În aceasta zi a sasea, se praznuieste sfânta si
dumnezeiasca Aratare a Domnului Dumnezeu si Mântuitorului nostru Iisus Hristos,
Epifania sau Boboteaza.
Dupa intoarcerea Sa de la templul din Ierusalim, unde ramasese, la
doisprezece ani, Domnul Iisus s-a aflat in Galileea, in cetatea Nazaret, unde a
crescut, tainuindu-Si inaintea oamenilor puterea si intelepciunea dumnezeirii
Sale, pana la treizeci de ani, ca necuviinta se socotea la iudei, ca cineva,
inainte de treizeci de ani, sa tie randuiala de dascal sau preot. Pentru
aceasta si Hristos, pana la atatia ani, nu a inceput propovaduirea Sa. Si
vietuia in Nazaret cu Precurata Maica Sa si cu Dreptul Iosif, care era tamplar,
pana ce acela a fost viu, cu care impreuna se si ostenea la lucrul tamplariei.
Iar murind acela, singur lucra cu mainile Sale, castigandu-si hrana lui si a
Preacuratei Maicii Sale, din osteneala mainilor, ca sa ne invete pe noi a nu ne
lenevi, nici a manca painea in zadar.
Si implinindu-se acei treizeci de ani si vremea dumnezeiestii Lui aratari
venind, ca sa se arate lui Israel, cum zice Scriptura, atunci a venit cuvantul
lui Dumnezeu catre Ioan, fiul lui Zaharia, in pustie, trimitandu-l pe el ca sa
mearga si sa inceapa a boteza cu apa. Si i-a dat lui si un semn incredintat,
dupa care putea sa cunoasca pe Mesia, Cel ce atunci venise in lume, precum
singur Botezatorul ne spune, zicand: "Cel ce m-a trimis sa botez cu apa,
Acela mi-a zis mie: desupra Caruia vei vedea Duhul, pogorandu-Se si ramanand
peste El, Acela este Cel ce boteaza cu Duh Sfant." Deci, ascultand Ioan
cuvantul lui Dumnezeu, a venit in partea Iordanului, propovaduind botezul pocaintei,
intru iertarea pacatelor, el fiind acela de care zisese proorocul Isaia mai
inainte: "Eu sunt glasul celui ce striga in pustie: Gatiti calea Domnului,
drepte faceti cararile Lui."
Si ieseau la dansul oamenii din toata latura Iudeii si a Ierusalimului si se
botezau in raul Iordanului, de la dansul, marturisindu-si pacatele lor. Atunci,
a venit si Iisus din Galileea la Iordan, catre Ioan, ca sa se boteze de
la dansul. Si era vremea cand Ioan spusese poporului, zicand: "Vine dupa
mine, Cel mai tare decat mine, Caruia nu sunt vrednic sa-I dezleg curelele
incaltamintelor Lui. Ca eu v-am botezat cu apa, iar Acela va va boteza cu Duhul
Sfant." Deci, a venit atunci si Iisus sa se boteze, macar ca nu ii trebuia
botezul, ca unul ce era curat si nespurcat, si din Preacurata si Preasfanta
Maica-Fecioara se nascuse, fiind El si Izvorul a toata curatia si sfintenia.
Insa, ca Cel ce a luat asupra Sa pacatele a toata lumea, ca Mielul lui
Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii, a venit la rau, ca sa le spele pe ele cu
botezul pocaintei. A venit la ape, ca sa sfinteasca firea apelor, a venit sa se
boteze, ca sa ne gateasca noua scaldatoarea Sfantului Botez, la Ioan a venit,
ca acesta sa fie pentru dansul martor nemincinos, ca unul ce a vazut pe Duhul
Sfant pogorandu-se peste El, Care se boteza, si glasul Tatalui de sus a auzit.
Si L-a cunoscut Ioan cu Duhul si se apara, zicand: "Eu am trebuinta sa ma
botez de la Tine si Tu vii la mine?" Ca Ioan avea trebuinta, cu adevarat,
de botezul cel de la Domnul, ca cela ce era in pacatul neascultarii, cel adus
de Adam asupra a tot neamul omenesc. Iar Domnul a zis catre dansul: "Lasa
acum, ca asa se cade noua a implini toata dreptatea." Ca si cum ar fi zis:
"Mi se cade Mie sa implinesc si aceasta porunca a lui Dumnezeu." Ca
porunca a Lui era cu adevarat botezul lui Ioan, precum intelege Sfantul Ioan
Gura de Aur.
Si s-a botezat, Iisus, de treizeci de ani fiind, de vreme ce, la varsta de
treizeci de ani, omul se pleaca cu lesnire catre tot pacatul. Ca graieste
Sfantul Ioan Gura de Aur: "Cea dintai varsta a copilariei are multa
nestiinta si nebunie; cea de a doua varsta a tineretilor, cu pofta trupeasca se
aprinde; iar cea de treizeci de ani, varsta barbatului desavarsit, aceasta
robeste pe om tuturor pacatelor. Deci, pentru aceasta si Hristos Domnul a
asteptat pana la aceasta varsta cu Botezul, ca la toate varstele sa implineasca
voia Domnului si sa sfinteasca firea noastra si sa ne dea putere ca sa biruim
patimile si sa putem scapa de pacatele cele de moarte. Iar, dupa Botezul Sau,
Domnul a iesit indata din apa, adica, n-a zabovit in apa. Se spune, in adevar,
ca Sfantul Ioan Botezatorul, pe fiecare om care se boteza, il afunda in apa
pana la grumaji si-l tinea asa pana ce toate pacatele sale isi marturisea si
atunci il lasa pe el si iesea din apa. Dar Hristos, fiind fara de pacat, n-a
zabovit in apa, si pentru aceasta Evanghelia zice ca a iesit indata din apa.
Si, iesind Domnul din rau, i s-au deschis Lui cerurile, stralucind de sus o
lumina in chip de fulger si Duhul lui Dumnezeu spre Domnul, Cel ce S-a botezat,
S-a pogorat, la vedere, ca un porumbel. Caci, precum in zilele lui Noe,
micsorarea apelor a vestit-o o porumbita, tot asa si aici, micsorarea pacatului
s-a vestit cu asemanarea porumbelului. Si Duhul Sfant S-a aratat sub aceasta
asemanare, fiindca aceasta pasare este curata si iubitoare de oameni si blanda
si fara rautate si la loc urat nu sta. Asa, si Duhul Sfant, este izvor al
curatiei, izvor adanc al iubirii de oameni, invatator al blandetilor, vistier
al bunatatilor, si fuge de la cel ce se tavaleste in mocirla pacatului, fara de
pocainta. Si, pogorandu-se Duhul Sfant, ca un porumbel, peste Iisus Hristos,
s-a auzit un glas din cer, zicand: "Acesta este Fiul Meu cel iubit, intru
Care am binevoit." Aceluia se cuvine slava si stapanirea in vecii vecilor!
Amin.
Sursa : proloagele din 6 ianuarie.
Troparul Botezului Domnului Iisus Hristos.
“ In Iordan botezandu-Te Tu, Doamne,
Ἐν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου σου Κύριε
inchinarea Treimii s-a aratat;
ἡ τῆςΤριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις,
ca glasul Parintelui a marturisit Tie,
τοῦ γὰρ Γεννήτορος ἡ φωνὴ προσεμαρτύρει σοι,
Fiu iubit pe Tine numindu-Te,
ἀγαπητὸν σε Υἱὸν ὀνομὰζουσα
si Duhul in chip de porumbel a adeverit intarirea cuvantului.
ἐβεβαίου τοῦ λόγου τὸ ἀσφαλὲς.
Cel ce Te-ai aratat, Hristoase Dumnezeule,
Ὁ ἐπιφανεὶς Χριστὲ ὁ Θεὸς
si lumea ai luminat, slava Tie ”.
καὶ τὸν κόσμον φωτίσας, δόξα σοι.
Απολυτίκιο Θεοφανίων.
Ἐν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου Σου Κύριε,
ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις·
τοῦ γάρ γεννήτορος ἡ φωνή προσεμαρτύρει
Σοι, ἀγαπητόν Σε Υἱόν ὀνομάζουσα·
καί τό Πνεῦμα ἐν εἴδει περιστερᾶς
ἐβεβαίου τοῦ λόγου τό ἀσφαλές.
Ὁ ἐπιφανείς Χριστέ ὁ Θεός,
καί τόν κόσμον φωτίσας, δόξα Σοι.
ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις·
τοῦ γάρ γεννήτορος ἡ φωνή προσεμαρτύρει Σοι,
ἀγαπητόν Σε Υἱόν ὀνομάζουσα·
καί τό Πνεῦμα ἐν εἴδει περιστερᾶς
ἐβεβαίου τοῦ λόγου τό ἀσφαλές.
Ὁ ἐπιφανείς Χριστέ ὁ Θεός,
καί τόν κόσμον φωτίσας, δόξα Σοι.
Acatistul Botezului Domnului in Iordan de la Sfantul Ioan
Botezatorul si Inaintemergatorul.
6 ianuarie.
Rugaciunile incepatoare :
In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, Amin.
Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Imparate
ceresc, Mangaietorule, Duhul adevarului, Care pretutindenea esti si toate le
implinesti, Vistierul bunatatilor si datatorule de viata, vino si Te
salasluieste intru noi, si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si
mantuieste, Bunule, sufletele noastre.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi
!
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii
vecilor. Amin.
Preasfanta
Treime, miluieste-ne pe noi. Doamne, curateste pacatele noastre. Stapane, iarta
faradelegile noastre. Sfinte, cerceteaza si vindeca neputintele noastre, pentru
numele Tau.
Doamne miluieste, Doamne miluieste, Doamne miluieste.
Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii
vecilor. Amin.
Tatal
nostru, Care esti in ceruri, sfinteasca-Se numele Tau, vie imparatia Ta, fie
voia Ta, precum in cer si pe pamant. Painea noastra cea spre fiinta, da ne-o
noua astazi, si ne iarta noua gresalele noastre, precum si noi iertam
gresitilor nostri. Si nu ne duce pe noi in ispita, ci ne izbaveste de cel rau.
Pentru
rugaciunile Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, ale Sfintilor Parintilor nostri
si ale tuturor Sfintilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ne pe noi. Amin.
Condacele si Icoasele
:
Condacul 1 :
Pe Tine, Imparatul cerului si al pamantului,
Luminatorul nostru, vazandu-Te in Iordan, botezat de robul Tau, cerurile s-au
infricosat si tot pamantul s-a infiorat, ingerii s-au mirat si toata faptura
s-a bucurat. La pacatosi si la vamesi ai venit ca sa speli cu ape pacatele
oamenilor. Iar noi, nevrednicii, cu multumire iti cantam: Slava Tie, Fiul lui
Dumnezeu, Cel ce in Iordan Te-ai botezat si lumea intreaga ai luminat, Slava
Tie.
Icosul 1 :
Veniti in graba astazi puteri ingeresti, vazand pe
Stapanul Hristos, venit la repejunile Iordanului sa curete pacatul lui Adam si
cunoscand Dumnezeiasca taina, cu frica proslaviti marea Sa coborare, ca
Dumnezeu s-a facut om si nestiind de pacat vine ca un Miel al lui Dumnezeu sa
ridice pacatele la toata lumea. Pentru aceasta, cei ce proslaviti Dumnezeiasca
aratare a lui Hristos, cantati Lui ca si la Betleem aceste laude :
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, ca din cer de la Tatal,
ai venit in acesta lume; Slava Tie, Dumnezeule Cel Preainalt, care Te-ai
coborat chiar pana la chipul de rob;
Slava Tie, Mantuitorul lumii, caci ca un om ai venit
la Ioan sa te botezi;
Slava Tie, Luminatorul fapturii, caci ca un nou Adam,
pacatele lui Adam cel cazut ai purtat;
Slava Tie, Lumina cea fara de inceput, care la Iordan ai vrut sa
straluceasca lumina cea mare a cunostintei la toata lumea;
Slava Tie, Soarele Dreptatii, care ai dorit sa daruiesti oamenilor in
Aratarea Ta, prealuminoasa dimineata a harului;
Slava tie, Cel ce ai venit sa scapi lumea de vechea
inselaciune;
Slava Tie, Cel ce ne-ai aratat noua marea taina a credintei;
Slava Tie, Cel ce ai savarsit pentru noi minuni mari
cu ape multe;
Slava Tie, Cel ce ai luminat cerurile si tot pamantul
cu lumina invataturilor Tale;
Slava Tie, Cel ce pe faraon cel gandit l-ai inecat in
repejunile Iordanului;
Slava Tie, Cel ce ai adus oamenii, prin apele
botezului, la viata vesnica;
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce in Iordan Te-ai
botezat si lumea intreaga ai luminat, slava Tie.
Condacul 2 :
Vazand cu Duhul Dumnezeiescul Inaintemergator venirea
Ta in lume, Hristoase, a venit la Iordan si luminat a grait oamenilor : s-a
apropiat Izbavirea noastra.
Siliti-va sa-L intampinati pe Dansul si cu buze
neintinate sa-I cantam : Aliluia.
Icosul 2 :
Gand ceresc avand intru sine, Luminatorul lumii,
marele Inaintemergator, a grait catre oameni: Curatiti-va pentru ca vine
Hristos sa izbaveasca lumea din stricaciune si sa dezlege blestemul lui Adam
cel intai zidit. Sa se bucure pustia Iordanului si precum crinul sa
infloreasca, iar pamantul sa se bucure acum. Pregatiti caile Domnului si drepte
faceti cararile Dumnezeului nostru si cantati cu veselie unele ca acestea :
Slava Tie, Lumina cea nespusa, care ai fost vestita de
Luminatorul lumii;
Slava Tie, Cuvant nepatruns, care ai fost prezis de glasul
Inaintemergatorului Tau;
Slava Tie, Foc curatitor, caci cu lucrarea Ta se
stinge toata necuratia;
Slava Tie, Izvor binecuvantat, prin care toata firea
omeneasca se sfinteste;
Slava Tie, Facatorul cerului si al pamantului, care ai
binevoit a Te boteza de rob;
Slava Tie, Fiule, Unule Nascut, care ai binevoit sa Te
arati la Iordan;
Slava Tie, Imparatul Adevarului, ca Inaintemergatorul
s-a temut sa-Ti dezlege cureaua incaltamintei;
Slava Tie, Stapanul fapturii, ca tot neamul omenesc
s-a veselit de Botezul Tau; Slava Tie, Dumnezeule Preavesnic, ca Aratarea Ta
lumineaza si intelepteste pruncii;
Slava Tie, Lumina lumii, ca venirea Ta lumineaza si
intelepteste orbii;
Slava fie, ca intru lumina Ta vom vedea lumina;
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce in Iordan Te-ai
botezat si lumea intreaga ai luminat, slava Tie.
Condacul 3 :
Intelegand, Inaintemergatorul, puterea Dumnezeirii
Tale, Hristoase, cu frica privindu-Te venind la Iordan, se bucura cu duhul si
salta aratandu-Te cu mana si graieste oamenilor : Acesta este Cel ce izbaveste
lumea din stricaciune. Acesta este Cel ce ne libereaza din necazuri. Acesta
este Cel ce din robi ne face fiii lui Dumnezeu. Acesta, in locul intunericului,
lumineaza oamenii cu apa Dumnezeiescului Botez. Acesta este Mielul lui
Dumnezeu, Cel ce ridica pacatele lumii, pe Acesta intampinandu-L sa-I cantam :
Aliluia.
Icosul 3 :
Avand bogatie de milostivire ai venit Iisuse, la
pacatosi si la vamesi, la raul Iordanului, pentru ca nu ai mai rabdat sa vezi
neamul omenesc muncindu-se de diavolul, ci ai venit ca sa-l intrebi iarasi pe
Adam : " Unde esti ? Nu te ascunde de mine. Vreau sa te vad daca esti gol
si dezbracat si astfel sa te invrednicesti sa nu te mai rusinezi ". Pentru
aceasta propovaduim marea Ta coborare cantandu-Ti unele ca acestea :
Slava Tie, Pastorul Cel Bun, ca ai voit sa cauti oaia
cea ratacita;
Slava Tie, Fiule, Unule Nascut, caci ai venit sa o
porti pe aceasta pe umerii Tai; Slava Tie, Milostivire Nemasurata, ca Te-ai
pogorat la omul cel cazut; Slava Tie, Iubire Nespusa, ca ai scos pe oameni din
deznadejde;
Slava Tie, Cel ce intaresti mainile slabanogite ale
bolnavilor;
Slava Tie, Cel ce vindeci picioarele slabanogite ale
schiopilor;
Slava Tie, Cel ce veselesti pustia insetata precum
campia Libanului;
Slava Tie, Cel ce pustia Iordanului precum Carmelul ai
infrumusetat-o;
Slava Tie, Roua de viata datatoare;
Slava Tie, ca esti Multindurat precum trestia care se
pleaca;
Slava Tie, Cel ce ai venit sa cauti si sa mantuiesti
pe cel pierdut;
Slava Tie, Cel ce ai venit sa-l chemi pe Adam cel
izgonit;
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce in Iordan Te-ai
botezat si lumea intreaga ai luminat, slava Tie.
Condacul 4 :
Furtuna de ganduri indoite avea intru sine
Inaintemergatorul, cand Tu, Hristoase, Imparate, ai venit ca un om la raul
Iordanului si ai vrut sa primesti botezul ca un rob, zicand: intinde mana ta si
te atinge de capul Meu, si frica l-a cuprins, savarsind cele poruncite. Cuprins
a fost de tremur Inaintemergatorul, zicand: De ce ai venit la rob, Doamne,
neavand pacate ? Cum sa botez pe Cel ce poarta necazurile lumii ? Cum sa
luminez pe Luminatorul lumii ? Cum sa atinga robul cu mana pe Stapanul ? Eu
trebuie sa fiu botezat de Tine ca sa-Ti cant : Aliluia.
Icosul 4 :
Auzind Domnul, Iubitorul de oameni, inaltimea
smeritelor cuvinte ale Inaintemergatorului si vazand temerea lui i-a zis: O,
bunule, Ioane, daca vrei sa fii smerit in fata Mea, totusi, lasa frica, pentru
ca trebuie sa-Mi slujesti, caci asa se cuvine noua sa implinim toata dreptatea,
ca prin Mine sa se curete pacatele oamenilor. Iar noi intelegand acest cuvant
al Tau iti cantam :
Slava Tie, Hristoase, Lumina cea adevarata, ca mila si
dreptatea s-au intalnit intru Tine;
Slava Tie, Imparatul adevarului, ca dreptatea si pacea
s-au sarutat intru Tine; Slava Tie, Preadulce Iisuse, ca adevarul Tau a stralucit
pe pamant, la Betleem; Slava Tie, Mantuitorule Atotmilostiv, ca dreptatea Ta
din cer a venit la Iordan; Slava Tie, Curatirea noastra, ca apele botezului ne
fac mai albi decat zapada; Slava Tie, Lumina noastra, ca prin repejunile
harului zidesti inima curata intru noi;
Slava Tie, Cel ce prin coborarea Ta, cerurile le-ai
plecat, iar capul Tau ai vrut sa-L pleci sub mana Inaintemergatorului;
Slava Tie; ca acoperind Cele de Sus, ale Tale, in
apele Iordanului ai binevoit sa Te afunzi;
Slava Tie, Doamne al puterilor, de Care se tem si se
cutremura toate, si Care ai poruncit Inaintemergatorului sa lase frica cea
mare;
Slava Tie, Parinte al indurarilor, ca la Tine
milostivirea este nemasurata si necercetata si cu ea ai acoperit pacatele
lumii;
Slava Tie, Cel ce Te-ai nascut din Fecioara, Mantuitorul
nostru, cerceteaza-ne pe noi cu mare ingaduinta Ta cea nespusa;
Slava Tie, Cel ce Te-ai aratat la toata lumea,
Hristoase Dumnezeul nostru, sfinteste-ne pe noi cu aratarea Ta Dumnezeiasca;
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce in Iordan Te-ai
Botezat si lumea toata ai luminat, slava Tie;
Condacul 5 :
Fiind Suvoi, izvorator din Dumnezeu, de har si
bunatate, in repejunile Iordanului ai intrat, ca prin ape sa curatesti pacatul
omenesc: Frica s-a facut vazand pe Facatorul cerului si ai pamantului,
dezbracandu-se la rau si primind botezul de la rob. Puterile ingeresti s-au
mirat, raul Iordan si-a intors apele inapoi, neputand suferi focul ce manca
apele lui, si nici sa spele pe Cel Curat si sa stearga pe Cel fara de pacat.
Pentru aceasta veseleste-te, Iordane, bucurati-va, izvoare si balti, toate
adancurile marii; ca astazi s-a sfintit firea apelor, liberandu-se de stapanul
intunericului ce se ascunsese acolo. Si toata faptura veselindu-se, canta cu
noi :
Aliluia.
Icosul 5 :
Pe Tine, Stapanul lumii, vazandu-Te Dumnezeiescul
Ioan, dezbracat si afundat in ape, ca sa ineci pacatele lumii si golatatea lui
Adam iarasi sa o imbraci in haina maririi, s-a cutremurat cu duhul si a grait
catre Tine, Mielul lui Dumnezeu, care curatesti pacatele lumii : " Nu
indraznesc sa ma ating de crestetul Tau. Tu insuti ma sfinteste si ma
lumineaza, pentru ca Tu esti Viata si Lumina si Pacea lumii ". Totusi dupa
cuvantul Tau, cu frica si-a pus dreapta sa pe
Dumnezeiescul Tau crestet si botezandu-Te si pe Tine, fara de pacat
fiind, cu bucurie Ti-a cantat asa :
Slava Tie, Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ai luat asupra Ta pacatele lumii;
Slava Tie, Mantuitorule Milosarde, care ai binevoit sa
ineci in apele Iordanului pacatele oamenilor;
Slava Tie, Cel ce ne-ai spalat pe noi de intinaciunea
pacatelor;
Slava Tie, Cel ce ai dezlegat blestemul lui Adam;
Slava Tie, ca prin Dumnezeiasca Ta aratare pe toti
oamenii i-ai bucurat;
Slava Tie, ca prin Botezul Tau in Iordan toata lumea
ai luminat;
Slava Tie, ca pentru noi chip de rob ai luat;
Slava Tie, ca prin saracia Ta pe noi ne-ai imbogatit;
Slava Tie, ca prin smerenia Ta stapanirea vrajmasului
pana la capat ai daramat;
Slava Tie, ca prin Botezul Tau, Imparatia lui Dumnezeu
in chip vadit ai inceput sa o zidesti pe pamant;
Slava Tie, ca la Iordan, calea mantuirii tuturor
oamenilor ai aratat;
Slava Tie, ca Lumina vederii de Dumnezeu acolo a
luminat;
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce in Iordan Te-ai
botezat si lumea intreaga ai luminat, slava Tie.
Condacul 6 :
Propovaduitorul minunat si Inaintemergatorul Ioan
multe le graia oamenilor veniti la dansul, ca sa-Ti gateasca, Tie, calea,
Doamne, totusi a tacut in fata Ta, cand ai venit la Iordan, deoarece Tu Insuti,
i-ai spus : " Daca vorbesti celor nelegiuiti si celor pacatosi, boteaza-Ma
repede, in tacere. Nu se cuvine ca gura omului sa graiasca cu glas despre Cel
ce a venit, Cuvantul lui Dumnezeu, si despre taina ce s-a savarsit, pentru ca ingerii
lui Dumnezeu cu frica I-au stat inainte si toata faptura s-a cutremurat ".
Pentru aceasta si noi in tacere adanca si cu multa cucernicie iti cantam :
Aliluia.
Icosul 6 :
La Iordan a stralucit lumii intregi lumina mare, si
taina infricosata, ca Tu, Stapane Hristoase, botezandu-Te de catre Ioan, cu
graba ai iesit din apa, scotand impreuna cu Tine lumea si cerul Ti s-a deschis;
Ca precum, de demult, Adam a inchis cerul pentru toti, tot asa oamenii, din
nou, impreuna cu Tine sa dobandeasca intrarea in locasurile raiului si cu
dragoste sa-Ti cante asa :
Slava Tie, Imparatul pacii, Cel ce ai daramat peretele cel din mijloc al vrajbei;
Slava Tie, Datatoruie de milostivire, Cel ce ai
deschis raiul cel inchis prin neascultare;
Slava Tie, ca la Iordan cerul cel inchis prin pacat
iarasi ni l-ai aratat deschis;
Slava Tie, ca atunci ai fagaduit sa ne arati ingerii
ce urca si coboara din ceruri;
Slava Tie, ca prin coborarea Ta cerurile pana la
pamant s-au plecat;
Slava Tie, ca prin Botezul Tau pamantul pana la ceruri
s-a inaltat;
SI ava Tie, ca prin deschiderea cerului tainele
negraite ale lui Dumnezeu intregii lumi s-au aratat;
Slava Tie, ca prin aratarea lumii ceresti Preasfanta
si Dumnezeiasca binecuvantare tuturor credinciosilor s-a dat;
Slava Tie, Cel ce in vremea lui Ilie cerurile le-ai
incuiat, nu ne incuia noua usile milostivirii Tale;
Slava Tie, Cel ce la Iordan cerurile le-ai deschis,
deschide-ne si noua usile Camarii Tale Dumnezeiesti;
Slava Tie, Cel ne-ai aratat in Botezul Tau adancul
iubirii Tale de oameni, scoate din adancul pacatului pe cei deznadajduiti;
Slava Tie, Cel ce ai ridicat pana la al treilea cer pe
alesii Tai, ridica-ne in locasurile ceresti pe noi cei cazuti in adancul
pacatului;
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce in Iordan Te-si
botezat si lumea intreaga ai luminat, slava Tie.
Condacul 7 :
Vrand, Doamne, Iubitorule de oameni, sa mantuiesti
lumea ce pierea in pacate, ne-ai descoperit marea taina a Dumnezeiestii si
intreitei aratari si precum la inceputul fiintarii lumii Duhul lui Dumnezeu, ca
un datator de viata se purta deasupra apelor, asa si la botezul Tau, Doamne,
cand in raul Iordanului ai vrut sa innoiesti si sa luminezi neamul omenesc si
toata faptura ce suspina impreuna cu noi, Acelasi Duh Sfant, iarasi s-a pogorat
din ceruri in chip de porumbel si a stat deasupra Ta, ca peste un nou Adam, ca
sa petreaca de acum in oamenii innoiti in baia de apa si cu putere de sus fiind
imbracati, intru innoirea duhului, sa mearga si sa cante lui Dumnezeu :
Aliluia.
Icosul 7 :
Faptura noua ai aratat, Stapane al fapturii, la
Botezul Tau, primit de la Ioan, caci precum in timpul lui Noe ai inecat
pacatele celei dintai lumi, asa si in apele Iordanului iarasi ai inecat
pacatele intregii lumi zidita din nou cu foc si Duh si apa, savarsind o
minunata innoire si renastere. Cu Duh ai zidit din nou sufletele, cu apa ai
sfintit trupul, povatuind omul si astfel in chip tainic, din apa, zidesti
impreuna cu Duhul Biserica cea cu multi fii, ca sa-Ti cantam totdeauna asa :
Slava Tie, Ziditorul fapturii, Cel ce ai plecat
cerurile si Te-ai coborat la Iordan;
Slava Tie, Mantuitorul lumii, Cel ce ai deschis
cerurile si ne-ai aratat noua Duhul lui Dumnezeu;
Slava Tie, Atotbunule, ca Duhul Tau cel Sfant ne
invata dreptatea pe pamant; Slava Tie, Cel ce prin apa si prin Duh ai innoit
firea noastra cea invechita prin pacat;
Slava Tie, Cel ce prin focul Dumnezeirii in repejunile
Iordanului ne-ai daruit lumina cunostintei;
Slava Tie, Hristoase, ca prin Pogorarea Duhului Tau
cel Sfant ne-ai facut partasi la firea cea Dumnezeiasca;
Slava Tie, ca prin Duhul intelepciunii si al
intelegerii ai descoperit oamenilor adevarata vedere a lui Dumnezeu;
Slava Tie, ca prin pogorarea Duhului lui Dumnezeu
asupra Ta, duhul tariei si al intelepciunii, al vederii si smereniei si duhul
temerii de Dumnezeu ai varsat asupra noastra;
Slava Tie, ca in repejunile Iordanului capetele
balaurilor le-ai ars;
Slava Tie, ca prin aratarea Duhului lui Dumnezeu in
chip de porumbel dupa blandetile acestuia ne-ai chemat pe noi la curatie
fecioreasca;
Slava tie, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce in Iordan Te-ai
botezat si toata lumea ai luminat, slava tie.
Condacul 8 :
Infricosatoare si minunata este aratarea Sfintei
Treimi la Iordan: mai intai Fiul Cel Preaiubit s-a aratat in trup, botezandu-se
de catre robul, indata Duhul Sfant s-a
pogorat in chip de porumbel, apoi Preadumnezeiescul Parinte a glasuit din
ceruri, marturisind : " Acesta este Fiul Meu Cel iubit, intru care am
binevoit ". O, mare, si preaslavita taina: Din cer a tunat Domnul si Cel
de Sus si-a deschis glasul sau, ca sa se implineasca proorocia parintelui David
: " Glasul Domnului peste ape, Dumnezeul Slavei a tunat, Domnul pe ape
multe. Glasul Domnului intru tarie, glasul Domnului intru stralucire ".
Pentru aceasta si noi iti cantam cu nevrednice buze, din adancul sufletului :
Aliluia.
Icosul 8 :
Cu totul esti intru cele inalte, Iisuse, totdeauna
sezand in ceruri cu Tatal, dar nici de cele de jos nu te despartesti, nascut
fiind cu trupul, in Betleem, din Curata Fecioara, acum la Iordan Te arati
intregii lumi, ca pe cei ce sedeau intru intuneric si in umbra mortii sa-i
luminezi cu lumina Aratarii Tale Dumnezeiesti. Pentru aceasta luminati fiind cu
lumina aratarii Treimice sa-Ti cantam Tie, Dumnezeului Celui ce Te-ai aratat si
pe pamant ai fost vazut si lumea ai luminat :
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce esti inchinat intru cei de sus impreuna cu Tatal si cu Duhul;
Slava Tie, Fiul Tatalui, Cel Ce esti cantat de Inaintemergatorul
intru cei de jos;
Slava Tie, Cel ce sezi de-a dreapta Tatalui si esti propovaduit
de glasul din ceruri;
Slava Tie, Cel ce Te-ai intrupat pentru noi si de
toata lumea esti numit Preaiubitul Fiu al lui Dumnezeu;
Slava Tie, ca aratandu-Te in apele Iordanului, Lumina
cea neapusa a Treimii in Botezul Tau ne-ai descoperit;
Slava Tie, Cel ce ai fost botezat de mana robului, si
pe noi, robii Tai fiind, prin aceasta baie, din nou ne-ai facut fiii lui
Dumnezeu;
Slava Tie, Izvorul vietii si al nemuririi, care iarasi
ne-ai adus pe noi, cei nascuti din apa si din Duh, la starea fericita a
raiului;
Slava Tie, Facatorul cerului si al pamantului, care
prin botezul Tau de foc vii sa faci un cer nou si un pamant al dreptatii;
Slava Tie, Rasaritul rasariturilor, Cel ce prin
Botezul Tau ai luminat pe cei ce dormeau in intunericul si in umbra mortii;
Slava Tie, Lumina din Lumina, ca Lumina cea nevazuta a
Duhului Tau a stralucit in sufletele noastre; Slava Tie, Imparate fara de
inceput, ca prin apele curate ale Botezului Tau ai spalat pacatul
stramosesc;
Slava Tie, Stapanul fapturii, ca pe oamenii cei
insetati i-ai adapat din destul; Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce in Iordan
Te-ai botezat si toata lumea ai luminat, slava Tie.
Condacul 9 :
Toata firea ingerilor s-a mirat de marea taina a
Dumnezeiestii Tale aratari: ca pe Adam, cel stricat prin pacat, l-ai innoit in
repejunile Iordanului, si capetele nevazutilor balauri, ce se incuibasera
acolo, le-ai zdrobit cu Botezul Tau si astfel adancul beznei diavolului l-ai
deschis ca, de acolo, sa ne scoti pe noi si sa incepi a zidi Imparatia Ta, care
nu este din lumea aceasta si despre care a proorocit David zicand : " Imparatia
Ta este imparatie a tuturor veacurilor si Stapanirea Ta in fiecare neam si neam
", pe care si noi proslavind-o iti cantam : Aliluia.
Icosul 9 :
Graitorul de Dumnezeu si ingerul Dumnezeiesc, Marele
Inaintemergator, prezis a fost de Maleahi proorocul, ca numai el, unul, dintre
oameni s-a invrednicit, Doamne, ca la botezul Tau sa vada venirea Duhului si sa
auda glasul Parintelui, marturisind din ceruri ca Tu esti Fiul lui Dumnezeu, ca
sa fie primit propovaduitor al Aratarii Dumnezeiestii Treimi. Acela a
marturisit oamenilor intr-o zi de dimineata, zicand : "Am vazut Duhul
pogorandu-se din Cer ca un porumbel si a sezut deasupra Lui. Si eu am vazut si
am marturisit ca Acesta este Fiul lui Dumnezeu ". Iar noi pricepand
aceasta marturie, proslavim : Dumnezeiasca Ta Aratare, Hristoase, cantand :
Slava Tie, Dumnezeul Preavesnic, ca esti marturisit de
glasul Inaintemergatorului;
Slava Tie, Miel Nevinovat, ca prin aratarea Duhului
Sfant esti marturisit din ceruri;
Slava Tie, Putere Preainalta, ca prin deschiderea
portilor ceresti deasupra Iordanului ne-ai deschis portile inchise ale raiului;
Slava Tie, vesnica Milostivire, ca prin Botezul Tau ai
aratat oamenilor o noua lume;
Slava Tie, Imparatul lumii, care ai vestit pe pamant
pace si mantuire;
Slava Tie, Soarele Dreptatii, ca ai stralucit in
inimile noastre lumina dreptatii Tale;
Slava Tie, ca prin aratarea Sfantului Duh la botezul
Tau, ne-ai invrednicit sa intram cu sufletul curat in cereasca Ta camara;
Slava Tie, ca pe Tatal ceresc la Botezul Tau ni l-ai
aratat, ca toti cei ce credem in Tine cu dreptate sa fim fiii Lui;
Slava Tie, ca prin Duh si prin foc ai luminat firea noastra
cea innegrita prin pacat;
Slava Tie, ca prin apa si prin Duh ai curatit prealuminat trupul nostru neputincios si
stricat de patimi;
Slava Tie, Dumnezeule, ca aratandu-Te in trup, toata
lumea ai innoit in repejunile Iordanului;
Slava Tie, ca luand asupra Ta pacatele lumii, pacatul
stramosesc l-ai inecat in apele Botezului;
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, cel ce in Iordan Te-ai
botezat si lumea toata ai luminat, slava Tie.
Condacul 10 :
Vrand sa mantuiesti firea noastra cea cazuta si saracita, Hristoase Mantuitorule, ai venit la raul Iordan, la pacatosi si la vamesi si ai primit Botezul de la Ioan, ca sa iei asupra-Ti, acolo, in ape, greutatea pacatelor oamenilor si ca un miel al lui Dumnezeu sa fii gata sa mergi de buna voie la jertfa si sa rascumperi pacatele lumii cu scump sangele Tau. Pentru aceasta Te-ai si afundat in apele Iordanului ca, ingropandu-Te acolo, sa Te gatesti pentru botezul mortii, despre care, mergand spre patima, ai zis : " Cu botez ma voi boteza si cat ma chinuiesc pana se vor implini acestea ". Pentru care si noi cu multumire iti cantam : Aliluia.
Icosul 10 :
Imparate Preavesnic, Iisuse Hristoase Tu ai venit la
Iordan pentru a Te arata la toata lumea, ca sa dezlegi, ca un Judecator
Atotmilostiv, osanda lui Adam cel intai zidit, singur ispitind inimile tuturor
sa dai viata noua, oamenilor. Pentru aceasta cu mana luand lopata cea
curatitoare, aria intregii lumi cu intelepciune ai curatit-o, despartind,
precum pastorul, oile de capre. invredniceste-ne si pe noi, cei botezati in
numele Preasfintei Treimi, sa fim mantuiti si asezati de-a dreapta Ta, si
bineplacuta sa-ti fie aceasta cantare :
Slava Tie, Arhiereule, ca trecand cerurile prin Botezul Tau pamantul l-ai luminat; Slava Tie, Pastorul cel Mare al oilor/ca la turma Ta ai venit la Iordan;
Slava Tie, ca intemeind pamantul pe ape, l-ai innoit
la apele Iordanului cu harul Duhuiui;
Slava Tie, ca intarind cerul a doua oara deasupra
apelor, ai zidit un cer nou, Biserica Ta, in apele Botezului Tau;
Slava Tie, Izvorul vietii noastre, ca la izvoarele
mantuirii ai chemat pe oamenii Tai insetati;
Slava Tie, Propovaduitorule al vesnicului adevar, ca
setea noastra cea duhovniceasca ai potolit-o fara pret si fara argint;
Slava Tie, ca bogat fiind in milostivire, pentru prea
multa dragoste Te-ai jertfit pentru noi;
Slava Tie, ca pe noi cei morti in pacate, vii ne-ai
facut in apele botezului;
Slava Tie, ca Te-ai ingropat in apele Iordanului, ca
si noi sa ne ingropam prin botez intru moartea si invierea Ta;
Slava Tie, caci cu apele Iordanului Te-ai imbracat ca
si cu o haina, ca si noi sa ne imbracam cu Tine in hainele luminoase ale
dreptatii si curatiei;
Slava Tie, ca peretele, cel din mijloc al vrajbei cu
Trupul Tau l-ai daramat, ca si pe noi, cei ce suntem pe mare, departe, sa ne
apropii de Tine;
Slava Tie, ca pe toti oamenii i-ai impacat in unul
Trupul Tau, ca si pe noi cei straini si pribegi sa ne zidesti in Una si
Dumnezeiasca Biserica;
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, care in Iordan Te-ai
botezat si lumea ai luminat, slava Tie.
Condacul 11 :
Cantare noua sa-Ti cante Tie, Hristoase, toata
faptura, ca din Fecioara Te-ai nascut si in Iordan Te-ai botezat. Oamenii
duhovniceste sa se veseleasca, proslavind sarbatoarea stralucitei noastre
luminari si, impreuna cu Dumnezeiescul Grigore, sa cantam zicand : " Este
timpul innoirii, - sa ne innoim de sus, ziua rezidirii - sa ne imbracam in Noul
Adam, ziua luminarii - sa ne luminam Dumnezeieste ", ca intru innoirea
duhului sa incepem a umbla si cu intotdeauna sa cantam cantarea cereasca :
Aliluia.
Icosul 11 :
Luminoasa si Stralucitoare Lumina esti Hristoase,
Lumina Vesnica a unuia Nascut din Tatal! Preacinstitul Tau Trup s-a aprins in
mijlocul Iordanului ca un luminator, Tu ai stralucit precum Soarele si ai
daruit lumii prin Botezul Tau lumina cea mare si nevazuta a harului si
adevarului, luminand pe tot omul ce vine in lume, ca oamenii ce sedeau in
intuneric si in umbra mortii sa vada lumina mare si sa mearga dupa ea.
Lumineaza-ne, asadar, si pe noi cei ce ratacim in intunericul pacatului, ca,
innoindu-ne si urcandu-ne la inaltime cereasca, sa-Ti cantam asa :
Slava Tie, Luminatorul lumii, ca ai venit sa ne botezi
cu Duhul Sfant si cu foc; Slava Tie, Mantuitorul celor pacatosi, ca ai binevoit
sa ne scoti din adancul pacatului;
Slava Tie, Lumina Cea fara de inceput si Pururea
Fiitoare, ca ai curatit intinaciunea sufletelor noastre in apele Botezului;
Slava Tie, Lumina care intrece orice stralucire, ca in
stralucirile sfintilor Tai ii luminezi pe cei credinciosi;
Slava Tie, Stralucirea Slavei Tatalui, ca prin
aratarea Ta ai izgonit intunericul nevederii;
Slava Tie, Cel ce locuieste intru Lumina cea
nepatrunsa, ca prin Botezul Tau a stralucit Lumina vederii de Dumnezeu;
Slava Tie, Lumina din Lumina, ca ai stralucit intru
intuneric, ca sa ne curatesti de intunericul pacatelor;
Slava Tie, Soarele Dreptatii Cel ce ne-ai vestit noua
dimineata mantuirii, intru lumina faptelor bune invata-ne pe noi;
Slava Tie, Lumina Cea Neinserata, care a stralucit la
Iordan, intru lumina Ta straluceste-ne Lumina cea neapusa a Sfintei Treimi;
Slava Tie, Chipul Cel Prealuminos al Tatalui, da-ne
viata cea minunata si neimbatranitoare in baia nasterii din nou;
Slava Tie, Biruitorul mortii, din vsnica moarte
izbaveste-ne pe noi;
Slava Tie, incepatorul vietii, indrepteaza-ne pe noi
la viata vesnica;
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce in Iordan Te-ai
botezat si lumea toata ai luminat, slava Tie.
Condacul 12 :
Harul Dumnezeiesc si mantuitor s-a aratat astazi
tuturor oamenilor in Botezul Tau, Hristoase, Mantuitorule; caci ai venit la
Iordan, Unule, sa curatesti pacatele oamenilor si sa zdrobesti capetele
balaurilor ce se incuibasera acolo, daruind harul botezului care dezleaga
sufletele si trupurile noastre. Ca noi cu smerenie si sarguinta sa alergam ia
preacuratul izvor si sa scoatem apa vietii, ca harul Duhului si darurile
tainice si Duhul cunoasterii se dau in chip nevazut tuturor celor ce o scot cu
credinta, Mantuitorule, ca toti sa-Ti cante cu multumire : Aliluia.
Icosul 12 :
Cantand, Hristoase, Aratarea Ta Mantuitoare, proslavim
toti Botezul Tau de la Ioan, in apele Iordanului, ne inchinam negraitei Tale
ingaduinte fata de omul cazut si credem cu Inaintemergatorul, ca Tu cu adevarat
esti Mielul lui Dumnezeu, care ai luat asupra Ta in apele Iordanului, pacatele
a toata lumea, ca sa le speli si sa le rascumperi cu Preacurat Sangele Tau.
Pentru aceasta ne rugam Tie : poarta si nenumaratele noastre pacate si nu ne
lipsi pe noi in aceasta mare si luminata zi sa-Ti cantam cu multumire si inima
curata unele ca acestea :
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, ca ne-ai stralucit in
apele Iordanului lumina spre luminarea intregii lumi;
Slava Tie, Preavesnic Dumnezeu, ca ne-ai aratat in
Botezul Tau mare har si iubire pentru toti oamenii;
Slava Tie, Mantuitorul celor rataciti, ca ai venit sa
cauti in repejunile Iordanului pe cei pierduti pe cale;
Slava Tie, Biruitorul mortii, ca ai binevoit sa
daruiesti viata noua si curata nu dupa trup, ci intru innoirea duhului;
Slava Tie, Stapanul vietii si al mortii, ca ai tocit
boldul mortii si prin Aratarea Ta ne-ai daruit viata nesfarsita;
Slava Tie, Facatorul cerului si al pamantului, ca prin
Botezul Tau cerul si pamantul s-au veselit pe malurile Iordanului;
Slava Tie, Imparatul celor ce imparatesc, ca imparatia
lumii acesteia de aici incepe sa odrasleasca in Imparatia Ta;
Slava Tie, Doamne al celor ce stapanesc, ca cerurile
astazi se deschid tuturor celor ce vor sa se mantuiasca si toata firea noastra
incepe sa se curateasca;
Slava Tie, Mantuitorul nostru, ca ai venit la Iordan
sa ne mantuiesti pe noi nu dupa faptele dreptatii, ci dupa mare mila Ta;
Slava Tie, Hristoase Dumnezeule, ca ai sfintit firea
apelor; adapa si sufletul cel insetat cu apa cucerniciei, dupa mare mila Ta;
Slava Tie, Fiule, Unule Nascut si Cuvantul lui
Dumnezeu, hraneste inima mea cu aratarea cuvintelor Tale;
Slava Tie, Dumnezeule Atotputernic, care singur faci
minuni, aprinde sufletul meu cel rece cu intelegerea minunilor Tale;
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce in Iordan Te-ai
botezat si lumea toata ai luminat, slava Tie.
Condacul 13 :
Doamne Isuse Hristoase, Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ai
venit la Iordan ca sa ridici pacatele intregii lumi, primeste aceasta
neinsemnata rugaciune ce Ti-o aducem din toata inima si ne lumineaza pe noi,
cei ce sedem in intunericul pacatelor, cu mantuitorul Tau Botez primit de la
Ioan, ca sa ne mantuim prin Tine de bolile sufletesti si trupesti, sa incepem a
pasi drept intru innoirea vietii si sa-Ti cantam cu toti sfintii : Aliluia.
Doamne Isuse Hristoase, Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ai
venit la Iordan ca sa ridici pacatele intregii lumi, primeste aceasta
neinsemnata rugaciune ce Ti-o aducem din toata inima si ne lumineaza pe noi,
cei ce sedem in intunericul pacatelor, cu mantuitorul Tau Botez primit de la
Ioan, ca sa ne mantuim prin Tine de bolile sufletesti si trupesti, sa incepem a
pasi drept intru innoirea vietii si sa-Ti cantam cu toti sfintii : Aliluia.
Doamne Isuse Hristoase, Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ai
venit la Iordan ca sa ridici pacatele intregii lumi, primeste aceasta
neinsemnata rugaciune ce Ti-o aducem din toata inima si ne lumineaza pe noi,
cei ce sedem in intunericul pacatelor, cu mantuitorul Tau Botez primit de la
Ioan, ca sa ne mantuim prin Tine de bolile sufletesti si trupesti, sa incepem a
pasi drept intru innoirea vietii si sa-Ti cantam cu toti sfintii : Aliluia.
Apoi se zice Icosul 1
:
Veniti in graba astazi puteri ingeresti, vazand pe
Stapanul Hristos, venit la repejunile Iordanului sa curete pacatul lui Adam si
cunoscand Dumnezeiasca taina, cu frica proslaviti marea Sa coborare, ca
Dumnezeu s-a facut om si nestiind de pacat vine ca un Miel al lui Dumnezeu sa
ridice pacatele la toata lumea. Pentru aceasta, cei ce proslaviti Dumnezeiasca
aratare a lui Hristos, cantati Lui ca si la Betleem aceste laude :
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, ca din cer de la Tatal,
ai venit in acesta lume; Slava Tie, Dumnezeule Cel Preainalt, care Te-ai
coborat chiar pana la chipul de rob;
Slava Tie, Mantuitorul lumii, caci ca un om ai venit
la Ioan sa te botezi;
Slava Tie, Luminatorul fapturii, caci ca un nou Adam,
pacatele lui Adam cel cazut ai purtat;
Slava Tie, Lumina cea fara de inceput, care la Iordan ai vrut sa
straluceasca lumina cea mare a cunostintei la toata lumea;
Slava Tie, Soarele Dreptatii, care ai dorit sa daruiesti
oamenilor in Aratarea Ta, prealuminoasa dimineata a harului;
Slava tie, Cel ce ai venit sa scapi lumea de vechea
inselaciune;
Slava Tie, Cel ce ne-ai aratat noua marea taina a
credintei;
Slava Tie, Cel ce ai savarsit pentru noi minuni mari
cu ape multe;
Slava Tie, Cel ce ai luminat cerurile si tot pamantul
cu lumina invataturilor Tale;
Slava Tie, Cel ce pe faraon cel gandit l-ai inecat in
repejunile Iordanului;
Slava Tie, Cel ce ai adus oamenii, prin apele
botezului, la viata vesnica;
Slava Tie, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce in Iordan Te-ai
botezat si lumea intreaga ai luminat, slava Tie.
Si Condacul 1 :
Pe Tine, Imparatul cerului si al pamantului,
Luminatorul nostru, vazandu-Te in Iordan, botezat de robul Tau, cerurile s-au
infricosat si tot pamantul s-a infiorat, ingerii s-au mirat si toata faptura
s-a bucurat. La pacatosi si la vamesi ai venit ca sa speli cu ape pacatele
oamenilor. Iar noi, nevrednicii, cu multumire iti cantam: Slava Tie, Fiul lui
Dumnezeu, Cel ce in Iordan Te-ai botezat si lumea intreaga ai luminat, Slava
Tie.
Rugaciune la Botezul Domnului.
Doamne, Iisuse Hristoase, Fiule al lui Dumnezeu, Unule
nascut din Tatal mai inainte de toti vecii, Lumina din Lumina, care luminezi
toate, care nestricat Te-ai intrupat din Preasfanta Fecioara Maria si ai venit
in lumea aceasta pentru mantuirea noastra. Tu insa nu ai rabdat sa vezi neamul
omenesc muncit de diavolul si pentru aceasta in luminata zi a Dumnezeiestii
Tale Aratari ai venit la Iordan la pacatosi si la vamesi ca sa Te botezi de la
Ioan, fara de pacat fiind, ca sa implinesti toata dreptatea si sa speli in
apele Iordanului pacatele intregii lumi si, ca un Miel al lui Dumnezeu, sa le
iei asupra Ta si sa ne mantuiesti cu Cinstit Sangele Tau.
Pentru aceasta Te-ai afundat in apele Iordanului, ai
deschis cerul cel inchis de Adam si Duhul Sfant a venit peste Tine ca un
porumbel. Tu ai luminat si ai indumnezeit firea noastra si Dumnezeiescul Tau
Parinte Ti-a vestit bunavoirea Sa, pentru ca ai implinit voia Lui si ca un om
ai primit pacatele si spre junghiere Te-ai gatit, dupa cum Tu insuti ai grait :
" Pentru aceasta Ma iubeste Tatal, pentru ca Eu imi pun sufletul, ca
iarasi sa-L primesc " si, astfel, in aceasta prealuminata zi, Tu, Doamne,
ai pus inceputul mantuirii noastre.
Pentru aceasta toate puterile ceresti se bucura si
toata faptura se veseleste, asteptand slobozire din stricaciune zicand : "
A venit luminarea, s-a aratat harul si izbavirea, lumea se lumineaza si oamenii
se umplu de bucurie. Sa se veseleasca acum cerul si pamantul si toata lumea sa
se bucure, raurile sa salte, izvoarele, lacurile, adancurile si marile sa
dantuiasca, ca prin Dumnezeiescul Botez astazi s-a sfintit firea lor. Sa se
bucure astazi si adunarea oamenilor, ca firea lor capata astazi starea cea
dintai si toti sa cante cu bucurie : Este timpul Aratarii lui Dumnezeu.
Veniti cu mintea la Iordan sa vedem priveliste mare :
Hristos vine spre Botez, Hristos vine la Iordan. Hristos ingroapa in apa
pacatele noastre. Hristos merge sa caute oaia cea ratacita si o gaseste si o
duce in rai ". Aceasta taina Dumnezeiasca pazind, iubitorule de oameni,
Doamne, invredniceste-ne pe noi, cei ce insetam dupa glasul Tau, sa venim la
Tine, Izvorul cel pururea datator de viata, sa scoatem apa harului Tau si iertarea
pacatelor si sa traim in veacul de acum in curatie si feciorie, in dreptate si
cucernicie, asteptand nadejdea cea fericita si aratarea slavei Tale, a Marelui
Dumnezeu si Mantuitorului nostru, pentru ca nu ne mantuiesti numai dupa faptele
noastre, ci cu marea Ta milostivire si cu innoirea Sfantului Tau Duh, in baia
nasterii din nou, ca indreptati cu harul Tau sa fim mostenitori ai vietii
vesnice in Imparatia Ta, unde ne invredniceste sa slavim, impreuna cu toti
sfintii, Preasfantul Tau Nume cu Parintele Tau fara de inceput si cu
Preasfantul si Bunul si de Viata Facatorul Tau Duh, acum si pururea si in vecii
vecilor. Amin.
Tot în aceastã zi, învãtãturã, pe scurt, despre Sfântul Botez.
Odata cu Botezul Domnului, praznuim astazi, fratilor, si sarbatoarea
botezului nostru, al fiecaruia dintre noi. Eram niste prunci nestiutori, cand
am primit Sfantul Botez. Sa intelegem acum, cand suntem mari, ceea ce atunci nu
puteam intelege si sa primim, printr-o alegere libera, drumul credintei, pe
care, inca din pruncie, Biserica l-a deschis inaintea libertatii noastre.
Taina Botezului, fratilor, este, precum se stie, cea dintai din cele sapte
Taine ale Bisericii. E Taina fara de care nu poti fi crestin. Mantuitorul a
randuit Taina aceasta dupa Invirea Sa, cand a zis Apostolilor Lui:
"Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al
Fiului si al Sfantului Duh."[1],
dar, de fapt, El ne-a pregatit aceasta duhovniceasca scaldatoare inca din ziua
Botezului Sau, de la Iordan. Este Taina prin care ne curatim de pacatul
stramosesc; moare, adica, omul vechi din noi si se naste omul cel nou, prin
impartasirea din harul Sfantului Duh al Domnului, putand a nadajdui ca, prin
credinta si fapte bune, sa ajunga a dobandi mantuirea[2].
Este lucrarea vazuta si nevazuta a nasterii din nou a omului "din apa si
din Duh"[3].
Sfantul Botez nu poate fi savarsit decat de Sfintii Apostoli si de urmasii
lor, episcopii si preotii. Numai in caz de primejdie de moarte, il poate
savarsi orice mirean botezat, dar si atunci daca pruncul scapa cu viata - preotul
trebuie sa-i citeasca celelalte rugaciuni si sa-l faca partas si celorlalte
Taine, care stau la poarta de intrare a omului in crestinism, adica Taina
Sfintei Impartasanii si Taina Ungerii cu Sfantul Mir.
Unii rataciti de la dreapta credinta a Bisericii Ortodoxe nu recunosc botezul
copiilor. Ei socotesc ca botezul trebuie facut la o varsta mai inaintata[4].
Acestia nu tin seama nici de poruncile Sfintei Scripturi[5],
nici de hotararile Sfintelor Sinoade[6]
si nici de marturiile Sfintilor Parinti.
Noi insa, dreptcredinciosii, la aceasta sfanta praznuire a Bobotezei, ne ducem
cu gandul la ziua sfantului nostru botez, fiecare pentru sine si toti laolalta,
si-L rugam pe Dumnezeu, de fiecare data, sa ne spele din nou, duhovniceste, de
toate pornirile firii noastre pacatoase, omorand pe omul cel vechi din noi, si
sa ne daruiasca harul, puterea si bucuria sa ne simitim si sa fim o faptura
noua, cu adevarat, prin harul si prin impreuna-lucrarea cu noi a Duhului
Domnului nostru Iisus Hristos. Amin.
Sursa : proloagele din 6 ianuarie.
[1] Matei 28,19.
[2] Fapte 2,38.
[3] Ioan 3,5.
[4] dupa 16 ani.
[5] Fapte 14,14-16, 27-34, 48;I Cor.1,16.
[6] de ex. Sinodul din Cartagina,
care prin canonul 124, a hotarat: "Toti cei ce nu vor sa primeasca botezul
pruncilor, sa fie anatema.
Tot în aceasta zi, facem pomenirea sfântului noului sfintit
mucenic Romano Lachedemonul, care, marturisind în anii 1695, prin sabie s-a
savârsit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne
mântuieşte pe noi. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu