodox şi ce înseamnă să fii creştin ortodox. Nimeni nu vă va sili să ajungeţi la această înţelegere – trebuie să o faceţi voi singuri. Este  bine să ne gândim la aceasta din când în când. Sunteţi oare pregătiţi să faceţi ceea ce spune Sf. Petru, adică să daţi socoteală de credinţa voastră înaintea celor fără credinţă?” “.

8.     „Astăzi în Rusia, mâine în America”.

„Părintele Serafim avea mereu în vedere prorocia Stareţului Ignatie de Harbin (Manciuria), un părinte văzător cu duhul, care încă din anii `30 spunea: „Ceea ce a început în Rusia se va încheia în America”.
Părintele Serafim Rose: „Nu vreau să vă sperii, însă este mai bine să conştientizăm faptul că ceea ce suferă ei acum, sau ceva asemănător, va veni probabil şi aici, şi cât de curând. Noi trăim vremurile din urmă, Antihrist este aproape, iar ceea ce se petrece în Rusia şi în alte ţări asemenea ei reprezintă experienţa normală a vremurilor noastre. Aici, în Occident, noi trăim într-un paradis la nebunilor, care oricând se poate pierde şi, foarte probabil, aşa se va şi întâmpla. Să începem dar să ne pregătim -  nu făcând stocuri de alimente sau alte lucruri, aşa cum s-au apucat unii să facă în America, ci cu o pregătire lăuntrică de creştini ortodocşi.” “.

9.     „Calea cea mai bună este de a ne înmuia inimile, de a le face mai suple”.


„ În anul 1979, în timpul unei discuţii de după pelerinajul de vară, Părintele Serafim Rose le-a vorbit fraţilor şi surorilor întru Hristos despre simplitate. El întâlnise virtutea aceasta chiar înainte de a se  fi convertit, în scrierile înţelepţilor chinezi precreştini care, prin observarea şi prin contemplarea rânduielilor zidirii, au înţeles că simplitatea şi smerenia sunt „calea cerului”. În Dumnezeu-Omul Iisus Hristos el aflase întrupată această „Cale” şi auzise chemarea: De nu vă veţi întoarce şi să fiţi precum pruncii, nu veţi intre în împărăţia cerurilor (Mt. 18,3).
„Un filozof păgân din China, pe nume Lao Ţî”, le spunea Părintele Serafim fraţilor şi surorilor, „învăţa că lucrurile cele mai slabe biruiesc pe cele mai puternice. Şi avem un exemplu în acest sens chiar aici, în mânăstirea noastră. Stejarii care sunt foarte tari şi nu se îndoaie, mereu sunt culcaţi la pământ, iar ramurile lor se frâng şi cad; în timp ce pinii, care sunt mai supli, cad destul de rar înainte să moară.
Ceea ce înseamnă că a te îndoi este un semn de tărie. Acelaşi lucru se poate vedea şi în viaţa omenească. Cel care crede în ceva în aşa fel încât ar fi în stare să-ţi taie capul dacă nu eşti de acord cu el, nu face decât să-şi arate slăbiciunea, fiind aşa de nesigur pe sine, încât trebuie sa te convertească că să fie sigur că el însuşi crede.” “.

10.   „O mică doză regulată de lumesc poate acţiona asemenea unui vaccin care să ducă în cele din urmă la imunitate fată de atracţiile lumeşti”.

„Într-un rând m-a rugat să-l duc pe Theofil să vadă Don Giovanni de Mozart la Opera din San Francisco, ceea ce am şi făcut. Altădată m-a rugat să-l duc la Doctor Faustus de Marlowe, la Ashland. Cunoştea foarte bine aceste opere şi chiar mi-a dat indicaţii ce lecţii se pot învăţa din ele, ca să le împărtăşesc lui Theofil. De fiecare dată îmi cerea un raport amănunţit despre cum a reacţionat Theofil (sau alţii), daca au prins esenţialul.
Îmi amintesc şi cum îl încuraja Părintele Serafim pe Michael Anderson să citeasca Platon şi alţi filozofi, discutând totul cu el în amănunt, pe măsură ce Michael îşi croia drum cu multă trudă prin textele cu pricina. Părintele Serafim îi arăta cum toate acestea se legau de ortodoxie şi de patristică.”
Sursa : vezi aici.
Mai vezi si aici.
Acatistul Sfantului Serafim Rose din Platina.  
2 septembrie.  
Rugaciunile incepatoare :    In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, Amin. Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie ! Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie ! Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Imparate ceresc, Mangaietorule, Duhul adevarului, Care pretutindenea esti si toate le implinesti, Vistierul bunatatilor si datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi, si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele noastre.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi ! Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi ! Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi ! Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Preasfanta Treime, miluieste-ne pe noi. Doamne, curateste pacatele noastre. Stapane, iarta faradelegile noastre. Sfinte, cerceteaza si vindeca neputintele noastre, pentru numele Tau.
Doamne miluieste, Doamne miluieste, Doamne miluieste.
Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Tatal nostru, Care esti in ceruri, sfinteasca-Se numele Tau, vie imparatia Ta, fie voia Ta, precum in cer si pe pamant. Painea noastra cea spre fiinta, da ne-o noua astazi, si ne iarta noua gresalele noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri. Si nu ne duce pe noi in ispita, ci ne izbaveste de cel rau.
Pentru rugaciunile Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, ale Sfintilor Parintilor nostri si ale tuturor Sfintilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi. Amin.  
Condacele si Icoasele :  
Condacul 1 :  
Vas ales al lui Hristos, cuvioase parinte Serafime, tie-ti daruim cantare de multumire si lauda, cautand la lucrarea si jertfa ta placuta lui Dumnezeu. De vreme ce il zaresti acum pe Domnul cel inviat, pe scaunul Sau de slava, mijloceste pentru jalnica noastra generatie. Pentru aceasta, noi pacatosii iti strigam tie : Bucura-te,cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Icosul 1 :  
In vremea sederii tale pamantesti, ai negutatorit bogatiile cele stricacioase ale unei lumi ce moare, pentru bogatiile cele nespuse si nemarginite ale Imparatului Ceresc. Parasind toate legaturile ce te tineau catre pamant, cautat-ai sa dobandesti cugetul si credinta Sfintilor Parinti ai Bisericii celei Ortodoxe, si sa inmanezi harul acesta spre mantuirea celor multi. Cinstind maretele tale faptuiri, iti cantam unele ca acestea :
Bucura-te, cautatorule al Adevarului mai presus de toate cele !  Bucura-te,cel ce ai respins multele ispite ale largii cai spre pieire !  Bucura-te,cel ce l-ai marturisit pe Domnul Iisus Hristos in fata lumii !  Bucura-te, cel ce a vadit cursele ascunse ale vrajmasului !  Bucura-te,cel ce ai cautat harul si luminarea Imparatiei launtrice !  Bucura-te, cel ce ai parasit zidirea si ai cautat Lumina cea Nezidita !  Bucura-te,cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !
Condacul 2 :
Zarind inselarea si nebunia ce trece drept intelepciunea acestei lumi, ales-ai calea lui Hristos, ajungand cu adevarat intelept. Iar precum Fericitul Augustin, ai cautat apoi sa intelegi taina Imparatiei lui Dumnezeu si a imparatiei omului. Si dorind Imparatia Sa, impreuna cu tine Ii cantam : Aliluia !  
Icosul 2 :  
Trecand pe langa infricosatorul adanc al apostaziei, inaltat-ai strigatul mantuirii asupra unei lumi insetate. Raspunzand chemarii, iti cantam tie :
Bucura-te,cel ce ai aratat calea spre mantuire intunecatului om al zilelor noastre !  Bucura-te,smerita sluga urmatoare a Traditiei intocmai cum ti-a fost inmanata !  Bucura-te,filosof ce a zarit istoria odihnindu-se in palma lui Dumnezeu !  Bucura-te, inima pocaita ce a cautat iertare de pacate !  Bucura-te, cinstitor al imparatilor celor ortodocsi !  Bucura-te,cel ce ai vadit gresala omenirii respingatoare a lui Dumnezeu !  Bucura-te,cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Condacul 3 :  
Aflandu-te cu boala de netamaduit in tineretile tale, te-ai rugat fierbinte Sfintei Maici a lui Dumnezeu spre tamaduire, ca sa ai vreme a rodi pentru Fiul ei cel Sfant. Si gasind tu aceasta mila, ii cantam Domnului Iisus Hristos : Aliluia !  
Icosul 3 :  
Cautand asceticele nevointe spre tamaduirea de pacat, fost-ai inaltat intru tarie. Iar acum te rogi Vesnicului Judecator al omenirii pentru copiii-ti cei dupa duh si pentru toti cei ce-ti striga unele ca acestea :
Bucura-te,cel ce te-ai curatit intru dureri !  Bucura-te,cel ce ai cautat milostivirea Maicii Domnului spre a savarsi lucrarea Fiului ei !  Bucura-te,cel ce ai cautat sa umbli calea cea stramta ce duce la viata !  Bucura-te,cel ce ai stralucit cu lumina Imparatiei celei Ceresti !  Bucura-te,cel ce cu smerenie primitu-ti-ai locul in randul dreptilor, asezat fiind de Sfanta Treime ! Bucura-te,cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Condacul 4 :  
Nascut fiind intr-un tinut despartit de adevarul mantuitor al Ortodoxiei, ai lucrat spre a infatisa Apusului pe ai sai Sfinti precum o candela fara de greseala. Iar noi, cei ce avem folosinta din lucrurile tale, impreuna aducem cantare Sfintei Treimi strigand : Aliluia !  
Icosul 4 :  
Marturie dand in tineretile tale facatorului de minuni al zilelor noastre, Sfantul Ioan Maximovici din San Francisco, sufletele mantuindu-le precum odinioara Sfantul Martin de Tours, ai urmat pildei sale prin dragostea-ti cea catre sfintii Apusului. Bucurandu-ne intru lumina lor, strigam :
Bucura-te,cel ce ai proslavit sfinti ai lui Dumnezeu precum Grigorie de Tours !  Bucura-te,cel ce ai urmat calea unui Gherman al Alaskai !  Bucura-te,cel ce ai aratat calea catre Imparatia Cerurilor celor multi, precum Inochentie !  Bucura-te, sfant vas nascut al locului precum Petru Aleutul !  Bucura-te, lumina a noilor tinuturi precum Ioan Maximovici !  Bucura-te, sfant pazitor al celor Sfinte precum parintele Gherasim al Alaskai !  Bucura-te, cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Condacul 5 :  
Zarind pe multi imprejuru-ti cazand intru gresalele cele dea stanga ori dea dreapta, ai gasit a urma blagoslovita cale Imparateasca cea de mijloc, ce duce spre Imparatia Adevarului. Iar noi, cei ce tindem ati urma pasii, laudam pe Domnul cu cantarea : Aliluia !  
Icosul 5 :  
Nazuind a pricepe cum este cu putinta cuiva a ramane credincios lui Hristos intro-vreme in care dragostea a multi sa racit, gasit-ai ca singura suferinta indurata cu durere de inima, din dragoste de Hristos, duce catre mantuire. Si noi, oftand de dureri, strigam :
Bucura-te,pastor ce ai invatat cu cuvantul si cu fapta !  Bucura-te,crestin adevarat ce ti-ai luat crucea si urmat-ai lui Hristos !  Bucura-te, dascal ce ai invatat de la Sfinti !  Bucura-te, cel ce infatisezi cumpatarea cea duhovniceasca !  Bucura-te, cel ce ai osandit a compromisului greseala !  Bucura-te, om al intelegerii ce mustrat-a fariseii zilelor noastre !  Bucura-te, cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Condacul 6 :  
Neincrezandu-te intelepciunii de sine, cautat-ai dumnezeiestile, izbavitoarele de viata invataturi ale Sfintilor Parinti. De vreme ce esti acum desavarsit intru intelepciunea aceasta, roaga-te Domnului Iisus ca si noi sa trecem pe langa intelegerea de sine, graindu-I : Aliluia !  
Icosul 6 :  
Aflandu-te ca apartinator erai unui alt Sion, lasatu-te-ai a fi altoit intru vita cea adevarata a Ortodoxiei. Si urmand celor ce te-au invatat, harul dumnezeiesc atinsu-ti-a viata. Iar noi, mare trebuinta avand de o asemenea hrana, iti cantam unele ca acestea :
Bucura-te,fiu adoptiv al Sfintei Rusii !  Bucura-te,ucenic al Parintilor Filocaliei !  Bucura-te,campion al tovarasiei ortodoxe !  Bucura-te,urmator al Sinoadelor Ecumenice !  Bucura-te,cinstitor al mucenicilor !  Bucura-te,intaiul sfant nascut al unui taram nou !  Bucura-te,cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Condacul 7 :  
Iubind tu raiul cel dumnezeiesc mai presus de pamantul acesta trecator, cautat-ai catre calea cea monahiceasca a deprinderii sufletului spre a cerceta la lucrurile cele inalte. Sezand la picioarele Domnului si ascultand cuvintele Sale, luat-ai ceea ce e mai bun. Si noi, tinzand dupa multe lucruri, tanjim a-I canta impreuna cu tine Domnului : Aliluia !  
Icosul 7 :  
Cautand tu sa iti mantuiesti sufletul ca un smerit calugar, inaltatu-te-ai dincolo de cautatura patimii. Si noi, prada cazand vrajmasilor si patimilor, cerem cu tarie ale tale rugaciuni, cu laude ca acestea : 
Bucura-te, cel ce ai cautat sa aduci viata monahiceasca omului cel pierzator al zilelor noastre ! Bucura-te, cel ce ai chemat spre Tebaida cea Americana !  Bucura-te, iubitor al vietuitorilor pustiei Egiptului !  Bucura-te, ziditor al unui Munte a Athos in a ta inima ! Bucura-te, urmator al Sfantului Ioan Inaintemergatorul, lumii strigand din pustie !  Bucura-te, cinstirea Noilor Mucenici, inaintemergator al monahilor din vremile de pe urma ! Bucura-te, cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Condacul 8 :  
Pricepand tu ca cunostinta acestei vieti duce numai catre pieire, primit-ai preotia din mainile celui ce mostenea Traditia de la Optina, Nectarie Kontevici, episcopul cel sfant. Si, preot fiind, cu adevarat unul legiuit, adus-ai pe multi la credinta cea dreapta, prin ale botezului ape. Cu ei impreuna, cantam Domnului : Aliluia !  
Icosul 8 :  
Cautand sa unesti a adevaratei credinte evlavie cu a ratiunii intelegere, scris-ai carti fara de numar spre a aduce Cuvantul Ortodox unei epoci in cadere. Ca preot, hranit-ai a celor credinciosi turma cu Prea Sfantul Trup si Sange al lui Hristos. Saturat-ai astfel pe oamenii cei flamanzi duhovniceste ai zilelor tale, cu cugetul si cu duhul. Iar noi, tinzand sa ne inaltam cu tine, strigam :
Bucura-te, campionul Ortodoxiei ! Bucura-te, ostas ce foloseste sabia cea ascutita cu doua taisuri a Cuvantului lui Dumnezeu !  Bucura-te, cel ce ai vadit minciuna evolutionismului !  Bucura-te, sustinator al maretiei zidirii lui Dumnezeu !  Bucura-te, cel ce nu te-ai increzut ratiunii omenesti !  Bucura-te, slavire a Logosului !  Bucura-te, cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Condacul 9 :  
Cunoscand trebuinta de ati pregati duhul pentru moarte, intru pocainta ai cautat invataturile Sfintilor Parinti asupra plecarii sufletului din acest loc al inselarii. Si iertare cautand de la Hristos, milostivire ii cerem, cantand : Aliluia !  
Icosul 9 :  
Pricepand c omul trebuie a da socote-al de orice gand, a a vorba si fapta, ai prevenit o generatie fara de minte asupra Judecatii ce va sa vina. Si noi, cutremurandu-ne de pacatele noastre, iti cantam acestea :
Bucura-te, invatatorul adevarului !  Bucura-te,intarirea celor slabi !  Bucura-te,smerirea celor mandri !  Bucura-te,chemare spre pocainta !  Bucura-te,mijlocitor catre Nascatoarea de Dumnezeu !  Bucura-te,rugator inaintea Treimii !  Bucura-te,cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Condacul 10 :  
Zarind lumea cum se cufunda intru nebunie si necredinta, ai vorbit despre apropiata Judecata a lui Dumnezeu asupra omenirii celei ratacite. Si noi,ingroziti fiind de a noastra lipsa de credinta, ii cantam lui Dumnezeu : Aliluia !  
Icosul 10 :  
Iubindu-i pe toti cei iubiti ai lui Hristos, ai cinstit Sfanta Sa Maica si ai cautat catre ajutorul ei in vreme de incercare. Si noi, de credinta si indelunga ta suferinta minunandu-ne, strigam Maicii Domnului :
Bucura-te, Fecioara Sfanta, ceea ce degraba raspunzi rugaciunilor !  Bucura-te, acoperirea celor ce sunt indurerati !  Bucura-te, nadejdea celor pierduti !  Bucura-te, balsam al cel raniti !  Bucura-te, Maica crestinilor !  Bucura-te, ajutatoare a fericitului Serafim ! Bucura-te,cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Condacul 11 :  
Fiind al Sfintei Rusii nou fiu, si vazand acea tara pradata de vrajmasii cei fara de Dumnezeu, straduitu-te-ai a tine in viata Sfanta Rusie intr-un nou pamant. Si Dumnezeu a rasplatit ale tale osteneli, lumanarea ta de Pasti luminand Sfanta Rusie aflata in suferinta. Vazand acestea, strigam Imparatului Ceresc : Aliluia !  
Icosul 11 :  
Respectand credinta cea adanca si straveche a pravoslavnicilor rusi, vorbit-ai de invierea Sfintei Rusii si pentru aceasta ajuns-ai candela stralucitoare ce lumineaza intreaga lume. Cu adevarat, ai fost printre roadele cele timpurii al proorociei celei mari a Sfantului Serafim, a descoperirii credintei Ortodoxe catre intreaga lume. Cinstind credinta si inainte-vederea ta, strigam :
Bucura-te, rod nou al unui stravechi pom !  Bucura-te, samanta a unui nou inceput !  Bucura-te, prooroc al invierii !  Bucura-te, campion al Noilor Mucenici !  Bucura-te, ostas al armiei lui Hristos !  Bucura-te, unealta a dumnezeiestii pronii !  Bucura-te, cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Condacul 12 :  
Dea lungul vietii tale celei pamantesti, cautat-ai cu sporire pe Hristos Domnul. Si la vremea departarii tale de la aceasta viata inselatoare, Domnul ti-a ingaduit mari suferinte trupesti spre ati pregati sufletul pentru vesnicie, pricinuind astfel minuni mari prin sfintirea ta. Iar acum, ca te desavarsesti in Imparatia cea cereasca, roaga-te pentru noi, ca sa venim cu totii la Hristos, cantand : Aliluia !  
Icosul 12 :  
Caile Domnului nesocotite sunt de catre om, care ridicatu-si-a bratul impotriva Ziditorului sau si a Bisericii Sale. Vazand tu unele ca acestea, instiintatu-ne-ai sa fim cu tarie in incercarile ce ne stau dinainte, graind „E mult mai tarziu decat va inchipuiti!” Cautand rugaciunile tale, strigam cu glas mare :
Bucura-te, prevenire spre a nu fi caldicei !  Bucura-te, taria celor slabiti !  Bucura-te, cel ce vadesti ereziile cele incurcate !  Bucura-te, sustinator al adevarului Ortodoxiei !  Bucura-te, lumina intru intuneric !  Bucura-te, luminator al lui Hristos !  Bucura-te, cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Condacul 13 :  
O, sfantul nostru parinte, cuvioase Serafime, la a ta ingropaciune Nectarie episcopul ne-a invatat a cauta spre mijlocirea ta. Apoi, la patruzeci de zile de la adormire-ti, cantatu-ti-a el Proslavirea, asezandu-te astfel cu sfintii impreuna. De cei multi trecuta nezarita pana cand, la saisprezece ani infatisat-ai fost drept Cuvios. Acum stim ca pururea canti lui Dumnezeu : Aliluia !   
O, sfantul nostru parinte, cuvioase Serafime, la a ta ingropaciune Nectarie episcopul ne-a invatat a cauta spre mijlocirea ta. Apoi, la patruzeci de zile de la adormire-ti, cantatu-ti-a el Proslavirea, asezandu-te astfel cu sfintii impreuna. De cei multi trecuta nezarita pana cand, la saisprezece ani infatisat-ai fost drept Cuvios. Acum stim ca pururea canti lui Dumnezeu : Aliluia !  
O, sfantul nostru parinte, cuvioase Serafime, la a ta ingropaciune Nectarie episcopul ne-a invatat a cauta spre mijlocirea ta. Apoi, la patruzeci de zile de la adormire-ti, cantatu-ti-a el Proslavirea, asezandu-te astfel cu sfintii impreuna. De cei multi trecuta nezarita pana cand, la saisprezece ani infatisat-ai fost drept Cuvios. Acum stim ca pururea canti lui Dumnezeu : Aliluia !  
Se repeta Icosul 1 :  
In vremea sederii tale pamantesti, ai negutatorit bogatiile cele stricacioase ale unei lumi ce moare, pentru bogatiile cele nespuse si nemarginite ale Imparatului Ceresc. Parasind toate legaturile ce te tineau catre pamant, cautat-ai sa dobandesti cugetul si credinta Sfintilor Parinti ai Bisericii celei Ortodoxe, si sa inmanezi harul acesta spre mantuirea celor multi. Cinstind maretele tale faptuiri, iti cantam unele ca acestea :
Bucura-te, cautatorule al Adevarului mai presus de toate cele !  Bucura-te,cel ce ai respins multele ispite ale largii cai spre pieire ! Bucura-te,cel ce l-ai marturisit pe Domnul Iisus Hristos in fata lumii !  Bucura-te, cel ce a vadit cursele ascunse ale vrajmasului !  Bucura-te,cel ce ai cautat harul si luminarea Imparatiei launtrice !  Bucura-te, cel ce ai parasit zidirea si ai cautat Lumina cea Nezidita !  Bucura-te,cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Si Condacul 1 :  
Vas ales al lui Hristos, cuvioase parinte Serafime, tie-ti daruim cantare de multumire si lauda, cautand la lucrarea si jertfa ta placuta lui Dumnezeu. De vreme ce il zaresti acum pe Domnul cel inviat, pe scaunul Sau de slava, mijloceste pentru jalnica noastra generatie. Pentru aceasta, noi pacatosii iti strigam tie : Bucura-te,cuvioase sfinte parinte Serafime, candela stralucitoare a lui Hristos ce lumineaza vremile din urma !  
Rugaciune catre cuviosul Parinte Serafim Rose din Platina :  
O, sfantul nostru parinte, cuvioase Serafime, petrecutu-ti-ai viata pe potriva poruncilor lui Hristos, tie murindu-ti, crucea ridicandu-ti-o si urmandu-I. Astfel savarsind, adus-ai multa roada secerisului celui dumnezeiesc. Rugamu-te, roaga-L pe Domnul pentru noi, copiii tai cei dupa duh, ce vietuiesc intr-o vreme a necredintei si a vrajmasiei fata de adevarul neprihanit. Roaga-te ca Hristos Dumnezeu sa ne intareasca si sa ne dea intelepciune si credinta spre a trece de incercarile ce ne stau inainte. Roaga-te pentru familiile noastre, pentru prietenii nostri, vii si morti.
Roaga-te ca ochii launtrici ai sufletelor noastre sa se deschida si sa zarim Evanghelia cea dumnezeiasca si adevarata a Domnului, Dumnezeului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, ca astfel sa dobandim in launtrul nostru Duhul cel Sfant. Roaga-te ca noi toti sa putem, la o vreme, a vietui in fericire impreuna cu tine si cu ceilalti Sfinti in Imparatia Cerurilor. Roaga-te Maicii Domnului sa mijloceasca fierbinte catre Fiul ei, ca milostiv sa fie sufletelor noastre. Ca preaslavita si fara de sfarsit este Imparatia Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Tropar, glas 4.  
Ca un credincios nevoitor al Sfantului Gherman Ai inflorit ca o roza duhovniceasca in Platina Ca un luminator al Ortodoxiei in America Scrierile tale aduc nadejde intregii lumi Invatandu-ne pe noi credinta cea adevarata O, cuvioase Serafime Roaga-te lui Dumnezeu pentru noi.  
Condac, glas 4.  
Pe deplin credincios fiind Maicii lui Dumnezeu Asezatu-te-ai spre vietuire intr-un munte langa Platina Si acolo rastignitu-ti-ai trupul, cu ale sale patimi si pofte, prin ascetica nevointa Ajungand intaiul nascut al Americii sfant, Drept povata si stea calauzitoare fiind ortodoxiei americane. Astfel iti strigam tie Mantuieste-ne cu ale tale rugaciuni O, Serafime, Sfantul nostru Parinte.  
Tot în această zi, facem pomenirea Sfinţilor şi Drepţilor Eleazar şi Fineas, fiul sau, preoţi ai Vechiului Legământ.
Tot în această zi, facem pomenirea sfinţilor 3628 de mucenici din Nicomidia.
Tot în această zi, facem pomenirea celui între sfinţi părintelui nostru Ioan Postitorul, patriarhul Constantinopolului (582-595).
Tot în această zi, facem pomenirea Sfântului Diomid, care fiind spintecat cu sabie, s-a săvârşit; a Sfântului Iulian, căruia zdrobindu-i-se capul cu lemn, s-a săvârşit; a Sfântului Filip, care de sabie s-a săvârşit; a Sfântului Evtihian, care pe grătar de foc s-a săvârşit; a Sfântului Isihie, care sugrumat, s-a săvârşit; a Sfântului Leonid, care de foc s-a săvârşit; a Sfântului Eutihie, care fiind răstignit, s-a săvârşit; a Sfântului Filadelf, căruia îngreunându-i-se grumajii cu piatra, s-a săvârşit; a Sfântului Melanip, care de foc s-a săvârşit; şi a Sfintei Partagapi, care în mare s-a săvârşit.
Tot în această zi, facem pomenirea Sfinţilor Mucenici Aitala şi Amun.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.

Niciun comentariu: