luni, 9 august 2010

Cugetari : „ Mântuirea este, în acelasi timp, si lucrarea lui Dumnezeu si a noastra.''. Sfântul Ioan Gura de Aur.


În aceasta zi a noua, facem pomenirea Sfantului Cuvios Gherman de Alaska.



Viata Sfantului Cuvios Gherman de Alaska.

1756-1837.

Sfantul Gherman s-a nascut in orasul Serpuhov, la jumatatea secolului al XVIII-lea, in anul 1756, intr-o familie de negustori rusi. In anul 1772, la varsta de 16 ani, tanarul nevoitor s-a calugarit la Schitul Sfantul Serghie, de langa Sankt Petersburg. Dupa sase ani de curate nevointe, sfantul se va muta la Manastirea Valaam, renumita pentru viata isihasta si pentru asprimea vietuirii monahale. Manastirea se afla pe un sir de insule din lacul Ladoga, in vestul Rusiei, la granita cu Finlanda.
Intr-una dintre calatoriile lor, comerciantii rusi au descoperit niste insule noi, numite inca de atunci "insulele aleutine". Acestea se intindeau pana spre nordul extrem al Rusiei, acolo unde incepe mareata Alaska. Biserica Ortodoxa Rusa a hotarat sa trimita acolo un grup de misionari ortodocsi, spre a propovadui Ortodoxia locuitorilor din acele triburi.
In anul 1793, un grup de noua calugari misionari va pleca spre Insulele Aleutine. Printre misionari se va numara si Sfantul Gherman - Herman. Grupul de misionari si-a fixat sediul pe Insula Kodiak, insa sfantul a mers mai departe, pana pe Insula Spruce - Insula Pinului. Aici, el va duce cu sine numele manastirii sale iubite, numind locul "Noul Valaam".
Ajuns intr-un loc pustiu, sfantul il purta pe Dumnezeu in inima lui, asa ca nimic din cele intalnite nu l-a infricosat, nici pustiul, nici salbaticia, nici oricare alta lipsa. Astfel, vara locuia intr-un bordei, la racoare, iar iarna se adapostea intr-o chilie improvizata si extrem de modesta. Parintele si-a facut o mica gradina, pe care a inceput a o lucra. Nu dupa mult timp, langa chilia lui va fi ridicata o capela de rugaciune si o casa de oaspeti, apoi o scoala pentru cei din apropiere.
Din viata sfantului se spune ca odata, cineva l-a intrebat: "Parinte Gherman, cum traiesti de unul singur in padure? Nu te simti niciodata insingurat?" La acestea, sfantul a raspuns, zicand: "Nu, nu sunt singur, Dumnezeu este aici, si pretutindenea. Ingerii Sai sunt aici. Este cu putinta sa fii singur, cu ei alaturi? Nu este mai bine sa fii in tovarasia lor decat in cea a oamenilor?"
Cand o epidemie a lovit insula si pe locuitori, Sfantul Gherman - Herman a fost singurul nevoitor care a ramas sa-i ingrijeasca si sa-i trateze pe cei nevoiasi. In insemnarile sale ne-au ramas si aceste randuri, trimise unui negustor rus: "Eu, josnicul slujitor al acestor oameni sarmani, cu lacrimi in ochi, va cer aceasta inlesnire: fiti parintele si ocrotitorul nostru. Nu va voi tine cuvantari alese, ci, din strafundul inimii, va rog sa stergeti lacrimile de pe ochii orfanilor fara aparare, sa usurati suferinta oamenilor asupriti si sa le aratati ce inseamna a fi milostiv."
Sfantul Gherman de Alaska este numit si "Apostolul Alaskai", datorita muncii sale misionare de increstinare a bastinasilor. Ostenindu-se intru rugaciune si slujbe, intru munca in gradina si intru sfatuirea tuturor celor ce veneau la el, pentru cuvant si mangaiere, sfantul a ajuns mult iubit de oameni. Multi veneau la el si se plangeau de atitudinea autoritatilor.
Sfantul a luat mult partea localnicilor aleuti, in fata autoritatilor. In cele din urma, autoritatile au scris Bisericii Ortodoxe Ruse sa il chema inapoi pe Sfantul Gherman - Herman deoarece ii instiga pe localnici impotriva lor. Inainte insa de a primi raspuns, seful autoritatilor locale a mers personal la Sfantul Gherman. Vazand bunatatea si lumina sfantului, el si-a retras cererea.
Sfantul Gherman din Alaska a adormit in Domnul in data de 13 noiembrie 1837, Sfintele lui Moaste aflandu-se inca si astazi in Insula Spruce. Mult iubit de localnici, sfantul a depasit de mult granitele locului. Astfel, sfantul va fi canonizat in anul 1970, devenind astfel primul sfant al Bisericii Ortodoxe din America. In America, el este praznuit la data de 9 august, cat si in data de 15 noiembrie, amintind adormirea lui in Domnul.


In anul 1867, insula Alaska a intrat sub stapanire americana, schimbare politica ce a dus la multe inconveniente in viata ortodocsilor din insula. Cu toate acestea, insa, roadele rugaciunii si vietuirii sfinte a Sfantului Cuvios Gherman de Alaska se vad inca si astazi, cea mai mare parte a aleutilor fiind ortodocsi.

Sfantul Gherman de Alaska, numit adesea si Sfantul Herman de Alaska, a vietuit intre anii 1756-1837, el fiind renumit pentru misiunea lui de a impamanteni Ortodoxia in Alaska. Pe una dintre icoanele sfantului Gherman de Alaska, scrie: "Fie ca din aceasta zi, din aceasta ora, din aceasta clipa, sa-L iubim pe Dumnezeu mai presus de toate."
Devenit ocrotitorul ortodox al Americii, cat si ocrotitorul tuturor vietuitorilor din Alaska, in anul 1970, Sfantul Gherman - Herman de Alaska este primul sfant care a fost canonizat de catre Biserica Ortodoxa din America, el fiind praznuit de doua ori pe an: 9 august si 13 decembrie.





 
9 august, 13 decembrie.

În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin
Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!
Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care pretutindeni eşti şi toate le plineşti,Vistierul bunătăţilor şi Dătătorule de viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne curăţeşte de toată întinăciunea şi mântuieşte, Bunule, sufletele noastre.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi. Doamne, curăţeşte păcatele nostre, Stăpâne, iartă fărădelegile noastre; Sfinte, cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru numele Tău.
Doamne miluieşte, Doamne miluieşte, Doamne miluieşte.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Tatăl nostru, Carele eşti în ceruri, sfinţească-se numele Tău, vie împărăţia Ta, facă-se voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ. Pâinea noastră cea spre fiinţă dă-ne-o nouă astăzi. Şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor nostri. Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăveşte de cel viclean.
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, pentru rugaciunile Preacuratei Maicii Tale si ale preacuviosilor Parintilor nostri si ale tuturor Sfintilor Tai, mintuieste-ma pe mine pacatosul / a. Amin.
Condacul 1 :
Minunatule facator de minuni si preaslavit Sfant al lui Hristos, de Dumnezeu purtatorule Parinte Gherman, stralucirea Alaskai si bucuria intregii Americi, tie iti aducem aceste cantari de lauda. Fiind cerescul ocrotitor al pamantului nostru si prea puternic mijlocitor inaintea lui Dumnezeu, nu inceta sa te rogi pentru noi, fiii tai, care cu ravna strigam tie:
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Icosul 1 :
Facatorul ingerilor mai dinainte te-a ales, parinte Gherman, sa fii propovaduitor al credintei Ortodoxe in Lumea Noua si intemeietor al monahismului in nordul indepartat, si te-a trimis pe tine precum l-a trimis pe Apostolul Pavel la pagani, pentru ca lumina Ortodoxiei sa straluceasca pana la capatul pamantului. Iar oamenii cei multumitori te lauda pe tine ca pe un ceresc ocrotitor cu aceste cantari:
Bucura-te, Parintele nostru Gherman, urmasul Apostolilor;
Bucura-te, cel care ai luminat pamantul american cu lumina adevaratei credinte;
Bucura-te, cel ce ai dobandit stravechea dragoste de pustie;
Bucura-te, cel ce ai fost salvat de la moarte de Maica Domnului;
Bucura-te, cel ce ai fost crescut din copilarie in pustia Sarovului;
Bucura-te, prea cinstita mladita a Valaamului;
Bucura-te, ca ai fost luminat de lumina Taborului;
Bucura-te, cel care ai luminat cu Hristos intunericul nordului;
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Condacul 2 :
Fiind inflacarat cu dragoste arzatoare pentru Domnul si dorind sa-L slujesti numai pe El, ti-ai daruit tineretile lui Dumnezeu ca un dar ales si ti-ai indreptat pasii catre manastirile Sarovului si ale Valaamului, unde laolalta cu obstea monahilor ai cantat cu umilinta: "Iisuse Preadulce, mantuieste-ne pe noi pacatosii". Aliluia!
Icosul 2 :
Din tineretile tale ai fost impodobit cu intelepciune duhovniceasca, sfinte al lui Dumnezeu, ca sa poti intelege frumusetea si dulceata Raiului; astfel cu prea inteleptul staret Nazarie, povatuitorul Sfantului Serafim de Sarov, ai cercetat intelepciunea lui Dumnezeu si caile Domnului. Pentru aceasta, Sfanta Biserica te lauda asa:
Bucura-te, ca l-ai slujit pe staretul pustnic in pustia Sarovului;
Bucura-te, ca precum o albina, ai adunat nectar duhovnicesc de la marele Teodor din Sanaxar;
Bucura-te, cel ce cu prietenul tau Varlaam ai intarit pe fratii de la Valaam; intareste-ne acum si pe noi;
Bucura-te, ca ai cercetat pe pustnicii din departari; acum cerceteaza-ne si pe noi;
Bucura-te, ca tu insuti ai devenit pustnic la "Campia lui Gherman";
Bucura-te, ca prin sfintenia ta ai fost asemenea ocrotitorului tau Gherman, intemeietorul Valaamului;
Bucura-te, ca ai fost cinstit de fratii de la Valaam pentru blandetea si trezvia ta;
Bucura-te, ca acum esti slavit de intreaga Biserica;
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Condacul 3 :
Puterea Celui Preainalt a luminat pe de Dumnezeu inteleptitul ierarh al Bisericii Ruse, Gabriel, sa trimita propovaduitori ai credintei Ortodoxe pe pamantul american, iar tu, Sfinte Parinte Gherman, ai primit aceasta apostoleasca lucrare. Pentru aceea, toti oamenii cei luminati cu lumina lui Hristos prin ostenelile tale si cu pilda vietii tale canta Domnului: Aliluia!
Icosul 3 :
Iubind ostenelile vietii monahale, tu ai aratat, Sfinte Parinte Gherman, si mare ravna apostoleasca in propovaduirea lui Hristos cel rastignit celor ce stateau in intunericul paganei necunostinte. Amintindu-ne durerile si ostenelile tale, cu dragoste iti inaltam cantare asa:
Bucura-te, cel ce ai aratat ascultare fara de cartire Staretului tau;
Bucura-te, cel ce ai calatorit pana la capatul pamantului, in lunga ta calatorie de filocalica propovaduire;
Bucura-te, cel a carui dragoste pentru pamantul parintesc nu s-a micsorat;
Bucura-te, cel ce ai ajuns sa ai dragoste arzatoare pentru noua ta tara;
Bucura-te, intaiul traitor al ascezei contemplative in America;
Bucura-te, oglindire a sfintilor monahi de la Ladoga din sfanta Rusie;
Bucura-te, cel ce ai adus "Tebaida ruseasca a Nordului" in America;
Bucura-te, cel ce ai sadit un inceput de sfintenie, ca o comoara pretioasa, in Lumea Noua;
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Condacul 4 :
Nici furtuna inselatoarelor valuri ale oceanului, nici involburarile marilor rauri, nici padurile intunecate n-au putut sa stinga simtamintele tale, o, Sfinte Gherman, pentru bunavointa Staretului Nazarie fata de tine, si ai strigat cu recunostinta: "Imi inchipui cu ochii mintii iubita manastire a Valaamului si pururea o vad peste marele ocean". Aliluia!
Icosul 4 :
Auzim bucuria ta apostolica, Sfinte Parinte Gherman: "Am fost rapit in duh: gasindu-ma intre vreme buna si vreme rea, intre bucurie si intristare, intre indestulare si lipsa, saturare si infometare, caldura si frig, dar in toate necazurile aflu ceva ce ma bucura cand aud de ravna cu care fratii propovaduiesc cuvantul lui Dumnezeu, si trec de la bucurie la vederea duhovniceasca", si strigam catre tine unele ca acestea:
Bucura-te, propovaduitorule al lui Dumnezeu; insufla-ne si noua ravna ta;
Bucura-te, iubitorule de Dumnezeu; daruieste bucurie inimilor noastre;
Bucura-te, mijlocitorule pentru toti cei deznadajduiti;
Bucura-te, preadulce mangaietor al sufletelor tulburate;
Bucura-te, cel ce dai tamaduiri prin smerenia ta;
Bucura-te, aspru invatator al tuturor celor ce se indeparteaza de la Ortodoxie;
Bucura-te, cel care ne indrumi prin dragostea ta catre calea cea dreapta;
Bucura-te, cel care prin blandetea ta, dai aripi sufletelor noastre sa vada cele ceresti;
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Condacul 5 :
Cu rugaciunea ta cea dumnezeieste curgatoare ai facut bine mirositoare padurile din insula Pinului, si ai stralucit ca o stea calugareasca, sfinte, numind aceasta insula Noul Valaam, dupa cum Vechiul Valaam fusese numit Noul Athos, ca sa luminezi astfel intregul pamant american cu lumina iubirii tale; iar calugarii si toti oamenii din toate colturile lui sa strige cu dragoste catre Dumnezeu: Aliluia!
Icosul 5 :
Vazand smerenia ta, parinte al nostru Gherman, toti s-au minunat cum ai refuzat marea slujba a preotiei, urmand pe Sfantul Antonie de la Pecerska, intemeietorul monahismului din Rusia, precum si el a urmat pe Sfantul Antonie cel Mare, parintele monahismului. Astfel, in adanca ta smerenie, intemeietorule al monahismului in vestul indepartat, tu ai dorit, dupa randuiala Athosului, sa fii un simplu calugar, zicand: "Crestinul este un luptator, care se lupta sa treaca printre ostile nevazutilor vrajmasi catre cereasca sa casa". Pentru aceasta noi iti cantam tie:
Bucura-te, ca prin smerenie ai ajuns la cereasca locuinta;
Bucura-te, ca in soborul sfintilor cuviosi ai devenit primul staret din America;
Bucura-te, ca esti mare calauzitor al ostilor calugaresti in razboiul nevazut;
Bucura-te, ca ai numit locul ostenelilor tale ascetice Noul Valaam;
Bucura-te, ca ai daruit moastele tale manastirii proorocite de tine;
Bucura-te, caci cu mare ravna ai pastrat taina calugariei;
Bucura-te, cald aparator al fratilor adunati de tine;
Bucura-te, ca ne-ai imbracat intr-o noua dorire si dragoste pentru veacul ce va sa vina;
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Condacul 6 :
Pustia nordului slaveste ostenelile si minunile tale si te lauda ca pe o noua mladita a viei Bisericii din Rusia ce a inmugurit pe pamantul american. Cu rugaciunile tale ai inmiresmat mlastinile si padurile din Alaska, urmand pe ascetii cei din vechime, si in linistea noptii strigai catre Dumnezeu: Aliluia!
Icosul 6 :
Lumina Evangheliei a luminat in invataturile tale: "Crestinul trebuie sa traiasca intru nadejde si bucurie, si sa nu ia aminte la deznadejdea care-l copleseste. Pentru aceasta e nevoie de scutul credintei". Primind acestea de la tine, cu bucurie strigam:
Bucura-te, cel ce ai dat tuturor un scut de credinta vie si inteleapta;
Bucura-te, cel ce ai alungat intunericul paganatatii din noi;
Bucura-te, cel ce ai imprastiat mandria si deznadejdea prin dumnezeiasca vedere;
Bucura-te, ca ii ocrotesti pe toti cei neputinciosi, ca un adevarat parinte, pana in ziua de astazi;
Bucura-te, ca precum un duhovnicesc dascal ne chemi catre rai;
Bucura-te, ca numindu-te "umil" ne-ai invatat smerenia;
Bucura-te, cel ce ne-ai ranit inimile cu bucurie;
Bucura-te, cel ce ne-ai acoperit cu nadejdea ca si cu un curcubeu;
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Condacul 7 :
Dorind sa lumineze un pamant pagan cu lumina cunoasterii Sale, Domnul a randuit sa semene cu putere semintele credintei Ortodoxe si ti-a poruncit, sfinte parinte, sa aperi si sa-i inveti pe toti adevarata credinta. Si ca un pastor neinfricat ne strigi: "Nu te teme turma mica; eu sunt cel ce bate clopotele Pascale! Hristos a Inviat!". Aliluia!
Icosul 7 :
Minunat ai staruit in rugaciune intru cele inalte, Cuvioase Parinte, dar nu i-ai uitat nici pe cei ce traiau jos pe pamant. Ai avut mai ales mare grija de orfanii fara adapost, zidind pentru ei un adapost si o scoala, unde i-ai invatat legea Domnului. De aceea, pentru ostenelile tale primeste de la noi laudele acestea:
Bucura-te, aparatorul saracilor si al celor fara de tata;
Bucura-te, ca ai construit o casa orfanilor si i-ai invatat frica Domnului;
Bucura-te, ca dupa ce ai cultivat pamantul cu mare osteneala, ai adus rod insutit;
Bucura-te, hranitorul orfanilor cu hrana cereasca si cu hrana pamanteasca;
Bucura-te, ca ai dat tuturor sa bea din apa cea vie a Evangheliei;
Bucura-te, ca inmultind un mic peste ai multumit pe multi;
Bucura-te, om al tacerii, ce nu esti din lumea aceasta;
Bucura-te, ca i-ai invatat pe toti sa se roage neincetat si sa iubeasca pe Dumnezeu cu toata inima lor;
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Condacul 8 :
O, preaslavita minune! Domnul, Iubitorul de oameni, dorind sa descopere in tine, Sfinte, un izvor de mangaiere pentru poporul Sau, ti-a daruit darurile inainte-vederii si al tamaduirii. Iar tu, prin faptele si cuvintele tale pe multi ai adus la dragostea de Dumnezeu; pentru aceea, luminati de razele ostenelilor tale, oamenii au strigat catre Domnul: Aliluia!
Icosul 8 :
Ales al lui Dumnezeu ai fost, sfinte, iar oamenii cei nou luminati cu lumina credintei crestine, au alergat catre tine in toate nevoile si necazurile lor. Iar tu, ca un parinte iubitor de fii, ai mijlocit pentru toti in rugaciune, daruind tamaduiri si mangaind pe toti cei ce alergau la tine pentru ajutor; pentru aceea fiii tai duhovnicesti te slavesc asa:
Bucura-te, liman linistit pentru sufletele zdruncinate de furtuni;
Bucura-te, doctorul nostru cel plin de har si grabnic ajutator;
Bucura-te, ca precum Sfantul Nil, prima biserica din insula Pinului ai inchinat-o Intampinarii Domnului;
Bucura-te, ca aprinzand tu lumanari pentru acest praznic, Domnul a dat ajutor miraculos in timpul unei ciume;
Bucura-te, cel ce-i aperi pe cei pribegi de dusmanii vazuti si de cei nevazuti;
Bucura-te, ca in vremea furtunilor duhovnicesti ai fost la fel de rabdator precum "Stanca Monahului";
Bucura-te, ca te-ai numit pe tine "doctor" pentru noul tau popor;
Bucura-te, iubitorule Avva care ai vazut viitorul ca si cum ar fi prezentul;
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Condacul 9 :
Impreuna vorbitor cu cetele ingeresti ai fost, fericite parinte Gherman, si tu insuti ai dat marturie despre cum ingerii erau cu tine in salbaticie, sfintind apele la praznicul Botezului Domnului, si cum cu bucurie ai cantat cu ei. Auzind acestea, cei nascuti pamantenii s-au minunat, strigand impreuna: Aliluia!
Icosul 9 :
Marii ritori nu pot numara minunile pe care le-ai aratat poporului, cand ai linistit valurile marii si un foc din padure, prin rugaciunile tale. Iar cand a fost o mare revarsare de ape, prin rugaciunile tale ai oprit marea la icoana Maicii Domnului, spunand: "Apa nu va trece de acest loc". Pentru aceasta te laudam asa:
Bucura-te, ca in chip minunat linistesti apele;
Bucura-te, preaslavit izbavitor de focul din padure;
Bucura-te, cel care l-ai ascultat pe Sfantul Inochentie cand te-a strigat de pe mare;
Bucura-te, cel ce ai chemat in mod tainic pe sfantul noul mucenic Tihon Patriarhul in America;
Bucura-te, carmaci al celor ce plutesc pe mare;
Bucura-te, cel ce ce ai imblanzit ursi salbatici cu blandetea ta;
Bucura-te, cel ce ai schimbat mania oamenilor rai cu blandetea ta;
Bucura-te, cel ce ai trimis din ceruri o mireasma minunata celor ce te-au chemat;
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Condacul 10 :
Slavim mantuitoarea si cinstita ta adormire, caci ai stiut dinainte ziua si ceasul fericitei tale inaltari de pe pamant la cer. Preaslavita a fost si ingroparea ta, caci, dupa patruzeci de zile de mare involburata, proorocia ta despre aceasta s-a implinit. Ucenicul tau Gherasim, simtind o mireasma minunata si vazand Lumina cea necreata ce te inconjura in ceasul adormirii, a cantat Domnului: Aliluia!
Icosul 10 :
Zid nesurpat esti prin viata ta, parinte, pentru obstile de calugari; iar la adormirea ta ai aratat o preaslavita minune: trupul tau a stat in biserica fara sa se strice, pentru multe zile. Oamenii, vazand la adormirea ta un stalp de foc inaltandu-se la cer, au strigat tie acestea:
Bucura-te, ca ne-ai incredintat prin cinstitul tau sfarsit de sfintenia ta;
Bucura-te, ca inaltandu-te la cer calea ti-a fost aratata printr-un stalp de foc;
Bucura-te, ca ne-ai lasat mostenire sfintele tale moaste;
Bucura-te, ca la racla moastelor tale schiopii se tamaduiesc si aud glasul tau din mormant;
Bucura-te, ca vindeci neputintele cu pamant de la mormantul tau;
Bucura-te, ca ne-ai dat un izvor de apa sfanta si tamaduitoare;
Bucura-te, ca ai venit la Staretul Gherasim chemandu-l sa traiasca pe insula Pinului;
Bucura-te, ca te afli in linistea insulei Pinului ca unul ce esti viu in chip tainic;
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Condacul 11 :
Cantari neancetate ai inaltat catre Sfanta Treime in pustia din mijlocul naturii salbatice, Parinte Sfinte, si ai vegheat in duh asupra obstii de sfinti placuti ai lui Dumnezeu semanati si ocrotiti de tine pe pamantul american, cantand cu cetele ingeresti: Aliluia!
Icosul 11 :
Luminator ai fost, imprastiind lumina catre viitorii monahi, impreuna sfinti ostasi cu tine in indepartata America, ce mai inainte erau straini de adevarata Ortodoxie, sfinte Parintele nostru Gherman, aparandu-ne de atacuri si mjlocind pentru noi, ziceai: "Nu suntem zguduiti numai de valurile marii, ci noi suferim si calatorim prin mijlocul acestei lumi amagitoare si involburate, facandu-ne drum spre casa noastra cea cereasca"; pentru aceasta strigam tie:
Bucura-te, credincios impreuna-luptator cu Ioasaf, primul ierarh al rusilor din America;
Bucura-te, cel ce ai fost martor al ravnei pana la moarte al lui Iuvenalie;
Bucura-te, ca l-ai cinstit pe Petru Aleutul ca fiind un Nou Mucenic;
Bucura-te, cel ce l-ai invatat pe ucenicul tau Serghie sa fie vorbitor cu ingerii;
Bucura-te, cel ce mai inainte ai vazut arhieria Sfantului Inochentie, ierarhul intaistatator al Rusiei;
Bucura-te, cel ce printr-o cale tainica l-ai chemat pe monahul Gherasim sa reinoiasca Noul Valaam;
Bucura-te, ca l-ai pazit pe preotul Adrian de inchisoare in Rusia;
Bucura-te, cel ce i-ai insuflat Sfantului Ioan sa lucreze la canonizarea ta;
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Condacul 12 :
Vazand harul si marea ta indrazneala inaintea lui Dumnezeu, ne rugam tie, sfinte Parinte: roaga fierbinte pe Domnul sa pazeasca Sfanta Sa Biserica de duhul acestei lumi care surpa prin necredinta sufletele fiilor ei, intunecand bucuria vietii daruita de Dumnezeu pentru intemeierea cetatii lui Dumnezeu, penru ca ei sa se inalte de pe pamant la cer, cantand: Aliluia!
Icosul 12 :
Cantand proslavirea ta, te fericim Sfinte, ca unul ce esti preaputernic si stai inaintea Scarii Dumnezeiescului Urcus de pe pamant la cer. Ca unul ce ai dobandit Duhul cel Sfant si ai luminat pamantul nostru, auzi-ne pe noi cei ce de jos, ce-ti strigam tie acestea:
Bucura-te, ca ai dobandit rugaciunea curata prin caldura inimii;
Bucura-te, ca ai fost invaluit de sfanta lumina;
Bucura-te, ca ai varsat multe lacrimi din inima;
Bucura-te, ca ai dobandit tacerea si linistea cugetului;
Bucura-te, ca ti-ai curatit mintea pentru contemplarea tainelor ceresti;
Bucura-te, sfanta si straina luminare;
Bucura-te, inima luminata de Duhul Sfant;
Bucura-te, ca ai gustat desavarsirea si ne chemi si pe noi spre ea;
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Condacul 13 :
O, preaslavite Sfant al lui Dumnezeu, Sfinte si de Dumnezeu purtatorule Parinte Gherman, primeste aceasta mica rugaciune a noastra facuta intru cinstirea ta. Stand inaintea tronului Atotputernicului Dumnezeu, roaga-te neincetat pentru noi, smeritii tai fii, ce am auzit glasul tau, strigand catre noi: "De azi inainte, din acest ceas, din aceasta clipa, sa-L iubim pe Dumnezeu mai presus de toate si sa implinim sfanta Sa voie". Aliluia!
O, preaslavite Sfant al lui Dumnezeu, Sfinte si de Dumnezeu purtatorule Parinte Gherman, primeste aceasta mica rugaciune a noastra facuta intru cinstirea ta. Stand inaintea tronului Atotputernicului Dumnezeu, roaga-te neincetat pentru noi, smeritii tai fii, ce am auzit glasul tau, strigand catre noi: "De azi inainte, din acest ceas, din aceasta clipa, sa-L iubim pe Dumnezeu mai presus de toate si sa implinim sfanta Sa voie". Aliluia!
O, preaslavite Sfant al lui Dumnezeu, Sfinte si de Dumnezeu purtatorule Parinte Gherman, primeste aceasta mica rugaciune a noastra facuta intru cinstirea ta. Stand inaintea tronului Atotputernicului Dumnezeu, roaga-te neincetat pentru noi, smeritii tai fii, ce am auzit glasul tau, strigand catre noi: "De azi inainte, din acest ceas, din aceasta clipa, sa-L iubim pe Dumnezeu mai presus de toate si sa implinim sfanta Sa voie". Aliluia!

Apoi se zice iarăsi Icosul 1 :
Facatorul ingerilor mai dinainte te-a ales, parinte Gherman, sa fii propovaduitor al credintei Ortodoxe in Lumea Noua si intemeietor al monahismului in nordul indepartat, si te-a trimis pe tine precum l-a trimis pe Apostolul Pavel la pagani, pentru ca lumina Ortodoxiei sa straluceasca pana la capatul pamantului. Iar oamenii cei multumitori te lauda pe tine ca pe un ceresc ocrotitor cu aceste cantari:
Bucura-te, Parintele nostru Gherman, urmasul Apostolilor;
Bucura-te, cel care ai luminat pamantul american cu lumina adevaratei credinte;
Bucura-te, cel ce ai dobandit stravechea dragoste de pustie;
Bucura-te, cel ce ai fost salvat de la moarte de Maica Domnului;
Bucura-te, cel ce ai fost crescut din copilarie in pustia Sarovului;
Bucura-te, prea cinstita mladita a Valaamului;
Bucura-te, ca ai fost luminat de lumina Taborului;
Bucura-te, cel care ai luminat cu Hristos intunericul nordului;
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si
al intregii Americi!

Şi Condacul 1 :
Minunatule facator de minuni si preaslavit Sfant al lui Hristos, de Dumnezeu purtatorule Parinte Gherman, stralucirea Alaskai si bucuria intregii Americi, tie iti aducem aceste cantari de lauda. Fiind cerescul ocrotitor al pamantului nostru si prea puternic mijlocitor inaintea lui Dumnezeu, nu inceta sa te rogi pentru noi, fiii tai, care cu ravna strigam tie:
Bucura-te, sfinte Parinte al nostru Gherman, preaslavit facator de minuni al Alaskai si al intregii Americi!
Rugaciune.
Catre Sfantul si de Dumnezeu purtatorul Parintele nostru Gherman din Alaska.
O preaminunate placut al lui Dumnezeu, parintele nostru Gherman! Tu bine ai lucrat pe meleaguri cu natura neprielnica si slujind lui Dumnezeu ai fost credincios in putine lucruri, dupa cuvantul Domnului care spune: Peste putine ai fost credincios, peste multe te voi pune. Si acum ai fost pus ocrotitor ceresc, precum un inger pazitor, peste indepartatele pamanturi apusene ale Alaskai si Americii, si esti ocrotitorul tuturor crestinilor ortodocsi din pamanturile nou luminate de credinta Ortodoxa. Roaga-te cu osardie pentru obstea monahilor, pentru toti crestinii ortodocsi si pentru toti cei ce sufera si sunt osteniti in valea desertaciunii lumesti. Pastreaza Biserica luptatoare de pe pamant intru puritatea Ortodoxiei, si apara pe toti oamenii cei binevoitori de puterile intunecate ale vrajmasului. Umple inimile noastre cu setea pentru dreapta credinta si pentru evlavie, cu duh de pace si dragoste si cu blandetea si smerenia Domnului Iisus Hristos. Daruieste mangaiere celor necajiti si cereasca hrana celor ce flamanzesc dupa dreptatea cea duhovniceasca. Dobandind cererea noastra, fie sa primim raspuns bun la ziua Infricosatoarei Judecati si cu toti sfintii sa cantam de Viata-Datatoarei Treimi, Tatalui celui necuprins, Adevaratului si Unuia Nascut Fiului Sau si Sfantului Duh, Mangaietorul, in vecii vecilor. Amin.

Traducere de Victor Popescu Sandu.

Tropar Sfantului Gherman din Alaska. Glasul 7.

Stea a Nordului plină de bucurie a Bisericii lui Hristos,
Călăuzindu-i pe oameni spre Împărăţia cea Cerească;
Învăţător şi Apostol al Dreptei Credinţe;
Mijlocitor şi apărător al celor oprimaţi;
Podoabă al Bisericii Ortodoxe din America:
Binecuvântat Părinte Herman de Alaska,
Roagă-te domnului nostru Iisus Hristos
Pentru mântuirea sufletelor noastre!

Tropar Sfantului Gherman din Alaska. Glasul 4.

Binecuvântat Părinte Herman de Alaska,
Steaua nordică a Sfintei Biserici a lui Hristos,
Lumina vieţii noastre sfinte şi faptelor măreţe
Călăuzitor al celor care caută calea Ortodoxiei.
Împreună cu tine, ridicăm Sfânta Cruce
Pe care, temeinic, ai înălţat-o în America.
Cu toţii să-l privim şi să-L slăvim pe Iisus Hristos,
Cântându-I sfânta Înviere.

Condac Sfantului Gherman din Alaska. Glasul 3.

Lumina veşnică a lui Hristos Mântuitorul
te-a călăuzit, binecuvântat Părinte Herman,
în călătoria ta propovăduitoare în America
pentru a duce Evanghelia în pace.
Acum când stai în faţa Tronului Slavei;
mijloceşte pentru pământul ţi poporul tău:
Pace pe pământ şi mântuirea sufletelor noastre!



[1] Nota: Acest acatist a fost scris in anul 1951 de Parintele Stefan Liasevski (+1986), un prieten apropiat al Arhimandritului Gherasim (+1969) din Insula Spruce, pazitorul manastirii Sfantului Gherman, Noul Valaam din Laguna Monahului. El a marturisit Parintelui Stefan ca Sfantul Gherman nu i-a aparut doar in vis, atunci cand l-a chemat sa traiasca pe Insula Spruce, ci a venit la el chiar in plina lumina a zilei si i-a spus in timp ce clopotele rasunau de-a lungul insulei: "Nu te teme. Eu trag clopotele pascale. Hristos a Inviat!" Acest fapt nu a fost publicat in timpul vietii Parintelui Gherasim ci doar dupa adormirea sa, de catre Parintele Stefan.
[2] Sfantul Gherman (1756-1837) a fost un calugar crescut in duhul isihast al Sfantului Paisie de la Neamt, ce a ajuns misionar in insulele aleutine, fiind primul sfant ortodox ce a trait pe pamant american. La canonizarea sa a contribuit mai ales Parintele Serafim Rose si fratia sa, ce poarta acum chiar numele sfantului. Sfantul Gherman este cunoscut si prin numeroasele minuni si tamaduiri savarsite dupa adormirea sa. Sfintele sale moaste se afla in Alaska pe insula Kodiak, iar o particica la manastirea Ormilia din Grecia.
[3] Despre Sfantul Gherman se pot citi in limba romana: "Sfantul Herman din Alaska - Comori ale spiritualitatii sale", Ed. Bunavestire; "Sfantul Gherman, Apostol in Alaska", Ed. Egumenita; Ierom. Alexander Golitzin, "Marturia vie a Sfantului Munte", Ed. IBMBOR, 2006.


 Icoane :

Sfantului Cuvios Gherman de Alaska.















Sfinte Parinte Gherman, roaga-te lui Dumnezeu pentru noi, pacatosii !





 +63.
   
Sfantul Apostol Matia era cu neamul din Betleem, din semintia lui Iuda. El a invatat in Ierusalim din copilarie Scripturile si intelegerea Legii, de la Sfantul Simeon primitorul de Dumnezeu, de care a fost povatuit si la toata fapta buna, traind cu dumnezeiasca placere si umbland pe caile cele drepte ale poruncilor Domnului. Iar cand Domnul nostru Iisus Hristos, dupa 30 de ani ai nasterii Sale din Preasfanta Fecioara, a fost botezat in Iordan de Ioan, S-a aratat lumii adunand pe ucenicii Sai si propovaduia imparatia lui Dumnezeu, invatand popoarele si facand multe semne si minuni; atunci Matia, auzind propovaduirea si invatatura lui Hristos si vazand facerile Lui de minuni, s-a ranit cu dragoste spre Dansul si, defaimand cele lumesti, i-a urmat Lui cu ceilalti ucenici si cu poporul, indulcindu-se de vederea fetei si de cuvintele cele prea dulci ale lui Dumnezeu cel intrupat. Iar Domnul, Care cearca inimile si rarunchii, vazand osardia aceluia si stiinta cea curata, l-a ales pe el nu numai in ucenicie, dar si in slujba apostoliei. 


Mai intai Sfantul Matia a fost unul din cei 70 de apostoli mai mici, pentru care se scrie in Evanghelie: A aratat Domnul si pe alti 70 si i-a trimis pe ei cate doi inaintea fetei Sale... Apoi, dupa patimirea cea de buna voie, dupa Invierea si Inaltarea la cer a Domnului nostru Iisus Hristos, Matia a fost numarat cu cei 12 Sfinti Apostoli mai mari, in locul lui Iuda, care cazuse, caci ceata de 12 fiind neimplinita, Sfantul Petru, cel mai mare dintre apostoli, stand in mijlocul bisericii, a tinut cuvant despre aceasta, ca se cuvine a se implini locul lui Iuda, care a cazut si a pierit, ca sa fie intreaga si neschimbata ceata de 12 mai mari apostoli, mai intai alesi ai Domnului. Si au pus pe doi: pe Sfantul Iosif, care se numea Varsava, si pe acest Sfant Matia. Si, rugandu-se, au zis: "Tu, Doamne, stiutorul tuturor inimilor, arata pe unul care l-ai ales dintre acesti doi, ca sa ia soarta slujbei acesteia si a apostoliei, din care a cazut Iuda". Apoi, tragand la sorti, sortul a cazut pe Matia si a fost numarat intre cei doisprezece apostoli, iar alegerea a fost intarita de Domnul prin trimiterea Sfantului Duh in limbi de foc, Care a sezut si pe Sfantul Matia, precum a stat si pe ceilalti sfinti apostoli, dandu-i lui dar asemenea.
Iar dupa primirea Sfantului Duh, apostolii primind sortii in care parte sa mearga fiecare dintre dansii spre propovaduirea lui Hristos, Sfantului Matia i-a cazut sortul sa mearga in Iudeea, ca acolo sa propovaduiasca pe Hristos Dumnezeu. Si s-a ostenit intr-insa, cercetand cetatile si satele si binevestind mantuirea lumii. Dar nu numai in Iudeea a purtat numele lui Hristos, ci si intre neamuri, pentru ca se povesteste despre dansul, ca si in Etiopia a propovaduit cuvantul. Acolo a suferit multe chinuri, fiind tarat, batut, spanzurat la chinuire, strujit cu fiare pe coaste si ars cu foc pe dedesubt; dar, intarindu-l pe el Hristos, toate chinurile acelea le-a primit cu bucurie si le-a rabdat vitejeste. 


Inca se povesteste despre Sfantul Matia ca s-a ostenit si in Macedonia cu buna vestire a lui Hristos, unde paganii elini, prin-zandu-l si vrand sa ispiteasca puterea credintei propovaduite de dansul, i-au dat sa bea o bautura otravitoare, care pierdea vederea ochilor, caci daca cineva gusta dintr-insa, indata ramanea orb. Dar sfantul apostol, band otrava aceea in numele lui Hristos, a ramas nevatamat; inca si pe cei orbiti de acea otrava - mai mult de 250 de oameni -, punandu-si mainile pe dansii si chemand numele lui Hristos, i-a tamaduit. Acest lucru nesuferindu-l diavolul sa-l vada, s-a aratat necredinciosilor in chip de copil mic, poruncindu-le sa-l ucida pe Matia, pentru ca strica cinstea lor cea draceasca.
Dar cand aceia voiau sa-l prinda pe apostol, el umbla prin mijlocul lor nevazut de dansii; si, cautandu-l ei trei zile, nu l-au gasit. Apoi sfantul aratandu-se lor de bunavoie, s-a dat in mainile lor, iar ei legandu-l l-au inchis in temnita, unde, aratandu-i-se diavolul cu manie, scrasnea din dinti asupra lui. Dar in noaptea urmatoare, Domnul stand inaintea lui in lumina mare, l-a intarit pe el si, dezlegandu-l din legaturi, a deschis usile temnitei si l-a lasat liber. Deci, facandu-se ziua, sfantul apostol iarasi s-a aratat in mijlocul poporului si propovaduia pe Hristos cu indrazneala. Iar cand oarecare oameni impietriti cu inimile nu numai ca nu credeau propovaduirea lui, dar se si maniau impotriva lui si voiau sa puna mainile lor ucigase pe dansul, indata deschizandu-se pamantul, i-a inghitit, iar cei ramasi, teman-du-se, s-au intors la Hristos si s-au botezat.
Dupa aceasta, apostolul lui Hristos s-a intors iarasi in Iudeea, la sortul sau si, propovaduind cuvantul lui Dumnezeu, pe multi din fiii lui Israel ii intorcea la Hristos Domnul, incredintandu-i pe ei prin semne si minuni, pentru ca pe cei orbi ii lumina, pe cei leprosi ii curata, pe diavolii din oameni ii izgonea cu numele lui Hristos; schiopilor le dadea umblare; surzilor, auzire, si pe cei ce mureau ii intorcea la viata. Drept aceea, pe Moise il numea ca este sfant si Legea lui cea data de Dumnezeu pe lespezi le poruncea sa o pazeasca si-i invata sa creada in Hristos, in Cel inchipuit mai inainte de insusi Moise prin semne si prin profetii, si intru Cel mai inainte vestit de cuvintele proorocilor, pe Care L-a trimis Dumnezeu Tatal spre mantuirea lumii si Care S-a intrupat din Preacurata si Preanevinovata Fecioara. Si le talcuia lor Sfantul Matia toate cele vestite de prooroci pentru Hristos, ca acum s-au implinit in Mesia Care a venit.
In vremea aceea, Anan era cel dintai arhiereu printre iudei, ura-tor si hulitor al numelui lui Iisus Hristos si prigonitor al credinciosilor, cu a carui porunca si Sfantul Iacov, ruda Domnului, a fost aruncat de pe aripa templului si a fost ucis. Si trecand Sfantul Matia prin partile Galileei, intra prin adunarile evreiesti si propovaduia pe Hristos, Fiul lui Dumnezeu, iar evreii cei orbiti de necredinta si de rautate, pornindu-se spre manie, l-au prins si l-au dus in Ierusalim la arhiereul Anan.
Iar arhiereul, strangand adunare evreiasca vicleana si punandu-l inaintea lor pe apostolul lui Hristos, a inceput a zice catre ai sai: "Stie adunarea aceasta si toata lumea in cata ocara a venit neamul nostru, nu din vreo vina a noastra, ci cu razvratirea unora, care au iesit de la noi, si cu lacomia ighemonilor romani, sau mai bine zis cu tirania. Nevrednici sunt de pomenire cei ce ne-au adus noua eresurile, cu care atatea mii de oameni s-au inselat. Stiti singuri cati au fost ucisi de ostasii romani si au pierit inselatorii si cei inselati, insa nu fara de mare defaimare a neamului nostru.
Unii ca acestia au fost incepatorii de eresuri: Iuda Galileeanul si Teuda vrajitorul, care pierind, a pierit si pomenirea lor. Dar mai mare incepator de eresuri decat toti s-a sculat Iisus Nazarineanul, Care propovaduindu-se pe sine ca este Dumnezeu si Fiul lui Dumnezeu, a uimit ochii multora cu semnele Sale si cu minunile Sale facute cu farmece, si inimile lor le-a tras in urma sa, defaimand pazirea Legii; dar a luat judecata dupa legea pe care o hulea. Dar ce zic? Stim ca de la Insusi Dumnezeu este data Legea lui Moise si este pazita de patriarhi si prooroci, carora le-a dat sa faca si minuni, precum Iisus nu putea sa faca. Cine nu stie ca Moise a vorbit cu Dumnezeu ca si cu un om? Cine nu stie ca Ilie a fost luat la cer cu caruta de foc? Cine nu a auzit ca mortul, fiind aruncat pe oasele cele moarte ale lui Elisei, a inviat? Si alti sfinti ai lui Dumnezeu cate minuni au facut? Dar nici unul dintre ei n-a indraznit a-si alatura cinstea dumnezeiasca sau sa scorneasca lege noua, precum a indraznit Iisus. Proorocii au grait cu smerit chip si glas, fiind invatati de Duhul Sfant; iar El de la Sine spunea cuvinte mandre si ajunsese pana la atata indrazneala, incat si pe boieri si pe arhierei ii ocara cu cuvinte necinstite, iar pe carturari si pe farisei ii numea fatarnici. Deci care din prooroci a indraznit a spune asa? Dar dupa mandria Sa, Si-a gasit sfarsit vrednic, luandu-Si plata dupa faptele Sale! O, de ar fi pierit pomenirea Lui odata cu Dansul, si de ar fi murit invatatura Lui odata cu El, ca sa nu fi fost nimeni sa o invie! Iar aceasta, o, de cata durere ne este noua, ca Templul lui Dumnezeu, Sfanta Cetate si legile parintesti se afla sub jugul romanilor si nu este nimeni care sa-i fie mila, nimeni care sa ne impartaseasca durerea, nimeni care sa ne scoata!
Suntem trasi la judecata fara de vina si rabdam. Ne imbulzesc si ne invoim. Ne rapesc si tacem. Iar mai vartos galileenii ne dau pe noi in mainile romanilor, cand sangele lui Hristos, ca al unui om nevinovat, nu se rusineaza a-l aduce asupra noastra si al neamului nostru. Deci se cade ca acei galileeni - nefiind multi - sa piara, decat sa se dea pierzarii de romani acest loc sfant si tot neamul nostru; pentru ca dintre doua rautati - de nu se poate scapa de amandoua -, pe una suferita mai usor este de nevoie a o alege. De aceea si acest ucenic al lui Hristos ce sta inaintea noastra este vrednic de moarte; insa mai intai singur de la sine sa socoteasca, caci nu-i oprim lui vremea spre a se gandi, nici nu-i dorim pierzarea, ci indreptarea lui. Deci din doua sa-si aleaga una: sau sa urmeze Legii celei date de Dumnezeu prin Moise si sa fie viu, sau sa se numeasca crestin si sa moara!"
Iar Sfantul Matia, ridicandu-si mainile in sus, a zis: "Barbati frati, pentru acea pricina pe care voi o aruncati asupra mea, nu este de trebuinta a grai multe, caci pentru mine a fi crestin nu este vina, ci slava, pentru ca Insusi Domnul zice in proorocie: In zilele cele de apoi, intru cei ce-Mi slujesc Mie se va numi nume nou. Arhiereul Anan a zis: "Cum nu este vina a avea Legea cea sfanta intru nimic, a nu-L cinsti pe Dumnezeu, ci a lua aminte la basmele cele cu farmece si desarte?" Sfantul a raspuns: "De veti asculta cuvintele mele, va voi arata ca cele propovaduite de noi nu sunt basme si farmece, ci sfantul adevar, marturisit de la inceput prin lege".
Iar arhiereul invoindu-se sa auda, Sfantul Matia si-a deschis gura sa si a inceput a le spune cele mai inainte inchipuite si vestite despre Iisus Hristos, din cartile Legii Vechi, cum Dumnezeu a fagaduit stramosilor - lui Avraam, lui Isaac si lui Iacov -, ca din semintia lor sa ridice pe un barbat ca acesta, Care avea sa binecu-vinteze toate semintiile, pentru Care si David a marturisit: Se vor binecuvanta intru El toate semintiile pamantului si toate neamurile il vor ferici pe El. Si cum rugul mai inainte nearzand inchipuia intruparea Lui cea din Curata Fecioara, pentru care si Isaia a proorocit: Iata Fecioara in pantece va zamisli si va naste Fiu, pe Cel numit Emanuil, care se talcuieste: "Cu noi este Dumnezeu". Iar Moise mai luminat a zis mai inainte: Prooroc va ridica voua Domnul dintre fratii vostri, ca si pe mine, pe Acela sa-L ascultati intru toate cele ce va zice voua. Si iarasi patima Lui cea de voie, acelasi Moise a inchipuit-o mai inainte prin sarpele cel inaltat pe lemn in pustie. Iar Isaia mai inainte a proorocit: ca o oaie s-a adus spre injunghiere. Si iarasi: Si cu cei fara de lege s-a socotit. Iar chip al invierii Lui celei de-a treia zi a fost Iona, care a iesit nevatamat din pantecele chitului".
Niste cuvinte ca acestea cu aratari minunate Sfantul Matia talcuindu-le despre Iisus Hristos din cartile lor evreiesti, arhiereul Anan n-a suferit, ci, umplandu-se de mare manie, a zis cu iutime catre dansul: "Oare asa indraznesti spre stricarea Legii? Oare nu stii Scriptura, care zice: Iar de se va scula intru tine prooroc sau vazator de visuri si-ti va da tie semn sau minune, si va veni semnul sau minunea care a zis catre tine: Sa mergem sa slujim la alti zei, pe care nu-i stiti..., proorocul acela sau vazatorul de visuri sa moara?"
Sfantul Matia a raspuns: "Acela, de care ne este noua cuvantul, nu este numai prooroc, ci si Domnul proorocilor, este Dumnezeu si Fiul lui Dumnezeu, a carui dumnezeire se arata prin semne adevarate si pentru aceea am crezut in El, si nadajduiesc ca intru marturisirea preasfantului Sau nume voi ramane neclintit". Arhiereul a zis: "Daca ti se va da tie vreme sa te gandesti, te vei pocai oare?" Sfantul a raspuns: "Sa nu-mi fie mie sa ma departez de adevarul pe care l-am aflat o data. Pe Iisus Nazarineanul cel lepadat de voi si dat la moarte, Il cred cu inima si-L marturisesc cu gura, ca este adevarat Fiul lui Dumnezeu, de asemenea cu Tatal, de o fire cu Acela si mai inainte de veci; si zic ca sunt rob al lui Hristos!"
Atunci arhiereul, astupandu-si urechile si scrasnind din dinti, a inceput a striga cu manie: "Huleste, huleste...". Apoi a adaugat: "Sa asculte Legea". Si indata s-a deschis o carte a Legii si s-a citit la locul unde era scris: Omul care va blestema pe Dumnezeul sau, va lua pacat; iar cel ce va huli numele Domnului, cu moarte sa moara. Cu pietre sa-l ucida toata adunarea lui Israel. Sa nu-l crute pe el ochiul vostru, ca sa scoateti rautatea din Israel.
Citindu-se aceste cuvinte in cartea aceea, arhiereul a zis catre apostolul lui Hristos: "Gura ta asupra ta a grait, fie sangele tau asupra capului tau". Zicand acestea arhiereul, a osandit la moarte pe apostolul lui Hristos, ca sa fie ucis cu pietre. Deci, luand pe Sfantul Matia, au mers la locul care se zicea Betlaschila - adica casa celor ucisi cu pietre -, si sfantul a zis catre iudeii care il duceau: "Fatarnicilor, bine a proorocit David despre voi: Vana-vor asupra sufletului dreptului si sange nevinovat vor osandi. Si Iezechiel zice: Omorati sufletele carora nu li se cadea sa moara". 


Sfantul zicand acestea, doi martori, dupa randuiala Legii, si-au pus mainile pe capul sau si au marturisit ca a hulit pe Dumnezeu, pe Moise si Legea. Si aceia au aruncat primii asupra lui cu pietre. Iar sfantul i-a rugat pe dansii ca acele pietre aruncate intai de dansii sa le ingroape cu dansul, intru marturia patimii lui celei pentru Hristos. Deci au inceput si ceilalti a arunca pietre asupra lui si a-l ucide; iar el, ridicandu-si mainile spre cer, si-a dat sufletul sau. Iar nelegiuitii aceia au adaugat si alta muncire, caci mucenicul fiind mort, i-au taiat si capul cu securea, dupa obiceiul romanilor. Acest lucru a fost facut spre placerea romanilor, ca si cum acel propovaduitor al lui Hristos ar fi fost potrivnic cezarului. Astfel Sfantul Apostol Matia, nevoindu-se cu nevointa buna, si-a sfarsit alergarea sa. Iar credinciosii, luand apostolescul trup, l-au ingropat cu cinste, slavind pe Domnul nostru Iisus Hristos, Caruia impreuna cu Tatal si cu Sfantul Duh, se cuvine cinstea si slava, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Tropar Sfantului Apostol Matia. Glasul 3.

Apostole Sfinte Matia, roagă pe milostivul Dumnezeu ca să dăruiască iertare de greşeli sufletelor noastre.

Condac Sfantului Apostol Matia. Glasul 4.

Ca un soare cu raze luminoase în toată lumea ieşind vestirea ta, a luminat Biserica păgânilor cu darul, purtătorule de minuni, Matia Apostole.


[1] Acesta a fost unul din cei saptezeci de Apostoli ai Domnului Hristos, care s-a numarat cu cei unsprezece Sfinti Apostoli, in locul lui Iuda Iscarioteanul. Lucrul s-a facut astfel:  dupa patima cea de bunavoie si dupa Invierea si Inaltarea la cer a Domnului nostru Iisus Hristos, ceata celor doisprezece, fiind neimplinita, Sfantul Petru, cel mai in varsta dintre Apostoli, stand in mijlocul Bisericii, a tinut cuvant despre aceasta, ca se cuvine adica, a se implini locul lui Iuda, care a cazut si a pierit, incat ceata cea de doisprezece Apostoli sa ramana intreaga si neschimbata, ca martorii cei alesi ai lui Hristos, de la Botezul Domnului, pana la Invierea lui din morti. Deci, au pus inainte de doi: pe Iosif, numit si Varsava, si pe Matia. Si, rugandu-se, au tras sortii si acestia au cazut pe Matia si a fost numarat cu cei unsprezece Apostoli. Aceasta alegere s-a intarit curand, prin trimiterea asupra lui a Duhului Sfant, in chip de limbi de foc, precum a stat si peste ceilalti Sfinti Apostoli.
    Despre viata Sfantului Apostol Matia nu stim aproape nimic, decat ca si-a inchinat-o propovaduirii Evangheliei. Dupa o veche traditie a Bisericii, el a predicat cuvantul Domnului in Etiopia, unde, fiind cumplit chinuit de pagani, a fost ucis cu pietre si asa si-a dat sufletul lui Dumnezeu.

Icoane :


Sfantului Apostol Matia.










Tot în aceasta zi, facem pomenirea Sfintilor Mucenici Iulian, Marcian, si a celorlalti care au patimit cu dansii, pentru Sfintele icoane.


 +sec.VIII.
    Luand sceptrul stapanirii grecesti, imparatul Leon, cel cu nume de fiara, care se mai numea si Conon si era de neam isaurian, a ridicat prigonire impotriva Bisericii lui Dumnezeu, scornind o noua erezie. Ca socotea, adica, Sfintele icoane, drept idoli, iar pe cei ce se inchinau lor cu credinta, ii numea inchinatori la idoli. Deci, a poruncit ca pretutindeni sa se lepede Sfintele icoane din Bisericile lui Dumnezeu, din toate casele si locuintele omenesti, sa le sfarme si sa le dea foc, sau sa le arunce in apa. Iar pe cei care nu se invoiau cu paganatatea lui, pe unii ii trimetea in surghiun indepartat, iar, pe altii, ii chinuia si ii ucidea in multe feluri. Astfel, la inceput, preasfintitul Ghermano, patriarhul Constantinopolului, care i se impotrivea, a fost izgonit de pe scaun, cu necinste si cu batai, iar, in locul lui, a ridicat pe un oarecare Anastasie, eretic, de un gand cu imparatul.
    Intru acea vreme, multi dreptcredinciosi, stand impotriva ereziei, se faceau mucenici, precum au fost si acesti Sfinti, pe care ii pomenim astazi. In Constantinopol, era o poarta ce se numea "Poarta de arama", zidita in zilele marelui Constantin. Deasupra acelei porti, era chipul Mantuitorului, de arama, stand de multi ani acolo. Pe acest chip, imparatul si patriarhul poruncisera sa-l dea jos. Deci, raucredinciosii au pus o scara, pe care s-a suit un ostas, ca sa implineasca porunca. Si s-a adunat multime mare de credinciosi care apucand scara, au aruncat-o jos. Afland de impotrivirea credinciosilor, imparatul a scos ostirea pe ulitele cetatii si a omorat multi dreptcredinciosi, barbati si femei, tineri si batrani, al caror nume numai Dumnezeu il stie. Pe cei care erau socotiti capetenii ai razvratirii, i-au prins vii. Acestia au fost: Iulian, Marcian, Ioan, Alexie, Dimitrie, Foca, Petru si Leon. Luandu-i, slujitorii imparatului i-au batut fara crutare si i-au aruncat in temnita, de unde ii scoteau in fiecare zi si le dadeau cate cinci sute de lovituri, vreme de optzeci de zile. Indurand ei cu vitejie toate aceste chinuri si vazand imparatul ca multi crestini sporesc in credinta lor, a dat porunca de i-a scos in ulitele cetatii si i-a ucis.
    Odata cu ei a fost taiata si una din femeile cele slavite, anume Maria Patricia, pentru dreptcredincioasa cinstire a icoanelor, iar trupul ei a fost aruncat in adancul marii. Tot atunci a fost prinsa si Cuvioasa Teodosia, monahia, ca una ce se afla in aceeasi pricina, si a luat cununa muceniceasca si se cinsteste pomenirea ei la 29 de zile, ale lunii lui mai. Si toti, cei ce au patimit pentru cinstita icoana a Mantuitorului, stau impreuna, inaintea Stapanului Hristos Dumnezeu, Caruia se cuvine slava in veci! Amin. 



Tot în aceasta zi, cuvant al Sfantului Vasilie cel Mare, despre implinirea poruncilor.

    Cel ce primind zece talanti, va tinea unul sau doi, dar pe ceilalti ii leapada, nu se dovedeste a avea dreapta intelegere, ca unul ce da inapoi pe cei mai multi talanti; si, chiar mai putin talanti de ar lepada, tot greseste.
    Ba, se osandeste chiar si acela caruia i s-a incredintat de cineva, chiar un singur talant si il da inapoi, deplin si intreg, precum il luase; deci, se osandeste, pentru lipsa de castig cu talantul dat. Caci, cel ce a cinstit pe tatal sau, zece ani, iar, pe urma il loveste, pe el, numai o data, acela nu se numara, nici nu se cinsteste, ca un recunoscator, ci se osandeste, ca un ucigator de tata. Mergand, dar, a zis Domnul, invatati toate neamurile, spunandu-le lor nu ca pe unele sa le pazeasca, iar de altele sa nu se ingrijeasca, ci sa pazeasca toate cate v-am poruncit voua si Apostolul scrie : " Nedand nici o sminteala intru nimic, ca sa nu fie slujirea voastra defaimata, ci in toate infatisandu-ne pe noi insine, ca slujitori ai lui Dumnezeu. "[1].
    Pentru ca, daca nu toate ne-ar fi fost de folos, spre cunostinta mantuirii, apoi, nu s-ar fi scris toate poruncile, nici nu ne-ar fi spus ca este nevoie sa se pazeasca toate. Ce folos imi este mie din ispravi, atata vreme cat, de voi numi nebun pe un frate, ma fac vinovat de gheena ? Ce folos imi este a fi slobod de multe patimi, dar numai de una as fi tinut in robie ? Fiindca, cel ce face pacatul, rob este pacatului.
    Iar, de ar zice cineva : Oare, multimea crestinilor, care nu pazesc toate poruncile, nu au nici un folos din pazirea numai a unora ? La aceasta, bine este sa pomenim pe fericitul Petru, care, dupa atat de multe fapte dumenzeiesti, numai pentru ca nu voia sa pazeasca o singura porunca, a auzit pe Domnul zicandu-I : " Daca nu te voi spala, nu ai parte de Mine "[2]. Dar, ar mai zice cineva, ca scris este : " Oricine va chema numele Domnului, se va mantui. "[3].
    Drept aceea, destula este si singura chemarea numelui Dumnezeului nostru, ca sa mantuiasca pe cel ce Il cheama. Deci, sa auda si acela pe Apostolul, zicand, iarasi: "Dar cum vor chema numele Aceluia, in Care inca nu am crezut ?[4]. Sau, desi crezi, sa auzi pe Domnul, Care " Nu oricine Imi zice Doamne, Doamne, va intra in Imparatia Cerurilor, ci cel ce face voia Tatalui Meu, Celui din Ceruri. "[5]. Iar unii, chiar crezand ca fac voia lui Dumnezeu, dar nu cum voieste Dumnezeu, nici dupa intelegerea dragostei dumnezeiesti, pentru aceasta nu au sporire la sarguinta lor, dupa glasul insusi al Domnului nostru Iisus Hristos, Care a zis ca fac acestea, " ca sa arate oamenilor; adevarat graiesc voua, si-au luat plata lor."[6]. Caci a lepada ceva din cele poruncite, nu este fara de primejdie. Dumnezeului nostru, slava ! Amin.


[1]II Cor. 6, 3-4.
[2] Ioan, 13,8.
[3] Rom.10,13.
[4] Rom.10, 14.
[5] Matei 7,21.
[6] Matei 6,5.


Tot în aceasta zi, facem pomenirea Sfintilor zece Mucenici, care au marturisit pentru sfânta icoana a Mântuitorului si Dumnezeului nostru Iisus Hristos, cea din poarta de arama, si anume: Iulian, Marchian, Ioan, Iacov, Alexie, Dimitrie, Fotie, Petru, Leontie si Maria Patrichia.
Tot în aceasta zi, facem pomenirea patimirii Sfântului Mucenic Antonin.
Tot în aceasta zi, facem pomenirea Cuviosului Parintelui nostru Psoe, care, facând rugaciune, s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, facem pomenirea aflarii icoanei celei nefacute de mâna de om si cinstite din Camoliane, a carei povestire s-a scris de cel între sfinti Parintele nostru Grigorie, episcopul Nisei.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.

Niciun comentariu: